BAB 2

52.8K 2K 41
                                    

Baju dan skirt labuh isterinya dikutip dan diberikan pada pembantu rumah mereka. "Awak letak sahaja di dalam bilik laundry."

"Baik, Tuan." Pembantu rumah itu menunduk hormat dan berlalu pergi.

"Farid!" jeritnya. Maklumlah, mahligai besar ini memerlukan suara kuat untuk memanggil seseorang.

"Ya, Tuan." Farid berdiri di depan majikannya. Siap bertabik hormat lagi.

"Sofa ni ganti baru. Cari yang sama. Esok saya nak tahu yang sofa ni dah diganti baru esok."

"Baik, Tuan. Ada apa-apa lagi?" Tanya Farid.

"Eh, Farid. Tak perlu. Nanti saya dengan Tuan awak ni akan angkat ke luar untuk dikeringkan." Celah aku apabila mendengar arahan Ray kepada Farid.

"No!"

"Yes!" jawabku berani. Walaupun sebenarnya kecut juga perut.

Farid yang berdiri disitu hanya menahan senyuman. Nasiblah tuan dapat isteri, perempuan biasa-biasa. Walaupun isteri majikannya itu perempuan biasa tapi tingkah laku perempuan muda itu tidak boleh dijangka lansung. Lihatlah, situasi yang berlaku sekarang.

"No!"

"Bagi alasan kepada saya, kenapa awak nak Farid buang sofa ni?" mengalah aku, tapi bukan saja-saja mengalah.

"I ada duit. So, I boleh beli banyak lagi sofa macam ni. U cakap sahaja nak berapa. 10, 20, 30?" kata suaminya itu bongkak.

"Dato Sri Paduka, awak memang beruntung ada harta yang banyak. Tapi, daripada awak arahkan Farid buang sofa ni. Baiklah saya keringkan guna hairdryer dan kemudian minta tolong Farid sedekahkan kepada mana-mana orang yang memerlukan. Betul tak, Farid?"

Farid mengangguk dan senyum kelat bila melihat wajah tuannya itu memandang tajam dirinya.

"No means no!" Ego sungguhlah pakcik ni. Padahal, dalam hati Ray menahan senyum melihat wajah isterinya itu yang sudah merah macam tomato kerana tahan marah dan geram terhadap perangainya.

"Suit yourself, Ray." Aku menghentakkan kakiku geram dan berlalu pergi.

Ray tersenyum menang. Mana mungkin gadis itu akan menang berlawan dengannya. Tanpa dia sedar, isterinya sudah merencanakan sesuatu. Farid menggeleng kepala. Dia pasti sangat puannya itu bukan jenis mudah mengalah. Tak percaya? Tunggu sahajalah.

Malam itu, perlahan-lahan rangkulan di pinggangnya diangkat ketepi. Tangan dilambai-lambaikan di hadapan wajah suaminya. Mahu pastikan sama ada pakcik ni tidur ke tidak. Sebelum aku keluar melangkah dari bilik mereka dengan tangan menjinjing sesuatu, sempat aku mencium dahinya dan berbisik "Maaf, Mr. Husband kerana isteri awak ni sedang murka. Huhuhu."

Sedang tanganku memegang hairdryer mengeringkan sofa basah tadi. Aku tersenyum. Bukan sengaja dia melawan kata suaminya, tapi dia tidak mahu suaminya terlalu mudah membazir dan bongkak dengan harta yang ada.Ray yang melihat tingkah isterinya dari atas balkoni menggeleng kepala. Boleh tahan degil juga Xendra Aira. Nampaknya usia perkahwinan mereka yang baru sahaja mencecah sebulan membuat dia masih perlu belajar mengenal sikap selamba isterinya. Walaupun begitu, bibirnya mengukir senyum menonton perlakuan isterinya. Gigih mengeringkan sofa itu.

Aku menguap menahan kantuk. Rambut yang mengurai panjang aku sanggulkan. Sambil tangan bergerak mengeringkan, aku meletakkan kepala ku di sofa. Enaknya. Mata yang ditahan akhirnya tertutup. Hairdryer terlepas. Tapi, lena gadis itu tidak terganggu. Ray turun ke bawah menggunakan tangga. Kenapa semakin kakinya mendekat isterinya, terasa cepat jantungnya mengepam darah. Wajah bersih itu dilihat bersinar sepertimana bulan menyinari langit malam yang gelap gelita. Pipi itu dibelai lembut, sanggulan rambut dibuka hati-hati kerana tidak mahu tertangkap dengan isterinya. Switch hairdryer dimatikan dan kepala plug dicabutkan.

Tangan Ray memegang sofa itu. Kering. Sungguh dia kagum dengan kegigihan seorang Xendra Aira. Tubuh kecil genit itu diangkat. Kini tubuh isterinya itu berada dalam pelukannya. Sofa ini akan menjadikan sofa yang paling memberikan seribu satu makna kepadanya dan dia nekad tak akan membuangkan sofa ini. Kepala itu dialaskan dengan lengannya. Tiba-tiba, Xen berpusing dan memeluk pinggang Ray. Uish, degup jantungnya kuat. Rasa macam nak meletup.

Tanpasedar, Ray terlelap bahagia disamping isterinyai. 

-CKK-

Don't forget to vote and comment.

Datuk or Dato'?Onde as histórias ganham vida. Descobre agora