Bab 33

5K 255 174
                                    

Mak kiah membetulkan tudungnya. Dia melihat wajahnya yang sudah dihiasi dengan mekap. Tiada lagi kebaya. Mak kiah kini berhijrah.  Mak Kiah dah bertudung. Tablet sudah dihidupkan dan disandar pada meja cermin.

1.. 2.. 3...

"Assalamualaikum,hai jumpa lagi kita dalam tutorial seterusnya bersama dengan Keeya. Hari ni Keeya nak ajar cara pakai shawl terbaru dari Keeya namanya tudung Fateema."

Mak kiah sudah pun tersenyum sambil memegang shawl untuk digayakannnya. Berbekalkan wajah yang dia rasa seperti Neelofa dia cuba tampil ayu tanpa meniru gelak tawa Neelofa itu sendiri.

"First, kita pakai inner. Lepastu kita sarungkan shawl ni. Kita lilit ke kiri dan lepas tu ke kanan. Lepas tu lilit lagi dan lekatkannya. Tak payah pakai jarum peniti sebab tudung ni dah ada butang." Camera Tab Mak Kiah difokuskan lebih pada wajah Mak Kiah bukan pada shawlnya.

"Mak! Apa mak buat ni?" Dee menerjah masuk ke bilik Mak Kiah.

"Kacaulah kau ni." Mak Kiah mencapai semula tabnya dan terpaksa dia delete rakaman tadi.

"Sejak mak dah pandai guna teknologi semua ni dengan siap buat tutorial hijabister ni mak dah lupa dunia luar." Dee mula mengeluh.

"Eh eh. Kau nak sound aku pula. Aku ni bukan buat suka-suka. Aku sekarang nak jual tudung online. Aku beli je tudung dekat pasar tu lepas tu aku buat tutorial hijabister. Kau apa tahu. Ini strategi perniagaan." Bidas Mak Kiah.

"Habis tu kedai makan mak tu nak buat apa?"

"Mak rasa mak nak tutup je. Kalau kamu nak kamu uruskanlah. Mak nak buat bisnes tudung pula. Lagipun follower mak dah ada 235k dah." Mak Kiah mengibas-ngibas tudungnya dengan bangga.

"Habis tu musuh mak tu apa cerita?" Dee masih tak berpuas hati. Kenapa mak Kiah beralih arah.

"Dorang tu biarlah dengan hidup dorang. Kau ni tak baiklah Dee dengki dengan orang. Kita ni sama-sama berniaga kan." Jawab Mak Kiah dengan sopan.

"Mak!" Dee mula stress mendengar setiap jawapannya Mak Kiah.

"Dah jangan nak kacau aku. Sampai bila nak maju kalau hidup nak mendengki dekat orang. Cuba contoh macam mak ni." Mak Kiah tersenyum bangga.

"Sejak kecewa dengan Pak Bakri tu terus terputus ke fius kepala mak ni." Dee sudah mencebik geram.

"Kau nak cari pasal dengan aku ke Khadijah? Kalau kau nak berdendam ke nak mendengki ke itu kau punya pasal yang penting bisnes tudung mak ni dah laku keras." Mak Kiah membelek akaun instagramnya di tab.

Zaman dah maju, teknologi kenalah dimanfaatkan dengan sebaiknya.

"Dah jangan kacau aku. Aku nak buat live dekat insta." Mak Kiah menolak Dee keluar dari biliknya.

Selesai membetulkan mekap dan tudungnya terus dia live dekat insta.

"Ehem. Assalamualaikum. Hi semua." Baru saja dia buat live dah ramai yang tengok. Mak Kiah duduk memandang membaca komen dari followernya. Membulat mata Mak Kiah apabila ada yang menaip nama Rokiah Senawi. Dia tak suka ada yang menyebut nama penuhnya.

"Siapa yang sebut nama penuh Keeya akan di block." Ugut Mak Kiah. Terus dia memperkenalkan tudung dan shawl dia. Tujuan utama dia membuat akaun media sosial hanya untuk berniaga. Segala ilmu dari kelab usahawan muda dia manfaatkan sebaiknya. Malas dah nak fikir pasal kedai satay sebelah. Buat naik darah je nanti.

Dee mencebik tak puas hati. Dia dah tak ada geng dah. Hana sedang berbahagia sedangkan dia masih sendirian di sini.

🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃

TAKDIRKU | √Where stories live. Discover now