Bab 13

4.5K 226 89
                                    

Marian menelefon Dee dan memberikan beberapa arahan pada Dee supaya membantu Hana bersiap. Malam ini Hana akan menemani Marian ke majlis anak kawannya.

"Sepatutnya aku yang pergi." Getus Dee. Kenapalah bos suka sangat lebihkan Hana. Apa yang ada pada Hana dibanding dia yang dah lama kerja sampai bos lebih memilih Hana. Sikit-sikit Hana.

Dee kemudian menuju ke pejabat Marian untuk mengambil busana jubah bewarna ungu dan kelabu dengan kain satin berserta shawl untuk Hana.

"Lawa." Tiba-tiba Dee tersenyum. Dia mula mendapat idea. Lantas mendapatkan Hana yang sedang mengemas.

"Hana sini kejap."

"Apa?"

"Bos suruh pakai ni untuk pergi majlis tu tapi kan aku rasa tak lawalah baju ni. Kau kan tahu aku bab fesyen memang tip top. Baju ni taste orang tua." Dee membuat mimik jijik dengan busana yang disediakan Marian.

"Habis tu aku nak pakai baju apa?" Hana sudah mulai sedikit gelabah. Macam mana kalau dia nampak buruk bila pakai baju tu nanti. Dia lupa nak beli baju dan duit dia dah habis buat bayar ganti rugi untuk satay hari tu.

"As your best friend forever, aku akan pinjamkan baju dekat kau tapi kau kena janji dengan aku jangan bagitau bos aku kutuk baju dia ni. Kau bagitau jela kau pakai tak muat ke apa asalkan dia tak syak apa-apa."

Hana hanya bersetuju asalkan dia nampak cantik di majlis itu nanti. Dee sudah tersenyum. Biarkan bos nampak yang Hana ni tak sebaik yang disangka.

Dia menghantar Hana ke rumah Rin dan bersiap sebelum dia balik ke rumah untuk mengambil baju untuk dipinjamkan pada Hana.

"Awal kau balik?" Tegur Mak Kiah.

"Balik kejap je ni nak ambil barang." Jawab Dee lalu ke biliknya.

"Kau nak pergi mana lagi? Tak boleh ke duduk rumah tolong mak." Mak Kiah sudah bangun menuju ke arah Dee.

Dee sibuk memilih gaun untuk Hana dan.. gotcha. Dia tersenyum pada gaun hitam miliknya. Mesti lawa punyalah. Well taste dia berkelas tinggi tak macam taste Marian bos dia tu.

"Kau nak buat apa dengan gaun tu?" Soal Mak Kiah dari belakang.

"Ish mak ni sibuk je nak tau. Dah orang nak cepat ni." Dee terus berlari keluar tanpa menunggu Mak Kiah.

"Bertuah punya budak. Dapat anak dara tak tahu duduk rumah. Suruh buat kerja pemalas. Ingat mekap tu semua boleh makan ke. Tak reti nak tolong aku betul." Bebel Mak Kiah. Panas hati melihat anak daranya yang seorang ini.

"Si Faizal ni aku suruh beli minyak dari tadi tak reti balik jangan nanti aku pula yang naik minyak." Mak Kiah sudah pun ke ruang tamu dengan bebelannya. Dia terdiam saat melihat tajuk drama di tv 'Suami aku satay'.

"Satay.. satay.. satay.. Semua nak satay. Benci aku!" Mak kiah mematikan televisyen lalu membaringkan dirinya di atas sofa. "Baik aku tidur"

Tersenyum Hana saat mengenakan gaun hitam milik Dee dengan solekan dari Rin. Nampak sangat anggun. Dia kemudian menyuruh Rin mengambil gambarnya untuk diupload ke instagtam dengan caption 'kecantikkan mutu keanggunan' #Sisdiva #sislawa

 Dia kemudian menyuruh Rin mengambil gambarnya untuk diupload ke instagtam dengan caption 'kecantikkan mutu keanggunan' #Sisdiva #sislawa

Ups! Tento obrázek porušuje naše pokyny k obsahu. Před publikováním ho, prosím, buď odstraň, nebo nahraď jiným.
TAKDIRKU | √Kde žijí příběhy. Začni objevovat