Bab 27

4.8K 235 95
                                    

Bunyi kompang dan gelak tawa tetamu yang hadir menggamit suasana majlis ini. Hari bahagia Yumna. Dia tersenyum gembira dengan busana pengantin bewarna putih. Begitu anggun sekali. Perasaan duduk di pelamin sebagai pengantin itu sangat berbeza sekali lagi-lagi dengan orang yang kita cintai.

Dia menoleh ke kanannya. Nufayl tersenyum melihatnya. Begitu kacak Nufayl memakai baju pengantin. Hatinya terasa berbunga-bunga. Kemudian dia menoleh ke kirinya pula. Membulat matanya.

Zaim pula duduk disebelah kirinya. Pakaian yang Zaim pakai persis seperti Nufayl. Tak mungkin! Mana mungkin ada pernikahan seorang perempuan dengan dua beradik lelaki dan mana mungkin perempuan boleh memiliki suami lebih dari satu.

Yumna berdiri dengan riak terkejut. Dia ingin turun dari pelamin itu namun kedua tangannya dipegang erat oleh Nufayl dan Zaim. Dia memandang ke arah kanannya, Nufayl hanya tersenyum padanya. Dia memandang ke kirinya, Zaim juga tersenyum padanya.

Tiba-tiba Nadine muncul memeluk lengan Nufayl sambil tersenyum sinis memandang dia. Nia juga datang sambil memeluk lengan Zaim sambil tersenyum sinis kepadanya. Perlahan-lahan semakin longgar pegangan di kedua belah tangan Yumna. Nufayl dan Zaim masing-masing ditarik pergi oleh Nia dan Nadine.

"Tak! Jangan pergi! Jangan!" Jerit Yumna. Kemudian dia tersedar. Dadanya di pegang sambil ber istigfar.

"Mimpi apa ni Ya Allah. Apa maksud mimpi tadi." Bisik hatinya.

"Hah mimpi buruk lah tu." Tegur Zaim sambil fokus pada pemanduannya.

Kata-kata Zaim tak Yumna respon. Sebaliknya dia terus menerus memikirkan tentang mimpinya tadi.

"Hello? Awak dengar tak?" Suara Zaim tiba-tiba mengejutkannya.

"Huh?" Yumna terpinga-pinga.

"Awak masih fikirkan pasal mimpi tadi ke? Itu cuma mainan tidur jadi tak payah risau sangat ok. Kita balik rumah saya sebab Umi whatsapp saya tadi katanya Hana dan Azzam ada kat sana nak bincang pasal majlis kita." Panjang lebar Zaim menerangkan padanya.

"Hmm okay. "

"Okay je?" Soal Zaim semula.

"Ya saya ikut je. Lagipun takkan saya nak balik kalau Abang Azzam dengan Kak Hana dekat rumah awak." Sejujurnya dia tengah penat jadi tak apalah.

Hana dan Marian begitu sibuk memilih busana yang akan dipakai oleh Yumna dihari bahagianya.

"Aunty untuk baju kita bagi yang ringkas je. Rasanya lebih nampak cantik dan natural." Komen Hana.

"Aunty setuju. Lagipun Nuna dah memang cantik." Marian tak sabar menanti kedatangan menantu pertamanya.

"Rasanya sebelah Hana tak ramai. Kami tak ada saudara mara. Jadi tak perlu kad. Jadi kita fokus pada tetamu aunty."

"Okay itu nanti aunty uruskan. Katering, pelamin semua dah settle. Okay dah." Lega hati mereka. Setidaknya semua masih mengikut apa yang dirancang.

"Bestnya kahwin. Semua orang sediakan." Gumam Jelita sendiri.

"Lit, untuk majlis tu memanglah orang sediakan. Nama pun majlis jadi kenalah raikan pengantin dan tetamunya." Ujar Marian sambil tersenyum.

TAKDIRKU | √Where stories live. Discover now