Bab 82

1.3K 58 1
                                    

Semalam Hana menangis membuatkan matanya kelihatan bengkak pada pagi itu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Semalam Hana menangis membuatkan matanya kelihatan bengkak pada pagi itu. Sungguh dia bingung apa sebenarnya yang terjadi sehinggakan dia terpaksa meninggalkan villa keluarganya secepat mungkin. Tambahan pula keadaan ayah kandungnya yang semakin lemah di hospital membuatkan dia semakin serabut.

Noah mengusap perlahan belakang isterinya."Sayang...no matter what happen I will always stay by your side. I promise honey. Mama suruh saya bawa awak pergi dari villa ni secepat mungkin dan saya dah janji saya yang bertanggungjawab jaga keselamatan awak dan Niel. But before that I bring you to the hospital first. It's really important,"

"I'm scared if I lost someone here. You promise me Noah. You will never leave me alone right?"

"I will never ever leave someone that I love the most and it is you wifey,"

Hana segera mendakap suaminya penuh erat. Dan saya harap saya tak akan pernah berhenti mencintai awak. Andai suatu hari nanti ajal maut datang memisahkan kita berdua satu sahaja yang saya pinta biarkan saya yang terakhir bertakhta di hati awak buat selamanya.

"Niel come. Daddy will bring you and mummy to go somewhere,"

"Daddy are we gonna leave this place forever?"

Pertanyaan Niel itu membuatkan Noah dan Hana saling berpandangan.

"Niel its not like that. We just move to our new home. Niel jangan sedih please...mumy dan daddy kan ada. We still can visit here anytime. Smile please mumy and daddy little handsome son,"

Noah segera mencium pipi kanan Niel dan Hana pula mencium pipi kiri anak mereka itu. Apalagi terus tersenyum geli hati budak kecil itu dibuatnya.

Davika memandang keluarga kecil itu dengan senyuman kecil terbit di bibirnya.
Mungkin kesilapan lampau menyedarkan aku untuk melepaskan seseorang. Jika aku teruskan rancangan tak berguna itu memang tak ada hasil pun yang akan aku peroleh. Aku terlalu pentingkan diri sendiri sehinggakan sanggup menganggu kebahagiaan kawan baik sendiri. Apa aku lebih jauh baik dari binatang?

Kalau aku tak buat rancangan itu tak adalah perkara buruk yang terjadi. Aku sedar aku telah membawa masalah besar dalam keluarga The Livingston Family dan aku yang  libatkan setiap mereka dalam permainan aku. Betapa kejamnya aku?

"Davika kamu kenapa masih tercegat di sana sejak tadi?"

Davika terus tersedar dari lamunannya. Dia memandang datin Evelyn yang tidak berapa jauh darinya."Tak adalah auntie. Davika nak tanya sesuatu pada auntie boleh tak?"

"Teruskan sahaja apa yang Davika nak bagitahu auntie,"

"Davika nak bantu auntie selesaikan rancangan auntie disebabkan hal itu melibatkan ibu Davika. Kalau auntie tidak kisah Davika akan selesaikan semuanya sekarang juga," ujar Davika.

"Terima kasih Davika. Tetapi auntie tak benarkan Davika buat. Masalah ini biar auntie sendiri yang akan selesaikan. Auntie takut kalau Davika pula yang akan jadi target mereka,"

"Baiklah auntie," tipu Davika.

Tak. Aku tak boleh berdiam diri. Semua ini melibatkan nyawa dan cara ini sahaja yang aku boleh lakukan untuk tebus semula kesalahan aku. Bisik dalam hati Davika.

Hana mengalihkan pandangan ke arah Davika. Riak wajahnya berubah tatkala melihat Davika yang juga memandang tepat ke arahnya.

"Sayang...are you okey?" ujar Noah.

"I'm just fine,"

"Kalau macam tu can we go now?"

"Yes, of course"

"Hana..." panggil Davika apabila perasan akan Hana yang seperti ingin melangkah pergi.

"Noah saya nak bercakap dengan Hana sebentar. Boleh tak?kalau kau tak benarkan pun tak apalah."

"Sorry Davika. Aku tak benar-"

"Noah tak apa. I'm okey," pintas Hana laju.

Noah mengangguk."But don't take too long," ujar Noah lagi.

Davika dan Hana menuju ke ruang yang sesuai untuk mereka berbual sementara.

"Aku tak tahu macam mana nak mulakan tapi aku cuma nak ingatkan yang kau kena berhati-hati dan perhatikan Noah sebab Rayden akan cari dia. Aku nak ingatkan tentang ni sebab aku nak kamu selamat,"

Hana masih diam. Macam mana aku nak percaya?kalau selama ini sudah terang lagi bersuluh dia hancurkan kebahagiaan aku dengan Noah?takkan semudah begitu aku nak percaya dia semula?

"Tempoh hari aku sendiri yang tanya Noah yang kau ada di kampung ibu bapa angkat kau. Semua tu bersebab Hana. Sumpah aku tak ada niat lain selain berbuat baik dengan kamu. Dalam keadaan macam ni aku nak bantu kau," kata Davika lagi.

"Davika aku masih tak boleh lupakan apa yang kau dah buat selama ini. Kalau kau nak bantu aku itu terpulang pada kau sama ada ikhlas atau pun tidak aku tak kisah dan aku nak kau tahu kepercayaan aku terhadap kau sudah lama hilang,"

"Maafkan aku Hana. Apa yang terjadi selama ini semuanya berpunca dari aku. Maafkan aku. Aku sanggup melutut depan kau sekarang. Aku tahu tak akan semudah begitu kau maafkan aku tapi kata maaf yang aku ucapkan ini ikhlas dari hati," Davika terus melutut di hadapan Hana dengan air mata yang mengalir begitu deras.

"Davika please don't do this. Kau tak perlu melutut depan aku. Aku memang berniat nak tengok kau melutut depan aku selama ini tapi aku tak sejahat itu. Terima kasih atas kata maaf yang ikhlas itu tapi aku masih pertimbangkan. Aku pergi dulu,"

Hana pun melangkah pergi meninggalkan Davika yang masih lagi terhinjut-hinjut menangis. Thanks God she really change now.

Bᴇ Mʏ Lᴀsᴛ Vᴀʟᴇɴᴛɪɴᴇ ✔ [COMPLETED]Where stories live. Discover now