👑~ X : 10 ~👑

547 78 7
                                    

Pintu istana Angin Putih dibuka seluasnya bagi menyambut kedatangan tetamu terhormat dari pelbagai negara. Majlis besar-besaran telah diadakan oleh ahli keluarga diraja Angin Putih bagi menunjukkan bahawa kepulangan Tengku Shafhan Iyyad memberikan makna yang besar buat mereka.

"Dayang Aliya tidak bersama kita hari ini?" Soal Zarina yang berdiri di barisan yang telah ditetapkan buat petugas istana yang bertugas pada hari itu. 

Dayang Istana yang bertugas khas di samping Tuan Putera Shafhan akan berdiri di bahagian kanan istana dalam pakaian dayang yang telah ditetapkan. Jika dipanggil sahaja baru mereka bergerak.

"Tidak. Dayang Aliya mengalami sakit perut yang agak teruk pada hari ini. Maka dengan itu, dia sedang berehat di kamar setelah berjaya menelan sebiji pil yang diperbuat daripada arang." Balas Rabiha yang berdiri di sebelah Zarina.

Zarina mengangguk faham namun riak risau tidak dapat disembunyikan daripada wajahnya. Sungguh dia amat mengambil berat akan dayang muda yang seorang itu.

"Jangan risau Dayang Ina, InsyaAllah Dayang Aliya akan sembuh dengan secepat mungkin. Lagi pun, senyumlah untuk hari ini. Jelas kecantikan Dayang Ina dengan selendang sutera itu." Sempat lagi Rabiha memuji kejelitaan Zarina.

Tersenyum Zarina mendengarkan pujian itu. Tudung sutera yang dibelikan oleh Aliya itu diusap kainnya dengan penuh lembut.

Kini, dewan sudah mula dipenuhi keluarga kerabat bagi memulakan majlis. Mereka semua sudah mula berjalan-jalan, berbual dan menjamah makanan. 

Walaupun begitu, Zarina sudah tidak senang duduk apabila dua pasang mata acap kali mengerling ke arahnya. Boleh teka siapa? Pastilah putera kerajaan Bahtera Biru yang sentiasa menarik perhatian para gadis dan putera kerajaan Kemuning Hijau yang tajam pandangan matanya.

Seorang bersifat periang dan menawan manakala seorang lagi pula bersifat beku dan tidak dapat diramal. Siapakah yang bakal Zarina pilih?

Tiada siapa.

Kerana putera yang sedang bertakhta di hatinya bukan seorang yang bakal menjeling seseorang dengan sengaja.

Sedang Zarina mengelamun sendiri, dua orang putera itu bangkit dari duduk mereka. Kedua-duanya berjalan serentak ke arahnya dengan riak wajah serius.

"Dayang Ina, hamba telah dipanggil oleh Tuan Andika untuk ke sana. Hamba pinta diri dulu ya." Tutur Rabiha tanpa menyedari keadaan sahabatnya yang sudah gelabah itu. Mahu tidak mahu, Zarina sekadar mendiamkan diri sebagai tanda yang dia tidak kisah dengan perginya sahabatnya itu.

Tengku Ahmed Bakhri sudah melajukan langkahnya sebaik sahaja Rabiha melangkah pergi dari sisi Zarina. Tidak jauh darinya pula, Tengku Hijazi Rasydan hadir dengan riak yang sukar ditafsir.

Apa yang menakutkan Zarina sekarang ini ialah Tengku Hijazi yang datangnya dari Kemuning Hijau kerana dia telah menolak pinangan putera itu. Habislah, habislah!

Zarina mula menggigil sendiri. Mahu larikan diri, dia tidak tahu mahu ke mana dan tiada arahan untuknya bergerak. Akhirnya, dia sekadar berpaling ke arah lain dan berpura-pura tidak perasan akan kehadiran dua orang putera itu.

"Dayang Ina~" Suara Tengku Ahmed sudah mula memanggilnya. 

Untuk gadis dan wanita lain, mungkin akan cair dengan panggilan itu tetapi tidak bagi Zarina. Tekaknya sudah mula berasa mual.

Dalam sekelip mata sahaja, kedua-dua putera itu sudah berdiri di hadapan Zarina sebelum kedua-duanya saling memandang dengan riak terkejut.

"Saudara Hijazi? Wah, sudah lama tidak kita bertemu. Assalamualaikum dan apa khabar?" Tegur Tengku Ahmed ramah sekali sambil menghulurkan salam.

Hati Patik Sudah Dicuri, Hati Tuanku Bila Lagi?Where stories live. Discover now