👑~ VII : 7 ~👑

520 65 7
                                    

Dua minggu berlalu, akhirnya tibalah masanya untuk warga istana bersedia dengan kehadiran tetamu di istana tersebut dalam masa lima hari lagi. Sekali lagi, pagar istana bakal dibuka bagi menunjukkan pendamaian dan sifat tangan terbuka.

"Dayang Ina, tolong hamba."

"Dayang Ina ke sana boleh?"

"Sini Dayang Ina!"

"Dayang Ina!"

"Dayang Ina!"

"Aaahh!" Zarina menjerit di taman yang kosong itu. Kepalanya serabut mendengarkan panggilan yang pelbagai itu setiap kali dia melangkah ke dalam bangunan.

Dia menarik nafas dalam sebelum menghelanya perlahan. Sungguh, dia perlu menenangkan diri sekarang ini. Sebuah kerusi yang berada tidak jauh daripadanya dijadikan sasaran untuk duduk.

Dalam kesunyian itu, satu suara merdu kedengaran tidak jauh dari Zarina. Kepalanya tertoleh-toleh bagi mencari pemilik suara tersebut.

Tidak lama kemudian, terlihatlah susuk insan yang bersamanya di situ. Jantungnya bagaikan terhenti tatkala si buah hati berada di hadapan mata.

"Tuanku Shafhan." Sebut Zarina sebelum cuba untuk menyembunyikan diri di sebalik kerusi. Gerun sekiranya dia dijumpai kerana tidak melakukan kerja.

Namun, apabila difikirkan semula, apa kata beramah mesra dengan putera itu? Zarina kan sudah dikenali ramai, jadi tidak hairan jika dia cuba berbual bersama.

"Tak apa Zarina, kau boleh! Kalau tak, macam mana nak berurusan nanti?" Zarina berbisik pada diri sendiri. Segala kekuatan dikumpulnya lalu berdiri dan mula melangkah.

"Tuanku~!" Satu suara lunak yang hadir dari arah lain menghentikan langkah Zarina. Matanya laju melirik ke arah datangnya suara tersebut.

Shafhan yang sedikit terkejut dengan panggilan itu segera berpaling ke belakang. Bibirnya menguntum senyuman sebelum menundukkan pandangan ke arah bunga-bunga yang berada di atas rumput.

"Tuanku kenal patik?"

"Err, kenal. Dayang Aliya, bukan?" Balas Shafhan tanpa memandang gadis itu.

Aliya tersenyum gembira. Tangannya yang dari tadinya disorokkan di belakang tubuh kini dibawa ke hadapan. Sekuntum bunga ungu dihulurkan buat tuan putera.

"Nah."

"Te- Terima kasih." Balas Shafhan sedikit kekok kemudian mengambil bunga tersebut.

Aliya tertawa tatkala melihat perwatakan jejaka itu. Selepas itu, dia segera meminta diri setelah tiada lagi perkara yang ingin dilakukan.

Hilang sahaja gadis itu dari pandangan, Shafhan mula menggaru kepalanya yang tidak gatal. Bunga yang dipegangnya itu dipandang hairan dan diteliti dengan penuh asyik.

Zarina yang melihat dari jauh pula hanya mampu memandang kaku. Hilang sudah semangatnya untuk menegur si pujaan hati.

Hatinya membara apabila mindanya terbayang-bayang akan wajah manis Aliya. Sudahlah baru hadir ke sini, sudah berani beramah mesra sesuka hati.

Tidaklah bermaksud Zarina bukan seorang yang peramah, namun tidak pernah lagi dia bertemu seseorang secara berhadapan dengan sempoi sekali. Segalanya memerlukan formaliti. Itulah prinsip rakyat Angin Putih.

"Dayang Ina?" Suara seseorang menyapa Zarina dari belakang. Dirinya terkejut bukan kepalang.

Hampir sahaja dia terjatuh ke atas lantai tetapi tangannya yang bersarung sempat ditangkap oleh sang pemanggil. Kus semangat. Kalau jatuh tadi, naya sahaja.

Hati Patik Sudah Dicuri, Hati Tuanku Bila Lagi?Where stories live. Discover now