👑~ IX : 9 ~👑

483 69 11
                                    

"Ampun tuanku beribu-ribu ampun, sembah patik harap diampun. Patik bersumpah bahawa patik langsung tidak melakukannya, duhai tuanku." Zarina membongkokkan dirinya pada Tuanku Shahir dan Permaisuri Imarah. Sudah sakit belakangnya kerana berdiri dalam keadaan yang sama selama sepuluh minit.

Berkali-kali dia memohon ampun kepada pasangan itu termasuklah Shahmina yang memandang jijik dari sisi. Hati Zarina hancur, apabila diperlakukan sedemikian.

Sudah sekian lama dia berkhidmat untuk istana ini dengan senyuman dan tawa, akibat satu kesalahan yang masih belum ada buktinya telah menyebabkannya kesakitan yang tidak terhingga. Sekiranya dia dibuang kerja, apa lagi yang harus dilakukannya?

"Jika bukan Dayang Ina yang melakukannya, maka siapa? Mengapakah kalung beta berada di dalam bagasi milik Dayang Ina? Bukankah itu sudah kukuh asbab kehilangan?" Suara Shahmina memetir di situ.

Air mata yang sudah bergenang Zarina tahan kuat-kuat daripada jatuh ke atas lantai. Ya Allah, apakah dosanya sehingga dia difitnah sebegini?

Suasana menjadi sunyi apabila tiada seorang pun yang berani bersuara. Sehinggalah, pintu dibuka secara tiba-tiba sehingga menerbitkan gema di kawasan tersebut. Terus sahaja semua yang ada di situ berpaling ke arah sang gerangan yang baru sahaja berlari masuk.

"Assalamualaikum tuanku, patik ada berita yang ingin disampaikan. Kalung milik Tuan Puteri Shahmina telah dijumpai berdekatan dengan telaga Taman Angin Mawar. Warnanya putih, bukan? Eh, Dayang Ina-" Aryan menghabiskan kata-katanya dalam nada terkejut dengan keberadaan Zarina.

Zarina yang masih membongkokkan diri di hadapan keluarga diraja itu dihampirinya. Bahagian kolar belakang baju wanita itu ditarik agar Zarina lekas berdiri tegak. Tidak kira siapa pun di hadapannya kini, Aryan tidak akan benarkan orang yang dia sayangi dihukum begitu sekali.

"Maaf bertanya, mengapa Dayang Ina berada di sini?" Soal Aryan dengan wajah serius. Matanya mencerlung ke arah Shahmina yang berdiri di belakang bonda dan ayahandanya.

Shahmina pada mulanya membalas cerlungan pahlawan itu. Namun, selepas lama membalas pandangan, dia mula berpaling ke arah lain dengan dahi yang sudah berpeluh sejuk akibat ketakutan. 

"Dayang Ina telah dipanggil menghadap apabila kalung milik Tuan Puteri Shahmina berada di dalam pegangannya sewaktu pegawai khas ingin memeriksa bilik para dayang." Balas seorang penasihat yang sedang berdiri tegak di sisi Tuanku Shahir.

Aryan mengerutkan dahinya hairan. Dia segera menoleh ke arah Zarina yang mana wajahnya sudah merah seperti sedang menahan tangis.

"Bagaimana kalung itu terdapat di dalam pegangan tuan hamba?" Tanya Aryan.

"Hamba terjumpa kalung tersebut sewaktu hamba kembali ke kamar untuk mengambil hud di dalam bagasi. Sewaktu hamba mengeluarkan kalung itulah, pegawai khas hadir mengetuk pintu kamar." Balas Zarina tanpa memandang Aryan. Wajahnya dikekalkan serius dan tiada perasaan.

Hanya anggukan faham Aryan berikan sebelum melangkah ke hadapan dan melutut di hadapan keluarga diraja itu. Tangannya dihulurkan ke atas bagi penasihat yang menjaga dapat mengambil kalung yang dihulurkan.

Penasihat yang bertugas menghampiri Aryan lalu mengambil kalung tersebut. Dia meletakkan kalung yang baru didapatinya itu di atas sebuah meja yang terdapat di tengah-tengah kedudukan Tuanku Shahir dan Permaisuri Imarah.

Selepas itu, dia meminta kalung yang berada di dalam pegangan Shahmina agar dapat menyiasat kualiti dan keaslian kedua-dua rantai itu. Matanya ligat memerhati dua barang kemas itu.

"Kedua-duanya adalah asli." Akhirnya, kata-kata yang terbit dari bibir penasihat itu mengejutkan mereka semua.

"Asli? Jikalau begitu, bagaimana Dayang Ina mempunyai kalung tersebut?" Soal Shahmina, lantang. Sungguh dia tidak puas hati dengan keputusan tersebut.

Hati Patik Sudah Dicuri, Hati Tuanku Bila Lagi?Where stories live. Discover now