Part 5

89 9 1
                                    

"LO sapevate che il suo??? How come??," (Do you know her?) ujar Dante lalu memandang tepat ke wajah jelita wanita yang telah diselamatkan temannya itu. Wanita itu hanya membuahkan senyuman kepadanya kerana tidak faham dan mengerti akan perbualan mereka.

"Lunga storia! E 'fastidioso," (Long story! It's annoying) jawabnya selamba lalu membuahkan senyuman kepada wanita yang duduk di sebelahnya.

"Davvero!! Non riesco a crederci! Ma lei è bella," (For real?? I cannot believe it! But she is beautiful) ujar Dante tanpa jemu memandang wajah cantik wanita yang di katakan bermasalah oleh temannya itu.

Lia hanya tersenyum bila Dante memandang wajahnya.

"Bella ma pazzo!," (Beautiful but crazy!) jawab temannya lalu tersenyum sinis.

"Torno in ufficio. State prendendo un giorno di riposo? Avete intenzione di mandarla a casa?Ok," (I'll be back in the office. You are taking a rest day? You are going to send her home?) ujar Dante lalu melirik ke arah jam di pergelangan tangannya. Mereka sudah terlalu lama berada di luar. Dia mahu kembali ke pejabat.

"Grazie, ci vediamo domani, Dante," (Thanks, see you tomorrow, Dante) jawab lelaki itu lalu mencapai jaketnya.

"Si invia il suo dritto a casa o portarla a casa tua?," Are you sending her straight home or bringing her to your house? usik Dante lalu tersenyum nakal.

"Portatela a casa mia ?? Diavolo, no!," (Take her to my house?? Hell no!) jawab temannya lalu mengelengkan kepalanya berkali-kali.

Lia di sebelah hanya duduk memerhatikan dua teman itu berbual sambil menyedut fresh orangenya sesekali dia membuahkan senyuman kepada Dante.

"Sei divertente!," (You are funny!) ujar Dante kepada temannya lalu mendekati Lia. Lia membetulkan kedudukannya bila menyedari Dante mahu beredar bila dia bangkit dari kerusi menandakan dia mahu pergi. Lia menghulurkan tangannya kepada Dante. Dante menyambut dan mencium tangan Lia. Adat lelaki Italian bila bertemu dengan wanita cantik.

"Nice to meet you Signorina..till we meet again!," ujar Dante lalu melambai tangannya kepada Lia.

"Till we meet again! Bye Dante!," jawab Lia mesra lalu membalas lambaian tangan Dante.

Lelaki yang menyelamatkan dia tadi menyarungkan jaket ke badannya lalu mencapai kunci kereta dan walletnya dari atas meja. Dia menoleh memandang wajah wanita itu sekilas.

"So...give me your address and I'll send you back home!," ujarnya ringkas.

"Kenapa you cakap dengan Dante you tak akan bawa I pulang ke rumah you?," ujar Lia tanpa mempedulikan pertanyaan lelaki itu. Dia lebih berminat ingin tahu mengapa lelaki itu memberi komen sedemikian kepada temannya.

Lelaki itu menoleh memandang wajah Lia dengan wajah terperanjat. Lia faham bahasa Italy? Tapi kenapa dia berpura-pura tidak tahu dan faham bahasa Italy semasa polis Rome berbicara dengannya tadi.

"You are unbelievable!!," ujarnya mengelengkan kepala kerana merasa tertipu lalu bangkit dari kerusi. Dia berjalan laju menuju ke arah keretanya.

Dia tidak sangka sudah tertipu dengan wanita itu. Dia yakin dan juga percaya bahawa wanita yang di selamatkan tadi itu adalah pelajar di sekolah tempat mereka belajar sekolah menengah dahulu. Namun dia tidak mahu meneka dan membiarkan wanita itu tahu kerana dia tidak mahu apa-apa masalah dengan wanita itu.

"Apa?? Sebab I tahu bahasa Italy?? I tak ada kata yang I tak faham bahasa Italian..you yang assumed sendiri!," jawab Lia lalu mengekori lelaki itu.

Jodoh Pasti Bertemu (Completed)जहाँ कहानियाँ रहती हैं। अभी खोजें