🔥Special Chapter 3

947 73 21
                                    

"Apa khabar Leya? Lama kita tak jumpa..."

"Khabar baik." Zalia senyum seadanya.

"Haaa kalau macam tu, kamu berdua borak-borak lah dulu di luar tu." ibunya dan Makcik Idah dah senyum-senyum.

Amboi? Belum apa-apa dah kena halau? Yang Makcik Idah ni pun satu. Yakin sangat aku ni baik. Manalah tahu kalau tiba-tiba aku jadi jahat, lepas tu ambik kesempatan dekat anak dia ke... Ha, kan bahaya.

"Ha yelah. Kami keluar dulu. Jom Leya." ajak Al.

Mereka duduk di atas pangkin. Sebelahnya ada pokok jambu. Alah tipikal la orang kampung bina pangkin bawah pokok. Paling selalu aku jumpa dalam novel, pokok mangga.

"So... Awak memang tahulah ini rumah saya?"

Zalia menggeleng. "Saya ada tanya, tapi umi dengan abah cuma cakap nak lawat jiran lama. Saya tak sangka pulak jumpa family awak."

"Awak tahu tak saya immediately kena balik sini?"

"Hmm? Kenapa pulak?" keningnya hampir berkait.

"Sebab ibu saya kata ada tetamu penting nak datang. And dia ada benda penting jugak nak cakap dekat saya."

"Saya tak tahu. Saya cuma ikut je, sama macam awak."

"Jadi selama ni kita borak sama-sama, tak pernah tahu pun kita pernah kenal. What a small world. Kan Kak Chik?" panggilan Al dan Angah untuk Zalia dahulu. Al tersenyum sambil menggeleng tak percaya.

"Al, awak marahkan saya ke?"

"Hmm? Marah? Kenapa saya nak marahkan awak?"

"Sebab... Saya sakitkan hati kawan baik awak dulu."

"Oh... Pasal Ash? Hm... Itu antara awak dengan dia. Lagipun, Ash ada beritahu pada saya apa yang jadi. Bukan salah awak, dan bukan salah abah awak juga."

"Kenapa awak cakap macam tu?"

"Sebab saya tahu apa rasanya bila rapat dengan orang macam Ash. Latar belakang keluarga dia jauh beza dengan kita. Jadi saya faham kenapa abah awak buat tindakan macam tu. Saya sendiri pun selalu rasa segan, rasa rendah diri. Tapi cara dia buat saya rasa selesa dengan dia. Saya tak ada masalah macam awak sebab saya dengan dia cuma kawan rapat. Kalau saya jadi perempuan pun, mungkin ayah saya akan halang saya berkawan dengan lelaki macam dia." Al tersengih.

Zalia tergelak kecil.

"Awak masih belum lupakan dia?"

Terus mati senyumannya tadi.

"Betul kan saya cakap?" tanya Al lagi.

"Saya... Awak tahu tak selama ni saya dah cuba. Memang ambil masa tapi saya mula boleh terima. Saya fikir mungkin itu cuma macam cinta monyet, couple zaman belajar. Saya boleh terima, tapi bukan bermakna saya lupa. Sampailah ada satu hari, saya kena jumpa dia."

"Apa maksud awak 'kena' jumpa dia?"

"Urusan kerja."

"Lepas tu?"

"Tak ada apa. Cuma saya bagi penerangan berkenaan apa yang patut, lepas tu saya balik." terbayang waktu dia melihat cincin di jari manis Ash. Rasa sakit di hatinya sama sewaktu kali terakhir dia berjumpa dengan Ash bertahun-tahun yang lalu.

Al terangguk-angguk.

"Dan waktu saya nak keluar tulah baru saya tahu yang dia dah berkahwin."

"Awak tanya dia?"

Zalia menggeleng. "Dia bukan jenis lelaki yang pakai cincin walaupun itu macam trend dari dulu. Apatahlagi dekat jari manis kiri. Jadi saya tak perlu tanya apa-apa."

HIPSTER DOWH Where stories live. Discover now