✌Another Girl

1.3K 113 0
                                    

"Az, esok awak pun dah nak balik kan?"

Jie yang tengah makan buah mangga memandang Aizal sekilas sebelum menyuap mangga yang dah dihiris tadi. "Haah..." Mereka tengah chillax dekat taman mini halaman rumah mama Jie ni haa.

Selama seminggu dia di sini, selama itulah dia meluangkan masa dengan Aizal. Yang paling penting, dia dah tak beriya segan bagai dengan Aizal ni. Maksud aku, taklah awkward gila macam waktu first time dulu. Bukanlah sampai erm ko faham sendirilah kan.

Tapi, Jie dah pernah cakap dengan Aizal, jangan mengharap apa-apa dari dia. Cuba berkawan saja dulu. Memang ada masa Jie hanyut bila melihat senyum dia, dengar gelak tawa dia, gurauan dia. Tapi satu yang dia tak dapat tipu, setiap kali itulah, dia akan teringat Zafril yang sedang bercakap dengannya, Zafril yang sedang gelak sakan mengusiknya, Zafril yang selalu childish dan cengeng. Zafril yang sangat annoying!

Zafril... Agak-agaknya apalah yang dia tengah buat cuti ni ek? Takde pulak call dia ke, whatsapp dia ke... Hmm... Ke Zafril dah putus asa dengan dia? Ataupun Zafril dah berjaya move on dalam masa seminggu ni? Ataupun yang lebih parah, dia dah jumpa pengganti Jie? Aishhh takkanlah! Mana boleh!

"Az? Az??? Awak dengar tak saya cakap ni?"

"Hah?? Apa dia? Sorry saya lost sekejap tadi." Rasa bersalah pula dia tak berikan perhatian pada orang yang sedang bercakap di hadapannya.

"Tak, saya cuma tanya... Awak dah decide belum... Pasal lamaran saya?" Aizal menggigit bibirnya. Dia tahu soalannya akan mewujudkan kembali suasana awkward antara mereka berdua. Tapi dia perlukan jawapan.

"Saya... Saya... Masih fikirkan lagi. Lagipun, saya baru je rasa selesa berkawan dengan awak dalam tempoh seminggu saya spend masa dekat sini. Saya harap awak faham..." Dilarikan pandangannya daripada wajah si jejaka.

Jie juga faham yang lelaki itu mahukan jawapan yang tepat darinya. Tapi... Dia masih mengharap Aizal takkan mendesaknya. Dia masih belum ada jawapan. Tambahan pula, kedua-dua lamaran yang diterimanya terlalu mengejut dalam tempoh masa yang sangat singkat. Dan kedua-duanya merupakan daripada insan-insan yang tak pernah terlintas di akal fikirannya akan menaruh hati padanya.

Lol Jie. Jangan sengal sangat. Si Zafril tu pun tak pernah sangka yang dia akan propose kau. Tu kira instant and express je.

Aizal spontan tertunduk mendengar jawapan dari Jie. "Atau sebenarnya... Awak dah ada orang lain, Az?" Kalau memang itulah kenyataannya, dia faham. Dia hanya mencuba nasib. Dan dia pun faham kalau itulah sebab utama Jie akan menolak lamarannya. Dia yang tiba-tiba hadir dalam hidup Jie. Padanya, mungkin silapnya tidak cuba mengenali Jie dari dulu.

#KoLambat

Jie tidak menjawab soalannya. "Adrey, saya nak tanya, macam mana awak boleh terfikir nak melamar saya? Sedangkan awak tak pernah pun kenal saya?" Untuk persoalan yang satu ini, dari awal lagi dia tertanya-tanya.

Aizal tersenyum seketika sebelum menyambung bicaranya. "Sebelum tu saya nak tanya dulu, awak memang tak pernah kenal saya ataupun awak tak cam muka saya?" Satu soalan yang berjaya menyentak hatinya.

Waktu-waktu beginilah darah akan sekali lagi menyerbu naik ke mukanya. Masih terasa perasaan ketika dia masih bergelar remaja dahulu. Typical budak sekolah yang ada crush. Jie menarik nafasnya dalam sebelum menjawab soalan cepumas dari Aizal.

"Sejujurnya, memang saya kenal awak. Dan memang saya cam muka awak. Hot guy in school. One of those Mr. Perfect 10 kan? Ahahah... Siapa je tak kenal. Baru wink sekali, pengsan girls satu aspuri."

"Hahahah how dare you mocking me. So maknanya memang awak masih ingatlah pada saya kan?"Sekali lagi dia bertanya. Saja nak buat confirmation. Dan Jie hanya mengangguk.

HIPSTER DOWH Where stories live. Discover now