ASMARA

By ruyeerio

738K 12.1K 243

Aku, Mayra Adeena. Tiada banyak perkara yang aku inginkan dalam hidup kerana aku bersyukur dengan apa yang se... More

Episod 2
Episod 3
Episod 4
Episod 5
Episod 6
Episod 7
Episod 8
Episod 9
Episod 10
Episode 11
Episode 12
Episode 13
Episode 14
Episode 15
Episode 16
Episode 17
Episode 18
Episod 19
Episod 20
Episod 21
Episod 22
Episod 23

Episod 1

48.1K 811 14
By ruyeerio

AKU menekan perlahan belakang ibu. Selalu ibu memang sakit belakang dan akulah tukang urutnya. Tak betah kalau . tengok ummi sakit biasa, apatah lagi sedang menanggung kesakitan. Ibu permata hatiku, ratu hatiku, bidadari hidupku. Sebagaimana dia menjaga aku sejak kecil, aku akan menjaganya sehinggalah dia akan menghembus nafas yang terakhir, dengan seikhlas rasa.

"Ayah tak balik lagi ke? "

Suara ibu kendur ketika menanyakan soalan itu kepadaku.

"Tak...Makcik Ima dah habis pantang, tapi ayah tak balik lagi pun. Tak apalah, nanti dia baliklah tu."

Ibu menghela nafas. Kedengaran nada kesal di hujung nafasnya.

"Ibu pun tak berharap dah Mayra... Kalau dia masih ingat isteri pertama dengan anak sulung dia ni, dia balik lah tu. Mungkin teruja sangat dengan kelahiran baru tu..."

"Biarkanlah dia bu, jangan ditunggu. Nanti sakit hati. InsyaAllah kalau panjang umur, adalah dia muncul nanti. "

Aku meneruskan picitanku di tapak kaki dan betis ibu pula. Ibu tidak lagi memandangku malah menyambung melihat ceramah di televisyen. Mungkin dia terlalu terasa dengan sikap ayah, sampaikan tiada lagi kata-kata yang mampu diucapkan olehnya.

Kedengaran pintu dibuka , aku dan ibu terus menoleh. Ku lihat Abang Mukhriz baru balik dari kerja, mukanya memang terpamer kepenatan. Dia meletakkan beg galas di tepi sofa kemudian mengambil tempat di sebelah ibu.

"Ayah ada balik rumah tak Mayra? "

Soalan yang sama diajukan kepadaku. Aku menggelengkan kepala.

"Tak ada pun bang. Dia nak jaga isteri muda dengan adik tiri abang lah kot, "

"Tak adalah muda sangat, dah masuk 40 pun tahun ni. Dah sampai boleh ber--shopping tadi, elok je berjalan satu mall tu,"

Ibu terus menoleh ke arah Abang Mukhriz. Mesti terkejut. Oh, ibu kat sini sakit dia langsung tak ambil tahu. Suami ke macamtu? Suami atas kertas. Getusku dalam hati. Abang Mukhriz menyambung kata-katanya lagi.

"Baguslah tu, yang sana boleh pergi ber-shopping-shopping. Yang kat sini sakit, haram nak menjenguk. "

Ibu menepuk perlahan bahu Abang Mukhriz. Mungkin untuk menenangkannya.

"Tak kisahlah dia nak buat apa, ibu harapkan abang dengan adik je. Ibu hidup pun untuk kau berdua, "

Ting! Satu pesanan mesej dari WhatsApp masuk. Aku terus memeriksanya.

Keluhan nafas aku lepaskan. Buat apa perempuan ni nak jumpa aku pula?

"Kenapa dik? Siapa mesej? "

"Alissa. Anak Makcik Ima. Dia nak jumpa lepas Maghrib. Tak tahu mimpi apa ajak Mayra berjumpa."

"Nak abang ikut ke? "

"Tak apalah, Mayra okay je kalau sorang, "

"Solat dulu baru pergi, "

Pesan ibu. Aku mengiyakannya.
Abang Mukhriz mengangguk kemudian aku meminta diri untuk ke bilik. Mimpi apa Alissa ajak aku berjumpa? Selama ini berjumpa memang tak pernah senyum. Baik aku ataupun dia. Sama sahaja. Bukan tak mencuba nak berbaik, tapi aku pernah senyum dan ingin berbual. Hanya diberikan jelingan ala maut dan berlalu pergi. Ayah berkahwin dengan Makcik Ima tahun lepas.

Hanya mampu berdoa agar Allah lindungi ibu, aku dan keluargaku.

*******

Aku memandu dengan tenang, tak ingin tergesa-gesa untuk bertemu dengan Alissa. Gadis berumur 22 tahun. Aku tua dua tahun daripadanya. Tak pernah panggil aku kakak, guna kau aku je. Itupun kalau bercakaplah. Boleh kira dengan jari berapa kali aku dan bercakap. Heh, tak ingin pun nak berkawan dengan orang sombong. Kau sekali taknak, aku beribu kali tak ingin.

Tiba-tiba pundi kencingku terasa penuh. Terasa ingin kencing pula. Ah sudah. Tengah drive macamni pun boleh ada terasa nak kencing eh? Aku terus memandu untuk mencari stesen minyak yang berdekatan. Ha ada pun, Petronas. Aku terus memasuki kawasan parking dan menuju ke tandas. Aku teragak-agak untuk masuk sebab nampak macam seram sikit sebab malam tapi ah tak kisahlah.

"Busuknya , siapalah yang tak flush ni. Bau petai siot, "

Aku membebel ketika melalui di hadapan tandas yang pertama. Tandas kedua pun tak nampak selesa sebab tandas duduk buka tutup tu. Akhirnya aku memilih tandas yang terakhir. Yang keempat. Terus aku buangkan semua yang nak keluar tadi. Ketika berada dalam tandas, kedengaran tapak kaki berbunyi. Tapi tak dengar bunyi dia buka pintu atau sinki terbuka. Aku musykil. Aku keluar perlahan-lahan dari tandas menuju ke sinki. Tak ada siapa pun? Aku mula didatangi perasaan seram.

Guuuguhhh!

"Allah mak! Aduh guruh ni, buat terkejut aku. "

Kedengaran hujan lebat mula mencurah-curah. Langkahku terhenti.

Hujan. Guruh.

"Hei sini jap, "

Aku yang sedang duduk di tepi tingkap melihat hujan yang turun menoleh ke arah dia yang sedang duduk di kerusi kayu. Aku menghampirinya lalu dia menolak aku hingga aku terduduk di celahnya.

"Bukak mulut! "

Aku hanya ikut apa yang disuruh. Kelihatan dia mula membuka seluarnya.

"Masuk dalam mulut, cepat! "

Aku tak berani melawan. Gerun melihatnya yang tua 8 tahun dariku.

"Taknaklah, "

Aku menggeleng. Dia mengetuk kepalaku dengan penumbuknya. Aku hampir menjerit namun dia menekup mulutku.

"Kau berani melawan eh. Kalau tak, aku bagitahu mak aku yang kau tak tidur petang tadi. Dia suruh kau tidur lepas makan kan. Aku nampak kau tak tidur,

"Janganlah, takut.. "

"Dahtu cepatlah masukkan dalam mulut! "

Guuguhh!

Guruh semakin kuat. Aku semakin takut. Wajah di hadapanku ini kerap menghantuiku. Apalah kudratku sebagai kanak kanak kecil ini dibandingkan dia yang berumur 14 tahun. Perlahan-lahan aku membuka mulutku. Benda itu menyentuh mulut kanak kanak 6 tahun ini. Hampir penuh mulutku. Terasa ingin muntah.

"Uwekk! "

"Diam! Jangan bisinglah bodoh! Bukak mulut kau tu besar sikit, "

"Taknak!! "

Aku menekup telingaku. Aku takut hujan. Takut guruh. Semua itu menakutkan aku. Semua itu mengingatkan aku kembali kepada masa laluku. Aku menangis ketakutan. Terus terduduk di depan sikit. Airmataku mengalir di pipi. Aku taknak ingat! Aku taknak ingat kejadian pahit tu! Bukan sekali, tapi berpuluh puluh kali! Ia terus menghantuiku, di mimpiku dan kembali pada waktu hujan dan bunyi guruh.

"Adey manes... Kenapa takut takut.... "

Berderau darahku apabila muncul seorang lelaki Bangladesh keluar dari tandas yang pertama. Ini.... Ini tandas perempuan. Kenapa dia ada kat sini?! Ya Allah, lindungi aku.

"Keluar! Keluar! "

"Adey jangan marah-marah... Mari sini saya kasi pujuk adey cantik.... "

"Pergi! Pergilah!! "

Aku terpaksa mengesot ke belakang apabila dia bertindak menghampiriku.

Guruh kembali berdentum. Hujan semakin lebat.

"Cepatlah masukkan dalam mulut! "

Aku menekup telingaku.

"Adey marilah sini... Jangan nangis... "

Aku memejamkan mataku sambil menekup telinga. Ini, ini terlalu perit bagiku. Aku lemah, cukup lemah. Ya Allah, bantulah hambamu ini!

"Kau cantik sangat...dah besar nanti aku janji aku kahwin dengan kau.... "

Aku terus menangis. Semakin lebat airmataku mengalir, sebagaimana hujan di luar sana yang membasahi bumi Kuala Lumpur ini.

"Adey manis.... "

Aku terpaksa berhenti mengesot apabila bertemu dengan dinding.
"Keluar! Keluarlah! Kau jantan tak guna , kau nak bernafsu dengan aku. Kau dah hilang akal ke?! Baik kau mati jelah! Lelaki semua sama!"

Lelaki Bangladesh itu seperti marah dan dia mula menyentuh bahuku kasar.

"Oh cakap baik-baik tak mau dengar ya..mari sini aku kerjakan kamu.."

"Tolong!!"

Tudung yang aku pakai terus direntap sehingga menampakkan anak rambutku. Aku menyiku dadanya kemudian berlari ke pintu.

"Mahu pirgi mana ha? "

Lelaki itu mula menghampiriku sambil memegang dadanya. Sialan, dia kunci tombol pintu ni dari luar. Mesti dia berkomplot. Wajahku sudah basah dengan airmata. Janganlah dia mengapa-apakan diriku.

Aku terus melekat pada dinding, tak mampu bergerak ke mana-mana. Guruh semakin kuat berdentum. Semakin berputar peristiwa keji itu di ingatanku.

"Kau dah tak boleh lari.... Saya ada boleh temankan kau... "

Dummm!

Pintu itu dipecahkan oleh seseorang. Ya Allah, bersyukurnya ada orang dengar jeritanku.

"Jangan bergerak! Kau ni tak sedar diri betul, menumpang negara orang patutnya kerja. Bukan nak kerjakan perempuan kat sini! Kim, Zul. Bawa dia ni. Orang macamnilah menyusahkan kita semua,"

Lelaki Bangladesh tadi terus bertukar pucat. Dia ketakutan apabila melihat dua orang lelaki berbadan tegap dan seorang berbadan saiz sederhana berada di muka pintu. Lebih pucat lagi mukanya apabila dia dibawa oleh seorang lelaki berbadan tegap dan berbadan saiz sederhana keluar dari tandas. Aku menarik nafas lega.

"Cik.. Cik tak apa-apa? Apa yang dia sempat buat apa-apa pada cik? "

"Takda apa.. Cuma dia rentap baju.. "

Lelaki itu membuka jaket kulit yang dipakainya lalu dia meletakkan di badanku.

"Cik jangan pergi tandas macam ni lagi malam-malam. Lagi lagi seorang diri, bahaya sangat. Nasib baik Allah pinjamkan saya untuk tolong cik. Itu hari ni. Lain hari, kita tak tahu. Jaga diri cik. "

Dia menasihatiku sambil memapahku ke tempat parkir kereta. Hujan tinggal renyai-renyai jadi kami redah sahaja.

"Ni.. Kereta saya. Thank you, thank you so much. Terima kasih tolong saya.. Terima kasih sangat-sangat. Boleh bagitahu nombor telefon? Senang saya nak belanja encik bila-bila nanti,"

"Sama-sama tapi saya ikhlas tolong cik. Tak mengharapkan ganjaran pun. Saya cuma mengejar pahala, tolong orang. "

Lelaki itu menghulurkan senyuman kemudian dia berlalu menuju ke kereta CRV berwarna hitamnya. Kelihatan rakan-rakannya dan lelaki Bangladesh sudah menanti. Nak dibawa ke balai polis lah tu.

Baiknya dia. Aku memerhatikan kereta itu berlalu pergi. Semoga satu hari nanti kita jumpa lagi, mungkin aku pula yang membantunya. Ada juga lelaki baik ya. Ingatkan dah pupus.

Aku mula masuk ke dalam kereta. Menghantar mesej kepada Alissa untuk membatalkan perjumpaan hari ini. Mesti ibu risau bila nampak aku pulang dengan keadaan macamni.

"Kejap... Jaket ni dia bagi terus ke macam mana? "

******

Nota penulis:

Sila berhati-hati nak ke mana-mana, termasuklah nak pergi tandas sekalipun. Kadang kadang ada orang aim kita dari jauh. Siapa sempat baca yang sis ada publish dulu mohon hapuskan dari ingatan korang ya, hahaha sorry plot baru. Maaf ya. Terima kasih sudi baca ASMARA Episod 1. Don't forget to vote, kalau rajin boleh komen. Thanks

#asmara

Continue Reading

You'll Also Like

2.9M 150K 84
โ€ข romance โ€ข ; 1ST SERIES OF MISTER SYED DARIEL HAKIEM ร— MEDINA AZYARA sebuah karya yang sudah tamat tapi masih perlu diubah jalan cerita. namun belum...
598K 21.6K 41
( ๐“’๐“ธ๐“ถ๐“น๐“ต๐“ฎ๐“ฝ๐“ฎ ๐“ข๐“ฝ๐“ธ๐“ป๐”‚ ) ( ๐“‘๐“ธ๐“ธ๐“ด 5 ) RANKING NO 1 TULUS๐Ÿ… RANKING NO 1 DERITA ๐Ÿ… Nurul Adawiyyah atau nama singkatannya Nurul. Gadis lemah...
3.6M 140K 74
[COMPLETED] Luth Zariel dan Arluna Aisyah. Permulaan hidup Arluna membawa dia ke sebuah dunia yang penuh dengan kejutan. Hidup dia selama ini di...
318K 11.2K 71
1st HIS Series Ku Adlee Raiz x Aara Aryssa 'Hope to see you again' - KAR Nota yang ditinggalkan menjadi seribu tanda tanya buat Aara Aryssa. Kelakuan...