Part 80

47K 1.6K 380
                                    

Zara memerhati anak kembarnya yang bermain air bersama papa mereka. Dia duduk melunjur kaki dengan Zayfa berada di sebelahnya duduk di atas rumput di belakang rumah mereka. Si kembar bukan main seronok bermain air yang yang terisi penuh dalam kolam berukuran sederhana selepas di isi angin oleh Zarif Haikal.

Terjerit, tergrlak bahagia si kembar terutamanya Zakiff. Suka snagat. Zara menoleh melihat Zayfa yang sibuk menyusun mainan bersaiz kecil miliknya. Jari jemari Zara meluncur lembut membelai rambut anak perempuannya yang baru separas bawah telinga. Zayfa mendondak sebentar sebelum menyambung main lagi.

Tadi si kecil ni dah main air sama dengan abang kembarnya. Namun tidak sampai setengah jam, tangisan kuat Zayfa terdengar selepas si kembar tidak sengaja menolak adik mereka sehingga terlentang jatuh. Nasib tak benjol kepala baby girl Zara ni. Puas dia pujuk Zayfa supaya berhenti menangis. Tapi bila dah berhenti si kecil menolak untuk masuk ke dalam air lagi.

Takut kena buli dengan kembar lagi kot. Jadi di sini lah Zara menemani Zayfa bermain tidak jauh dari tempat kolam tersebut berada. Sesekali pandangan Zara jatuh ke arah suaminya yang hanya menyarung seluar separas lutut tanpa berbaju. Katanya biar bebas sikit. Lagi pun tak ada siapa yang nak tengok badan Zarif Haikal kan? Kecuali Zara.

" Papa papa kenapa bird Zakiff kecil tapi bird papa big! Besar! ". Zakiff berbisik perlahan selepas menarik tangan papanya untuk memberi perhatian kepada dirinya yang mahu bertanya. Zafril sibuk membandingkan bola pelbagai warna yang dia jumpa di kedua tapak tapak. Nak tengok mana warna lagi cantik.

Zarif Haikal tersentak. Tidak percaya anak lelakinya yang berusia lima tahun bertanya begitu. Seketika matanya melirik ke arah bawah untuk melihat bird yang Zakiff katakan tadi. Macam mana anaknya tahu benda benda ni hah?

Zarif Haikal yang geram mencubit pipi tembam Zakiff sehingga menjerit sakit budak tu. Zara lekas menoleh ke arah Zakiff yang menjerit tadi. Apa aje lah anak beranak tu buat sampai terjerit macam tu. Zakiff mengusap pipinya yang perih. Zafril bergerak mendekati abang dan papanya selepas mendengar jeritan abangnya.

" Mana Zakiff tahu bird papa big ni hah? Siapa ajar ni? ". Zakiff membuat gaya berfikir dengan mendakap kedua tangannya di dada. Kedua matanya bergerak lincah untuk memikirkan jawapan. Zarif Haikal mengambil satu bola berwarna merah lalu menangkap setelah membaling bola tersebut ke udara beberapa kali.

" Tu, bird papa big tapi kenapa bird Zakiff kecil! Cuba papa  tengok ". Jari Zakiff lurus menunjuk ke arah bahagian tengah papanya lalu melorotkan seluar hitam yang basah tersarung pada tubuhnya untuk menunjuk bird yang dikatakan kecil seketika tadi kepada papanya.

Zarif Haikal tergelak besar melihat aksi polos Zakiff. Zafril hanya diam memerhati papanya yang tiba-tiba ketawa. Zakiff menaikkan kembali seluarnya lalu mengembungkan pipi tanda marah kerana papanya secara tiba-tiba ketawa. Zara di hujung sana hanya mengelengkan kepala melihat kelakuan suaminya.

" Bird papa big sebab nak bagi mama kamu sedap, nikmat— Lepastu baru lah dapat Zakiff dengan adik adik yang lain. Faham? ". Sila bagi tepukan yang gemuruh untuk jawapan cun Zarif Haikal. Zakiff menyengetkan sedikit kepalanya ke tepi sambil berfikir dengan jawapan papanya. Zarif Haikal bagaikan tidak bersalah memberi jawapan seperti itu.

Bukan ke Zara pernah cakap jangan ajar kembar benda yang bukan bukan. Tapi nampaknya Zarif Haikal mengabaikan sahaja peringatan isterinya.

" Bird papa big sebab nak bagi mama sedap? Nanti dapat Zakiff, dapat adik lain. Zakiff pun nak big bird macam papa nanti boleh bagi— mmhmp! ".

The Zarif Haikal Possession Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang