🔨23🔨

4.9K 321 105
                                    

~Jeon Jungkook~

Aku hairan betul dengan Nam Seul Ra. Tenaganya dalam masa sehari mengalahkan budak hyperactive yang perlu dirawat oleh doktor pakar.

Sewaktu aku dulu di sekolah private, aku akan terus berehat di bilik tanpa buat kerja sekolah sebab terlalu penat. Aku anak mafia ketika itu, siapa saja yang berani nak marah aku kalau aku buat salah pun di sekolah?

Tapi si Seul Ra pula, lepas balik sekolah je, dia buat kerja sekolah ataupun pergi luangkan masa dengan yang lain. Sekarang, aku dan dia sedang berada di taman bunga atas kehendaknya. Nak suruh yang lain teman, semuanya sibuk menguruskan hal projek syarikat yang baru saja kami dapat dua hari lepas.

Leez dan Zureen pula masing masing sibuk di gudang. Pihak suruhanjaya polis dan tentera sekali lagi menempah bekalan bahan senjata api untuk digunakan bagi unit pertahanan negara. Sebab itu mereka sibuk sedikit akhir akhir ni.

"Saem kau ni gila apa sampai suruh datang ke taman bunga ni? Apa saja homework yang kau nak buat kat sini?" Aku bertanya malas. Sudahlah baju sekolahnya pun masih tersarung di badan.

Masuk saja dalam kereta, terus diajaknya aku ke taman bunga. Katanya, saem dia bagi kerja sekolah yang perlu dilaksanakan di taman bunga. Bila aku menolak ajakannya, diugutnya aku nak pergi dengan budak Hwan tu. Terpaksa juga aku bawa dia ke sini.

Entahlah, aku tak suka dia rapat dengan mana mana namja. Aku akan rasa satu perasaan yang tak enak dalam hati. Perasaan aneh.

"Esok, kami semua perlu ceritakan pengalaman melawat taman bunga, funfair, water park ataupun ke luar negara di hadapan kelas. Disebabkan saya tak pernah pergi ke tempat tempat macam tu, jadi saya ingat nak ceritakan pengalaman saya ke taman bunga hari ni. Lagi pun, saya dah lama nak datang ke sini. Cuma tak ada kesempatan masa je." Aku memandangnya sekilas.

"Kenapa tak sempat?"

"Sebab, lepas balik sekolah, saya perlu siapkan kerja sekolah. Kemudian, masak untuk appa bila dia balik kerja. Malam pula, saya buat persediaan untuk ke sekolah dan basuh baju kerja appa. Pagi, saya iron baju sekolah dan baju kerja appa. Macam tu lah rutin harian saya setiap hari. Tak pernah berubah."

"Hujung minggu?"

"Saya spend time bersama appa di rumah. Saya tak nak bebankan dia semata mata nak bawa saya keluar bersiar siar. Saya tahu yang dia nak berehat di rumah saja jadi kami habiskan masa kami berdua di dalam rumah. Kemas rumah ataupun bermain bersama." Aku tersenyum kecil.

Seul Ra, dia anak yang amat baik.

"Eo ahjussi! Cantiknya taman ni!" Aku yang sedang leka memandangnya terus tersentak. Pandanganku dialihkan ke hadapan.

"Wah! Taman bunga lebih cantik bila tengok dengan mata sendiri dan bukannya dalam gambar

Deze afbeelding leeft onze inhoudsrichtlijnen niet na. Verwijder de afbeelding of upload een andere om verder te gaan met publiceren.

"Wah! Taman bunga lebih cantik bila tengok dengan mata sendiri dan bukannya dalam gambar." Dia berlari anak, melalui dalam rimbunan itu.

Senyumannya amat lebar. Aku juga perasan yang matanya kelihatan bersinar menikmati pemandangan bunga di hadapannya.

Dia cantik. Jujur aku cakap.

Aku mengeluarkan telefon pintarku. Aplikasi kamera aku ketik. Kamera aku halakan pada arahnya.

"Seul Ra ah! Smile!"

Klik!

"Wah! Tak sangka ahjussi suka ambil gambar." Aku senyum nipis. Langkahku dibuka mendekatinya yang sedang dikelilingi oleh bunga itu.

"So esok kau nak cerita apa?" Aku menyoal.

"Pengalaman saya datang ke taman bunga bersama Ahjussi Jungkook yang kacak dan sombong!" Aku meluku kepalanya perlahan.

"Sejak bila aku sombong?"

"Ahjussi memanglah sombong! Bukannya pandai nak hormat orang pun." Aku tertawa sinis.

"It's normal. We're mafia right?"

"Tapi ada tak mafia yang baik?" Aku terdiam sejenak.

"Tipulah kalau aku cakap yang ada segelintir mafia yang tak pernah terlibat dengan kes pembunuhan. Semua mafia akan terlibat. So, kat situ, kau boleh tahu sama ada mereka baik atau jahat. Tapi, bagi golongan mafia, kebaikan tu bergantung pada niat dan hati kami sendiri. Mafia yang baik, adalah mafia yang mempunyai hati perut dan belas kasihan. And I'm not that kind of that. Cari pasal dengan aku, mati yang aku hadiahkan." Dengan megah aku berkata.

"Tapi, saya rasa, yang ahjussi ni masih lagi seorang mafia yang baik." Keningku berkerut hairan.

Baginya aku baik?

"Kenapa kau cakap macam tu?"

"Pertama kali kita berjumpa, saya kata macam macam pada ahjussi. Tapi time tu memang saya tak kenal ahjussi lagi. Saya kan katak bawah tempurung." Aku mencebik. Teringat pula gelaran yang dia berikan padaku ketika itu.

Ahjussi ni bapak ayam ke? Nak culik saya?

Memang mencabar kesabaran aku waktu itu.

"Kemudian kali kedua kita berjumpa, bukannya dalam keadaan yang baik. Saya terpaksa jadi gantian untuk membayar hutang appa saya pada ahjussi dan terpaksa tinggalkan appa keseorangan. Kenapa ahjussi tak bunuh saya saja ketika itu walhal saya dah pernah cari pasal dengan ahjussi sebelum tu?" Aku terdiam.

"Sebab ahjussi nak jadikan saya perempuan simpanan ahjussi. Be your slave. Right?" Aku mengangguk perlahan. Seul Ra tersenyum. Matanya dilarikan melihat bunga yang cantik mekar itu.

"Bagi saya, ahjussi baik sebab tak bunuh saya terus. Saya tak nak biarkan appa sedih dengan pemergian saya. Appa pernah cakap yang dia akan bersedih sepanjang hayatnya jika saya pun pergi seperti eomma. Saya tak nak. Saya nak dia gembira dan bahagia. Walaupun, saya tak ada di sisi dia sekarang." Matanya mengeluarkan setitis air jernih. Satu lagi perasaan aneh menyelubungi diriku.

Jika dulu, aku ingin menjadi orang yang membuatnya derita dan menangis setiap hari, boleh tak, jika sekarang,

Aku menjadi orang yang sentiasa buatkan dia tersenyum dan bahagia?

Dia terlampau manis untuk aku abaikan. Dia terlampau baik untuk aku sakiti malah dia terlampau naif untuk aku kasari.

Nam Seul Ra, aku ingin menjadi insan yang kau sayang selepas appa kau.

Continue

[C] MAFIA SARANGHAE | JEON JUNGKOOKWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu