Bab 28

207 15 21
                                    

Aku cari buku cerita Nazirah di almari yang aku sediakan sebagai perpustakaan kecil di hujung sudut kiri bilik aku. Dah jumpa. Senang je nak cari. Aku kan kemas orangnya. Buku tu dah boleh nampak kalau susun menegak sebab tulisan dia yang paling menarik sekali.

Aku pusing badan untuk keluar dari bilik semula. Emm, kejaplah. Nak belek tudung. Mana tau tudung senget ke apa. Aku bukan boleh. Kalau dah semangat nak makan, memang lupa segalanya. Tudung terbang pun aku tak sedar lagi gamaknya. Okey, yang itu aku gurau je.

Belek punya belek, aku perasankan sesuatu masa aku tengok pantulan imej aku di cermin. Aku kerutkan dahi. Di belakang aku ada satu bungkusan yang berbalut cantik warna pink dan biru yang terletak elok di atas katil. Gabungan warna kegemaran aku. Laju aku pusingkan badan.

Memang ada atas katil. Tapi aku tak rasa terkejut pun. Tak payah nak saspens sangatlah. Hari ini hari lahir aku. Dah sah sah lah tu hadiah untuk birthday girl hari ni. Bezanya pemberinya tak nak bagi dekat aku face to face macam orang lain bagi hadiah dekat aku di bawah tadi. Caranya dengan letakkan hadiah dalam bilik aku tanpa bagitahu pemberinya dan buatkan aku tertanya tanya. Bijak tak, aku?

Punggung aku labuhkan ke atas katil sebelum bungkusan tersebut aku capai. Kemas balutannya. Ada satu kad kecil yang diselitkan antara lipatan kertas balutan hadiah ini. Aku angkat kening.

Happy birthday, semoga dirahmati Allah sentiasa.

From, HR.

Hanya itu yang tertulis. Aduh siapa pulak ni? Bila masa pulak aku ada kawan nama HR nih? Takkanlah Hafidz Roshdi terdetik nak bagi hadiah dekat aku kot. Aku memang popular. Tapi taklah sampai selebriti datang letak hadiah dalam bilik aku pulak?

Berkerut kerut dahi nak fikirkan siapa pemberi hadiah ini. Haih. Baik aku bukak hadiah ni dulu. Mungkin boleh tahu siapa pemberinya.

Perlahan aku buka balutan tersebut. Aku agak dalam dia kotak bersaiz sederhana kecil memandangkan balutan tersebut berbentuk kuboid panjang. Dan aku pun taklah tak cerdik sangat sampai tak boleh nak agak apa benda dalam ni.

Cantik kotak hadiah ni. Dan lagi buat aku teruja bila aku angkat saja penutup kotak, terpamer seutas gelang tangan yang sangat cantik. Terjerit suka aku. Mana tak suka? Walaupun gelang tu bukannya emas ataupun emas putih, yang pasti gelang itu warna warni. Sangat cantik di mata aku.

Dan di setiap butiran gelang yang saling bersambung antara satu sama lain, ada bentuk hati kecil. Aku belek lagi. Ada empat butiran gelang yang berbeza dari bentuk hati hati yang lain. Setiap satu tertera satu huruf dan membentuk kalimah LISA di bahagian hadapan dan FIRA di bahagian belakang.

Wah, sweetnya 'Hafidz Roshdi' ni. Cantik banget. Aku suka deyh. Manalah dia tempah. Aku tak boleh nak agak pemberinya lelaki ke perempuan. Siapa ya HR? Husna Redzuan ke? Tapi hari ni dia tak datang sebab demam. Semalam baru aku call dia sebagai ganti aku tidak melawatnya ketika sakit.

Lantaklah. Gelang itu aku simpan dahulu di dalam kotak sebelum diletakkan dalam laci meja solek aku. Kecik kecik pun dah ada meja solek. Nasib aku ni bukan yang jenis make up sangat. Karang lipstick orang oles di bibir, aku buat celak mata pulak.

Waktu sampai di tingkat bawah, aku bertembung dengan Abang Hafiz yang sedang berjalan dengan gelas berisi air oren yang baru diambil dari meja hidangan. Dia bagi senyuman pembunuh untuk aku.

Tapi waktu ni takla rasa nak berdebar debar ke apa. Dah umur aku masih muda lagi. Tak payah nak menggatal waktu baju sekolah pun kadang mintak ibu tolong seterikakan. Cuma dengan senyuman itu menambahkan lagi rasa sayang aku pada Abang Hafiz.

Yang Mana Satu?Where stories live. Discover now