[C] Tertulis Di Luh Mahfuz

By nu_haina

1M 42.4K 2.2K

Dhiya tidak pernah menyangka perasaannya terhadap Kasyaf akan sedalam itu. Sedangkan Kasyaf milik sahabatnya... More

TDLM - teaser
TDLM - prolog
TDLM - bab 1
TDLM - bab 2
TDLM - bab 3
TDLM - bab 4
TDLM - bab 5
TDLM - bab 6
TDLM - bab 7
TDLM - bab 8
TDLM - bab 9
TDLM - bab 10
TDLM - bab 11
TDLM - bab 12
TDLM - bab 13
TDLM - bab 14
TDLM - bab 15
TDLM - bab 16
TDLM - bab 17
TDLM - bab 18
TDLM - bab 19
TDLM - bab 20
TDLM- bab 21
TDLM - bab 22
TDLM - bab 23
TDLM - bab 24
TDLM - bab 25
TDLM - bab 26
TDLM - bab 27
TDLM - bab 29
TDLM - bab 30
TDLM - bab 31
TDLM - bab 32
TDLM - bab 33
TDLM - bab 34
TDLM - bab 35
TDLM - bab 36
TDLM - bab 37
TDLM - bab 38
TDLM - bab 39
TDLM - bab 40
TDLM - bab 41
TDLM - bab 42
TDLM - bab 43
TDLM - bab 44
TDLM - bab 45
TDLM - bab 46
TDLM - bab 47
TDLM - bab 48
TDLM - bab 49
TDLM - bab 50
TDLM - bab 51
TDLM - bab 52
TDLM - bab 53
TDLM - bab 54
TDLM - bab 55
TDLM - bab 56
TDLM - bab 57
TDLM - bab 58
TDLM - bab 59
TDLM - bab 60
TDLM - bab 61
TDLM - bab 62
TDLM - bab 63
TDLM - bab 64
TDLM - bab 65
TDLM - bab 66
TDLM - bab 67
TDLM - bab 68
TDLM - bab 69 [tamat]
epilog

TDLM - bab 28

12.2K 558 22
By nu_haina

Sayup-sayup kedengaran bunyi ketukan pintu dari luar tapi tidak diperdulikan.

Tidak lama setelah itu, Medina dengar pintu dibuka. Terasa tilam di sisinya dihenyak. Bahu Medina disentuh lembut.

"Dina dah solat subuh?"

Kelopak mata dibuka. Kelihatan ibunya, Puan Suhaila dengan kain telekung bewarna putih.

"Dah."

"Tak nak bangun ke? Dina biasanya lepas subuh tak tidur." Jarang sangat lah jika anaknya menyambung tidur. Kalau tidur di rumahnya, pasti akan membantu untuk siapkan sarapan.

Selimut ditarik. Dia pejam mata. "Dina tak boleh tidur malam tadi."

Bagaimana boleh untuk dia tidur sedangkan kepalanya asyik memikirkan tentang Kasyaf yang tidur dengan perempuan lain. Bermadu kasih sedangkan dia tersiksa di sini.

Ini kali pertama Medina tidur tidak bertemankan Kasyaf bukan kerana tuntutan kerja. Tidak pernah dia ditinggalkan seorang diri seperti ini.

Malam tadi rasanya sudah kering air mata dia menangis. Menangis dan menangis, tiada lain.

Puan Suhaila diruntun sayu. Jauh di sudut hati, dia tahu anak gadisnya kuat dan tabah. Mana ada perempuan yang lemah akan membuat keputusan seperti itu.

"Dina-"

"Ibu." Lengan Puan Suhaila dipeluk ketat. Empangan air matanya pecah lagi. "Dina tak kuat."

Pelukan itu dibalas, sedaya upaya dia akan ada untuk anaknya. "Tak Dina. Dina lebih kuat daripada yang Dina sangka."

"Tapi kenapa Dina rasa sakit macam ni?"

Belakang Medina dielus lembut. "Sebab Dina manusia biasa."

"Tak kira apa yang Dina buat, keputusan yang Dina rasa baik untuk Dina, maka baik lah untuk ibu juga. Ibu akan sentiasa ada untuk anak ibu."

Subuh itu, Puan Suhaila menemani Medina menjadi tempat untuk dia curahkan air matanya. Berharap akan dibekalkan kekuatan menempuhi hari yang mendatang.

LEBIH kurang dalam pukul 10 lebih, Kasyaf turun ke tingkat bawah. Usai solat subuh berjemaah dengan Dhiya tadi, perempuan itu menghilang.

Katanya mahu ke pasar. Apabila Kasyaf tawarkan untuk ikut bersama, Dhiya kata mahu pergi sendiri jadi dia tidak memaksa.

Kakinya terhenti di hujung anak tangga apabila melihat Dhiya sibuk menyusun makanan di meja makan. Nasib untuk majlis semalam mereka mengupah servis katering, tidak perlu sibuk mengemas pula.

Dhiya yang mengenakan jubah hitam dengan tudung bawal bewarna dusty pink menjadi tatapan Kasyaf. Rasanya kali terakhir dia menghayati Dhiya seperti itu 13 tahun yang lalu ketika di pulau.

Pulau. Banyak pula rasanya kenangan mereka di sana.

"Awak dah turun? Jom lah breakfast." Tidak perasan bila pula Kasyaf ada di di anak tangga.

Lamunannya mati. Kasyaf berjalan ke meja makan lalu kerusi ditarik untuk duduk. Beberapa bungkus nasi lemak terhidang dengan telur yang digoreng sendiri.

"Saya sebenarnya nak belikan nasi kerabu Mek La, tapi teringat pula yang hujung minggu macam ni ramai orang so saya beli nasi lemak tepi jalan je." Tangannya sibuk mencari balang gula untuk dibuat air.

Satu sudu besar gula dimasukkan ke dalam teko air. "Teh awak minum?"

"Minum."

Satu uncang teh direndam dalam teko. "Saya nak masak, tapi tak sempat. Beli boleh je kan? Tapi nanti tengahari saya masak."

Jujur dia serba salah. Tadi ikan di pasar dinaikkan sedikit lambat dari laut jadi bersesak-sesak dengan orang, singgah ke kedai runcit untuk mencari bahan masakan tenghari nanti, dan jika perlu memasak rasanya orang makan tenghari mereka baru mahu bersarapan.

"Tak apa."

Pinggan dihulur. Sengaja dia beli nasi lemak lebih sebungkus. Takut tidak cukup untuk Kasyaf.

"Awak makan tempoyak? Saya ingat nanti nak masak patin."

"Makan." Nampak seperti dingin tapi sejujurnya Kasyaf agak kekok dengan layanan Dhiya yang berlakon seolah-olah tiada apa yang berlaku di antara mereka malam tadi. Kalau Kasyaf jadi Dhiya, mungkin masih marah.

Senyuman dia ukir. Tidak sabar rasanya ingin memasak untuk Kasyaf. Dhiya paling handal memasak ikan patin masak tempoyak.

Sebenarnya Dhiya tidak lah reti memasak, cuma ikan patin sahaja. Itu sahaja yang sempat dia belajar dengan arwah baba. Tapi Dhiya ada berhajat untuk belajar memasak dengan mak su di hari kelapangan. Kerana sekarang ada perut yang perlu dia isi.

Air teh yang masih panas diisi ke dalam cawan. "Tak apa lah, awak makan dulu. Saya nak pergi belakang, kemas peti beku. Kalau ada apa-apa awak panggil je saya."

"Awak dah makan ke?" soalan Kasyaf membuatkan langkahnya terbantut. Hatinya sedikit berbunga mendengarkan Kasyaf berkata lebih dari satu patah perkataan.

"Belum, tak apa awak makan dulu." Takut jika Kasyaf tidak selesa makan dengannya.

"Jom lah makan sekali."

Sedikit terkejut tapi kegembiraan tidak boleh disembunyikan dengan ajakan itu. Kerusi ditarik dan sebungkus nasi lemak dibuka.

Untuk pertama kali setelah 9 tahun, Dhiya makan di meja makan bersama lelaki yang dia kasihi, bergelar sebagai suami kesayangannya.

MALAM itu Dhiya duduk membuang masa di balkoni. Selimut nipis menjadi pilihannya untuk mengelakkan diri dari dikekang sejuk malam.

Seperti tidak percaya dia sudah bergelar isteri orang. Di usia 34 tahun. Agak tua untuk seorang wanita tapi bagi Dhiya tiada yang lambat untuk dipanggil terlambat.

"Ehem."

Kepala dialih memandang pintu sliding door. Kelihatan Kasyaf di situ memandangnya sebelum larikan pandangan.

"Jom lah duduk sini."

Kasyaf turutkan sahaja ajakan itu. Dia ambil tempat di sofa bersebelahan dengan Dhiya.

"Awak nak air? Saya boleh buatkan." Serba salah pula didepannya hanya ada air untuk Dhiya seorang.

Kepala pantas menggeleng. "Tak apa. Kalau saya nak, saya boleh ambil sendiri." Tidak mahu menyusahkan Dhiya.

Keningnya terangkat sebelum senyum nipis. Kiranya Kasyaf akan bersikap seperti lelaki klisye di dalam novel dan drama melayu yang akan mengendahkan pasangan disebabkan perkahwinan yang tidak dipersetujui. Rupanya tekaan dia salah.

Walaupun sedikit, Dhiya dapat merasa Kasyaf mencuba untuk membina jambatan dalam hubungan mereka. Jika bukan sebagai suami isteri, mungkin sebagai dua manusia yang mempunyai hubungan baik.

"Pais tadi sedap? Mana lagi awak prefer? Pais ke tempoyak patin?" berselera sungguh Kasyaf makan di tenghari dan malam tadi walaupun lauk.

Kasyaf angguk laju. "Sedap." Jujur dia tidak bohong. "Dua-dua sedap, saya suka pais. Maybe sebab saya tak tahu lauk tu ada." Sungguh ini kali pertama dia makan ikan patin tempoyak yang dimasak sebegitu. Rasanya lebih pekat berbanding yang berkuah.

Hatinya senang. Kata orang kalau memikat seseorang, ikat perutnya dulu.

"Tu lauk favorite Medina." Topik soal Medina dibuka. "Dulu kalau tidur dekat rumah saya, Dina sendiri yang request dengan arwah baba."

Tahu. Medina sejak zaman mereka bercinta lagi selalu bercerita tentang lauk itu. Lebih-lebih lagi ketika mereka belajar bersama di Jerman. Orang mabuk bercinta, Medina mabuk teringan patin!

"Selalu angau." Tanpa sedar senyum hadir di bibir.

Tawa kecil tercetus dari bibir Dhiya. Setuju. "Saya rasa dia lebih suka patin tempoyak daripada kitaorang."

Lelaki itu juga turut tergelak bersama.

Malam ini terasa lebih indah berbanding hari-hari lain. Bukan berlebihan tapi Dhiya rasa sudah agak lama ketawa tidak kedengaran di rumah ini.

"Esok saya pergi pasar beli ikan lepas tu masakkan sikit untuk Dina." Ikan yang dia beli pagi tadi tidak banyak dan sudah habis memandangkan dia ada bagi 2 ekor kepada mak su.

Lagipun jika beli banyak-banyak tiada yang makan. Kalau Dhiya seorang di rumah memang tidak rajin lah untuk memasak semata-mata untuk kenyangkan satu perut sahaja.

"Nak saya temankan ke?"

"Tak apa." Dhiya tidak mahu Kasyaf bersesak-sesak dengan orang lain di pasar. Takut tidak biasa.

Kasyaf angguk kecil. "Oh ya, minggu depan saya tak balik," ujar Kasyaf perlahan tapi masih boleh didengari oleh Dhiya yang hanya membalas dengan anggukan kecil.

Seperti yang telah dipersetujui memandangkan Kasyaf bekerja di Kuala Lumpur jadi pada hujung minggu sahaja bermula Jumaat petang sehingga Ahad sahaja Kasyaf akan berada di Kuantan. Hari yang lain lelaki itu akan bersama dengan Medina.

Dhiya terima sahaja tanpa bantahan. Lagipun dia perlu faham Medina dan dia bukanlah satu-satunya perkara yang menjadi komitmen Kasyaf. Kerja, ibu bapa, keluarga dan lain lagi.

Lagipun Kasyaf tidak memohon cuti walaupun berkahwin. Kata dia, syarikat tempat yang dia bekerja agak sibuk memandangkan ada projek dengan syarikat dari luar negara.

Tiada sedikit pun Dhiya ambil hati. Dia terima dan faham sahaja.

"Okay."

"Kerja dekat office overloaded. Kalau tak selesaikan cepat nanti makin bertambah," tanpa disuruh Kasyaf berikan penjelasan. Mungkin tidak senang hati.

"Tak apa, saya faham." Dhiya juga pernah bergelar pekerja. Jadi dia faham benar apabila berurusan dengan orang dan kerja.

Sebelum terlupa, segugus kunci yang ada dibawa bersamanya sejak dari tadi diletakkan ke atas meja. "Itu kunci rumah ni."

"Kalau saya tak ada ke, atau jadi apa-apa ke senang sikit."

Kunci diambil lalu Kasyaf pegang sahaja. "Terima kasih."

Teh yang sudah semakin dingin disisip perlahan oleh Dhiya. Suasana di antara mereka menjadi senyap. Sama-sama mereka menghayati malam yang agak dingin itu.

LAJU sahaja Medina bangun dari sofa apabila terdengar pintu pagar dibuka. Dia intai disebalik langsir.

Gembira hati apabila melihat kereta Kasyaf masuk ke dalam kawasan parkir. Dia rindukan suaminya walaupun baru 2 hari tidak bertemu.

Sandal disarung dan apabila Kasyaf keluar dari perut kereta, tangan lelaki itu diraih sebelum disalami penuh kasih. Kasyaf mencium dahi isteri kesayangannya.

Pintu kereta bahagian belakang dibuka apabila perasan akan satu plastic. "Jam ke on the way sini?"

"Tak ada lah, okay je." Bahunya sedikit lenguh.

Pintu kereta ditutup apabila plastic itu diraih. Medina membuntuti Kasyaf masuk ke dalam rumah. "You dah makan?"

"Dah."

Jawapan itu membuatkan Medina kecewa. Hari ini dia berperang seorang diri di dapur menyediakan makanan kesukaan Kasyaf untuk menjemputnya pulang.

Pipi Medina disentuh lembut. "Tapi I lapar lagi." Dari luar rumah lagi hidungnya sudah menangkap bau masakan Medina. Mana mungkin dia tolak makanan yang dimasak isterinya.

Dia hanya senyum nipis, tahu Kasyaf sedang mengambil hati. "By the way ni apa?" mereka berdua sama-sama berjalan pergi ke dapur. Tudung saji yang menutupi makanan dibuka.

Kasyaf basuh tangan di sinki. "Dhiya kirim pais patin dekat you."

"Ya ke? Thank you." Aneh, walaupun dia teringin lauk ini sejak dua menjak rasa teruja itu hilang. Pelbagai soalan bermain dalam benak fikirannya.

"Dhiya suruh panaskan dulu sebelum makan." Kasyaf cuba ambil plastik itu dari tangan Medina tapi dihalang.

Kedudukannya dijauhkan sedikit dari Kasyaf. "Tak apa, I boleh buat."

Tangannya sibuk membuka pembalut aluminium dan Kasyaf hanya memerhati. Dia mendekati tubuh isterinya. Wangi.

Bahu Medina sedikit terangkat apabila tangan Kasyaf melingkari pinggangnya kemudian dagu lelaki itu mendarat pada bahunya.

"You okay?"

Hujung bibir digigit. Tangannya terhenti dari membuat kerja. Terasa ingin menangis. Kenapa dia terlalu mencintai lelaki ini sehingga sanggup biarkan dirinya disakiti.

Apabila isterinya tidak menjawab, bibirnya singgah pada pipi Medina lalu dikucup hangat. "I love you."

Segera Medina pusingkan badannya. Tubuh lelaki itu dipeluk erat seperti tidak mahu dilepaskan. "I love you more."

Kasyaf tahu apa yang menggangu fikiran Medina. Dia tidak berkata apa melainkanberharap Medina boleh bertenang dalam pelukannya.


Continue Reading

You'll Also Like

3.9M 42.8K 18
📌 TERBITAN ANAASA PUBLICATION Sejak pertemuan pertama sudah menjentik hati Syed Haiqal tanpa dia sedar. Hati yang tertutup dibuka semula untuk Awina...
1M 38.1K 57
𝐔𝐧𝐝𝐞𝐫 𝐓𝐞𝐧𝐠𝐤𝐮 𝐒𝐞𝐫𝐢𝐞𝐬 𝐕𝐨𝐥 𝟐 𝐊𝐧𝐨𝐰𝐧 𝐀𝐬 𝐇𝐢𝐬 𝐏𝐫𝐞𝐜𝐢𝐨𝐮𝐬 𝐖𝐢𝐟𝐞 𝐓𝐞𝐧𝐠𝐤𝐮 𝐇𝐚𝐟𝐟𝐚𝐳 𝐃𝐚𝐢𝐲𝐚𝐧 | 𝐃𝐚𝐫𝐢𝐬𝐚...
1.4M 46.8K 66
Afiq Khairul X Ain Solehah. Mereka berdua diibaratkan seperti kucing dan tikus. Sejak kecil sehingga meningkat dewasa, mereka berdua tidak pernah '...
1.4M 1.8K 3
[SIRI FLEUR SOPHIA, BUKU SATU] Fleur Sophia merupakan seorang gadis melayu kacukan British yang hidup serba mewah dan di layan bak tuan puteri oleh k...