[C] Tertulis Di Luh Mahfuz

By nu_haina

1M 42.7K 2.2K

Dhiya tidak pernah menyangka perasaannya terhadap Kasyaf akan sedalam itu. Sedangkan Kasyaf milik sahabatnya... More

TDLM - teaser
TDLM - prolog
TDLM - bab 1
TDLM - bab 2
TDLM - bab 3
TDLM - bab 4
TDLM - bab 5
TDLM - bab 6
TDLM - bab 7
TDLM - bab 8
TDLM - bab 9
TDLM - bab 10
TDLM - bab 11
TDLM - bab 12
TDLM - bab 13
TDLM - bab 14
TDLM - bab 15
TDLM - bab 17
TDLM - bab 18
TDLM - bab 19
TDLM - bab 20
TDLM- bab 21
TDLM - bab 22
TDLM - bab 23
TDLM - bab 24
TDLM - bab 25
TDLM - bab 26
TDLM - bab 27
TDLM - bab 28
TDLM - bab 29
TDLM - bab 30
TDLM - bab 31
TDLM - bab 32
TDLM - bab 33
TDLM - bab 34
TDLM - bab 35
TDLM - bab 36
TDLM - bab 37
TDLM - bab 38
TDLM - bab 39
TDLM - bab 40
TDLM - bab 41
TDLM - bab 42
TDLM - bab 43
TDLM - bab 44
TDLM - bab 45
TDLM - bab 46
TDLM - bab 47
TDLM - bab 48
TDLM - bab 49
TDLM - bab 50
TDLM - bab 51
TDLM - bab 52
TDLM - bab 53
TDLM - bab 54
TDLM - bab 55
TDLM - bab 56
TDLM - bab 57
TDLM - bab 58
TDLM - bab 59
TDLM - bab 60
TDLM - bab 61
TDLM - bab 62
TDLM - bab 63
TDLM - bab 64
TDLM - bab 65
TDLM - bab 66
TDLM - bab 67
TDLM - bab 68
TDLM - bab 69 [tamat]
epilog

TDLM - bab 16

13.1K 640 16
By nu_haina

2020,

Tulang belakang yang lenguh dibetulkan. Dhiya tidak tahu sudah berapa lama dia dalam keadaan berbongkok dengan anak mata yang ralit memandang lampiran perisian yang digunakan oleh syarikatnya untuk mencatat sejarah kewangan.

Angka jam pada komputer riba dipandang sekilas sebelum beralih pada jam dinding di ruang untuk pekerja bahagian kewangan. Sudah pukul 5.45 petang. Waktu bekerja sudah tamat 45 minit yang lalu namun langsung tidak dia sedar.

Perisian tadi ditutup, kerjanya masih belum siap tapi akan Dhiya sambung di rumah nanti. Dhiya bersiap-siap untuk pulang dengan mengemas komputer riba serta mejanya.

"Kak Dhiya-"

Muka pekerja yang baru sahaja memulakan tugas lebih kurang 2 bulan lalu dipandang. Ada sedikit riak serba salah dari wajahnya. "Intan minta maaf. Sebab saya, kak Dhiya kena tolong saya." Mukanya hnya ditunduk sahaja.

Dhiya hanya diam sebelum senyuman diukir. "Tak apa, Intan. Akak faham, biasalah salah key in invoice ni." Dulu waktu Dhiya mula bekerja, pernah juga dia melakukan kesilapan seerti ini, dan pekerja atasan yang akan menolongnya.

Bahagian kewangan hari ini agak tegang kerana kesilapan yang dilakukan oleh Intan sehingga melibatkan ratusan ribu. Terpaksa Dhiya dan beberapa pekerja lain perbetulkan kembali jika tidak mahu susah di kemudian hari.

"Akak balik dulu, ya. Nanti kalau dah balance akak mesej Intan," ujar Dhiya memaklumkan. Kerusi ditolak masuk ke bawah meja.

"Terima kasih, kak Dhiya."

"Sama-sama." Dia berlalu pergi menuju ke lif.

Namun tidak sampai berapa langkah, Dhiya kembali kepada Intan. "Intan, akak nak bagitahu yang esok akak cuti. Tapi, kalau ada apa-apa please contact akak tau, paling tak pun tanya Azman." Dhiya berpesan. Bukan apa, Intan ini boleh dikatakan agak cuai. Ini bukan kesalahan pertamanya.

Kepala diangguk faham. "Baik, kak."

Dhiya senyum untuk kali terakhir sebelum akhirnya beredar menuju ke lif.

Sebaik sahaja sampai di parkir bawah tanah, terus sahaja Dhiya masuk ke dalam kereta Honda yang baru dibelinya. Myvi yang dia gunakan selama ini sudah selalu rosak jadi daripada asyik membaiki tapi akan rosak kembali, adalah lebih baik dia beli kereta baru walaupun perlu membayar secara bulanan.

Enjin dibuka, baru sahaja Dhiya ingin menukar gear, telefonnya berbunyi. Nama yang tertera adalah Iman lalu segera panggilan itu dijawab.

"Hello, assalamualaikum. Kenapa Iman?" tidak jadi Dhiya ingin memandu, nanti tidak fokus jika dia bercakap dengan telefon.

"Kau pergi tak esok?" soal Iman dihujung talian membuatkan dahinya berkerut.

"Pergi mana pula?"

Kedengaran nafas panjang dihela oleh Iman. "Doa selamat Dina lah."

Ingatan Dhiya cuba untuk mengingati kembali. Rasanya dua minggu lalu Dhiya ada menjemput mereka semua untuk ke majlis doa selamat sempena Medina yang sedang mengandung.

"Pergi tak?" Iman tanya lagi apabila Dhiya hanya diam.

Kuku jari telunjuknya ditekan dengan ibu jari. "Tak kot, aku ada banyak ker-"

"Kerja, kerja, kerja. Orang lain pun kerja juga Dhiya. Aku ni selalu on call dekat hospital, Hanan dekat Singapore tapi boleh je datang. Kau saja je tak nak datang, kan?" Kedengaran seperti Iman tidak puas hati. Dhiya selalu mengelat jika perlu ke Kuala Lumpur.

"Tak, kali ni aku bukan nak mengelat tapi aku betul-betul banyak kerja." Dia tambah lagi alasan walhal mungkin tekaan Iman ada betulnya, dia memang ingin mengelat.

"Ikut kau lah, Dhiya. Kalau aku ni datang Kuantan heret kau sekalipun, dah kau tak datang, tak datang juga." Sungguh Iman pasrah. Menangis lah air mata darah sekalipun, kalau tak nak, tak nak juga jawapan Dhiya.

Dhiya hanya diam. Tahu Iman mungkin terkesan hati dengannya.

"Tak apa lah, aku pergi dulu. Assalamualikum."

Belum sempat pun Dhiya menjawab salam, Iman sudah matikan panggilan. Satu helaan nafas panjang dilepaskan dan Dhiya hanya bersandar.

9 tahun sudah berlalu dan boleh dia kata kan bahawa sudah banyak yang berubah. Iman sudah berkahwin 7 tahun yang lalu dengan seorang doktor juga dan dikurniakan dua orang anak. Yang sulung bernama Adam dan yang bongsu bernama Syifa.

Hanan pula mengikut suami dan sama-sama bekerja di Singapore 5 tahun dan selamat melahirkan anak perempuan bernama Qistina 4 tahun yang lalu.

Cuma tinggal dia yang masih belum berkahwin, anak dara tua. Entah lah, bukan tidak ada yang berkenan dengan Dhiya tapi Dhiya merasa banyak kekurangan ke atas diri dia.

Jauh termenung sehingga Dhiya tidak sedar jarum sudah menginjak ke waktu 6.05 petang. Nanti mak su tunggu di rumah. Gear ditukar lalu pedal terus ditekan menuju ke rumahnya.

"JADI Dhiya tak pergi lah esok ni?" pak su yang sedang basuh tangan di sinki. Sesekali kedengaran jeritan kanak-kanak yang sedang bermain di ruang tamu. Segera Zara pergi mengjenguk keadaan anaknya.

"Tak, banyak kerja. Tadi dekat tempat kerja ada lagi masalah baru yang nak kena Dhiya settle." Dari mana pak su tahu tentang doa selamat Medina pun Dhiya tidak tahu, mungkin dia ada memberitahu kemudiannya lupa bila.

"Dhiya, Dhiya. Kawan kamu tu semua dah kahwin, dah ada anak. Kamu ni dah 34 tahun, duduk seorang lagi-"

Mendengar sahaja topik kahwin yang disentuh oleh mak su terus seleranya hilang. Dia hanya mampu menggelengkan kepala sahaja.

"-kalau kamu kahwin, tak ada lah kena makan dekat sini. Ada juga orang yang tengok-tengok kan. Bukan apa Dhiya, duduk seorang-seorang dekat rumah tu bahaya. Memang lah kita ni duduk sebelah-sebelah je. Tapi kalau ada benda nak jadi, kami tak ada macam mana."

Hanya helaan nafas sahaja menjadi jawapan bebelan mak su. Dhiya hanya senyum. Sejak baba meninggal, dia hanya seorang diri di rumah. Sebab itu mak su yang menyediakan makan untuknya. Jika harapkan dia, memang tidak ada masa untuk makan di luar, apatah lagi memasak sendiri.

Pada mulanya, mak su ikhlas sahaja memasak untuk dia tapi Dhiya serba salah. Setiap bulan akan diberikan duit belanja kepada mak su sebagai tampungan belanja makannya. Lagipun mereka bukan orang senang walaupun anak-anak sudah bekerja.

"Dhiya."

"Ya, pak su." Muka bapa saudaranya yang agak serius dipandang.

"Result tahu esok kan?"

Dhiya angkat muka pandang mak su yang turut melihat ke arah Dhiya. "Ya, dalam pukul 10 macam tu, kalau doktor tak busy. Kalau tak, after solat Jumaat."

Suasana diam seketika.

"Insyallah tak ada apa-apa."

Kata-kata itu hanya dibalas dengan senyuman. Tipu lah kalau kata Dhiya tidak takut, ini soal hidup mati dia.

Mak su ambil tempat di sebelah Dhiya. "Insyallah Dhiya, doa banyak-banyak. Kalau mak su boleh sembuh, Dhiya akan sembuh juga." Hati anak buahnya disedapkan.

'Tapi mama tak,' bisik hati Dhiya.

Pinggan yang sudah kosong dibawa ke sinki. "Tak apa lah, mak suk, pak su. Dhiya balik dulu, banyak kerja settle. Terima kasih untuk lauk hari ni."

PAGAR yang menghubungkan rumah Dhiya dan pak su sekadar ditutup sahaja. Malam ini terasa seperti mahu mengambil angin malam lalu dia berjalan menuju ke buaian besi bulat yang sudah berkarat itu. Rasanya dia perlu membaik pulih atau buang sahaja buaian ini kelak.

Usai mengambil tempat di buian itu, terus sahaja Dhiya terfikir akan hari esok. Jujur Dhiya takut. Dia tidak mahu peristiwa 5 tahun lepas berulang kembali kerana jika ia berlaku lagi, Dhiya takut dia tidak kuat.

Kanser.

Ya, kanser. Seperti mana arwah mama dan mak su, 5 tahun lepas Dhiya disahkan menghidap kanser rahim. Namun, nasib baik ianya dapat dikesan pada peringkat awal memandangkan setiap tahun Dhiya melakukan pemeriksaan kesihatan.

Waktu itu, tiada sesiapa yang tahu melainkan keluarga mak su. Baik Iman, mahupun Medina. Kerana kejadian itu Dhiya memohon cuti setengah tahun tanpa gaji. Dia juga sudah mula bertudung, mungkin kerana kesan kemoterapi membuatkan rambutnya gugur sehingga botak Dhiya mengambil keputusan untuk bertudung sehingga ke hari ini.

Dan kerana kanser itu yang sudah mereebak di sebahagian kawasan pada rahimnya membuatkan rahimnya dibuang separuh pada bahagian kanser telah merebak.

Itu mungkin juga mengapa Dhiya masih tidak berkahwin sehingga hari ini. Kerana dia tahu kekurangan pada dirinya. Dia takut kerana dia tidak mampu untuk memberikan zuriat.

Helaan nafas dilepaskan apabila mengingatkan peristiwa hitam yang berlaku pada dirinya. Dhiya amat berharap dia akan bebas sepenuhnya dari kanser.

Doktor kata sel kanser mengambil masa sekurang-kurangnya 5 tahun untuk benar-benar pulih. 5 tahun berlalu dan esok adalah keputusan daripada pemeriksaan kesihatan tahunannya. Sama ada masih ada kanser yang membiak atau Dhiya akan bebas darinya.

Continue Reading

You'll Also Like

1.5M 93.1K 75
"𝑯𝒐𝒘 𝑳𝒐𝒗𝒆 𝑪𝒂𝒏 𝑩𝒆 𝑺𝒐 𝑪𝒓𝒖𝒆𝒍 𝒀𝒆𝒕 𝑺𝒘𝒆𝒆𝒕 𝑨𝒕 𝑻𝒉𝒆 𝑺𝒂𝒎𝒆 𝑻𝒊𝒎𝒆?" Tengku Adyan Hayder vs Qaireen Zenia TENGKU ADYAN HA...
2.4M 193K 79
(COMPLETED) "Siapakah MARIA? Pada satu sisi, Maria hanyalah seorang wanita biasa yang terpilih menjadi pelatih dalam kem latihan tentera Gavriel. Na...
KAIROS By Aisyahros

Historical Fiction

68.3K 11.2K 67
"Lebih luas pohonnya, makin berat isinya. Andai tumbang suatu hari nanti, pasti menghancurkan apa yang ditimpanya. Kai tak rasa Kai mampu untuk menja...
1.3M 66K 52
𝓜𝓻𝓼. 𝓢𝓮𝓻𝓲𝓮𝓼 𝓿𝓸𝓵 3 - The king of patience ZARIEL ZAQUAN - Lelaki tampan yang mempunyai sifat sabar yang sangat tinggi. The king of patienc...