[C] Tertulis Di Luh Mahfuz

By nu_haina

1M 42.4K 2.2K

Dhiya tidak pernah menyangka perasaannya terhadap Kasyaf akan sedalam itu. Sedangkan Kasyaf milik sahabatnya... More

TDLM - teaser
TDLM - prolog
TDLM - bab 1
TDLM - bab 2
TDLM - bab 3
TDLM - bab 4
TDLM - bab 5
TDLM - bab 6
TDLM - bab 7
TDLM - bab 8
TDLM - bab 9
TDLM - bab 10
TDLM - bab 12
TDLM - bab 13
TDLM - bab 14
TDLM - bab 15
TDLM - bab 16
TDLM - bab 17
TDLM - bab 18
TDLM - bab 19
TDLM - bab 20
TDLM- bab 21
TDLM - bab 22
TDLM - bab 23
TDLM - bab 24
TDLM - bab 25
TDLM - bab 26
TDLM - bab 27
TDLM - bab 28
TDLM - bab 29
TDLM - bab 30
TDLM - bab 31
TDLM - bab 32
TDLM - bab 33
TDLM - bab 34
TDLM - bab 35
TDLM - bab 36
TDLM - bab 37
TDLM - bab 38
TDLM - bab 39
TDLM - bab 40
TDLM - bab 41
TDLM - bab 42
TDLM - bab 43
TDLM - bab 44
TDLM - bab 45
TDLM - bab 46
TDLM - bab 47
TDLM - bab 48
TDLM - bab 49
TDLM - bab 50
TDLM - bab 51
TDLM - bab 52
TDLM - bab 53
TDLM - bab 54
TDLM - bab 55
TDLM - bab 56
TDLM - bab 57
TDLM - bab 58
TDLM - bab 59
TDLM - bab 60
TDLM - bab 61
TDLM - bab 62
TDLM - bab 63
TDLM - bab 64
TDLM - bab 65
TDLM - bab 66
TDLM - bab 67
TDLM - bab 68
TDLM - bab 69 [tamat]
epilog

TDLM - bab 11

12.8K 597 51
By nu_haina

2011,

Sudah hampir 10 minit kereta Myvi Dhiya masuk ke dalam perkarangan rumah namun dia masih lagi duduk beku di dalam kereta. Mahu kata termenung, tidak. Mahu kata tidak termenung juga tidak cuma duduk diam sahaja dalam kereta.

Jam pada kereta dilihat, sudah pukul 6.25 petang. Satu perkara yang Dhiya suka tentang Kuantan adalah walaupun ianya sebuah bandar yang besar, aliran trafik tidak terlalu sesak. Sudahlah dekat dengan pantai.

Enjin kereta dimatikan. Beg tangan serta beberapa dokumen penting kerja diambil lalu dia keluar dari perut kereta. Segera dia masuk ke dalam rumah.

Beg dan dokumen diletakkan ke atas meja makan di ruang keluarga yang hanya diguna apabila ada makan-makan dengan orang lain. Dhiya berjalan ke dapur, melihat baba yang sedang berperang di dapur.

4 tahun sudah berlalu dan Encik Fauzi sekarang sudah lebih 3 tahun pencen. Masanya sekarang hanya diluangkan untuk menguruskan rumah dan Dhiya.

"Baba masak apa?" sambil menegur, dia isi air kosong ke dalam cawan.

Encik Fauzi mengintai sekilas Dhiya sebelum memperlahankan api dapur. "Tadi pagi baba singgah pasar dekat Berserah, beli seafood jadi baba masak tom yam. Dhiya nak makan dengan nasi boleh, nak makan dengan bihun pun boleh."

Dhiya sengih. Entah apa yang semangat sangat masak banyak-banyak seperti itu sedangkan dalam rumah ini hanya ada mereka berdua. Yang perlu habiskan tidak lain tidak bukan keluarga adik arwah ibunya yang tinggal di sebelah.

Air diteguk sehingga habis untuk hilangkan dahaga. Melihatkan bihun masih belum direndam, kabinet atas dibuka. Plastic bihun diambil lalu segenggam bihun direndam.

"Eh, Dhiya pergi naik atas mandi, solat. Lepas maghrib kita makan." Mangkuk yang berendam bihun diambil. Dia tahu anaknya penat dengan kerja.

Kepalanya digeleng kecil.

Baba, mana pernah mahu melihat dia anaknya penat.

Cawan yang dibiarkan tadi bibawa ke sinki untuk dibasuh.

"Dhiya."

"Ya." Dhiya menyahut panggilan Encik Fauzi.

Diam seketika.

"Baju dah siap, tadi baba singgah butik ambil. Baba letak dalam bilik Dhiya, itu semua dah siap gosok dah." Encik Fauzi serba salah.

Tangan Dhiya terhenti secara automatik. Masing-masing diam, hanya air yang mengalir dari paip kedengaran sebelum Dhiya kembali menyambung membasuh cawan tadi.

"Okay, thank you, ba."

Encik Fauzi pandang Dhiya yang keluar dari dapur.

"Dhiya naik dulu." Beg dan dokumen tadi diambil bersama mendaki tangga ke tingkat atas.

Daun pintu ditolak dan perkara pertama yang Dhiya lihat adalah sepasang baju kurung moden yang berada di atas katil. Barang ditangan diletakkan di meja kerjanya.

Sudah hampir 4 bulan Dhiya menamatkan pengajiannya dan syukur dia tidak menunggu lama untuk menjadi junior akauntan di sebuah syarikat yang sederhana besar di kawasan bandar, syukur juga dia tidak perlu berpisah dengan babanya.

Cita-cita ingin menjadi seorang auditor, jadi dia harus berusaha lebih untuk menjadi jawatan yang banyak prosedur itu.

Perlu menjadi ahli berdaftar, perlu mempunyai pengalaman bekerja lagi, ditambah pula dengan perlu melepasi beberapa ujian dan mendapat kelulusan dari Menteri Kewangan. Banyak dan Dhiya perlu bersabar.

Ini pula dia terpaksa bawa balik kerja ke rumah kerana hari jumaat nanti dia telah memohon cuti. Dia tidak suka melengahkan kerja jadi dia perlu siapkan penyata kewangan dengan segera kerana tarikh tutup akaun makin mendekat.

Tiba-tiba anak matanya terhenti pada satu surat yang sudah dibuka sampai di rumahnya lebih kurang seminggu yang lalu. Termenung sekejap Dhiya sebelum dia keluarkan kad undangan kahwin itu.

Walimatulurus Kasyaf dan Medina.

Dia tenung lama-lama nama itu. Ya, mereka berdua akan berkahwin jumaat ini. Apa yang Kasyaf inginkan sebelum ini dia dapat, Medina.

Dan apa yang Dhiya harapkan sebelum ini dia gagal, Kasyaf. Tidak tahu bagaimana hubungan mereka bermula tapi lebih kurang semester kedua Medina di sana, gadis itu kerap bercerita tentang Kasyaf.

Selama 4 tahun, Dhiya mendengar sahaja Medina ceritakan tentang hubungan cinta mereka yang diibaratkan merpati dua sejoli.

Tipu jika dia kata dia tidak terkesan. Kasyaf, lelaki yang dia juga suka.

Tapi demi Medina, Dhiya telankan semua itu. Kasih terhadap Medina melebihi kasih yang dizahirkan kepada Kasyaf. Dia redha, memang mungkin Kasyaf bukan miliknya.

Masih terngiang-ngiang lagi perbualannya dengan Medina lebih kurang 3 bulan yang lalu. Waktu itu Medina dalam minggu peperiksaan semester akhirnya. Suara Medina yang gembira yang membawa khabar gembira itu masih boleh diulang tayang.

"Dhiya, aku ada benda nak bagitahu kau." Muka Medina berseri terpancar di skrin komputer riba melalui Skype.

Waktu itu Dhiya sedang sedang mengemas buku yang selama ini dia gunakan mempelajari kursus perakaunan selama 6 tahun.

"Aku nak tunang!"

Buku teks tebal jatuh dari tangannya. Tubuh Dhiya kaku lalu dia lihat muka Medina yang gembira tapi tidak hati dia. Hatinya bagaikan dihempap dengan buku tebal tadi.

Dhiya angkat buku tadi lalu letakkan atas meja.

"Dengan siapa?" soalan bodoh apakah itu?

"Siapa lagi? Kasyaf lah!"

Tanpa sedar, Dhiya gigit hujung bibir, satu tabiat jika dia dalam gusar. "Tak awal sangat ke? Kau orang kan masih belajar." Waktu itu Medina dan Kasyaf sudah 3 tahun bersama.

"Awal? Tak ada lah. Aku dah 25 tahun dah, Dhiya. Lagi sebulan dah nak habis degree. Kasyaf pun tengah sambung master dekat sini." Dia jawab dan Dhiya hanya pandang skrin komputer riba.

"Ayah aku suruh kahwin, aku nanti nak sambung master dekat sini juga, jadi kalau aku kahwin dengan dia, ada orang jaga aku, ada orang jaga dia," sambungnya lagi dan Dhiya dengar.

Waktu itu memang harapan Dhiya punah. Walaupun dia tahu selama ini Kasyaf dan Medina dalam hubungan, perasaan kasih terhadap Kasyaf masih dia simpan dalam hati. Berharap akan tersemai dalam hati namun terpaksa dia kuburkan nanti.

Dhiya ukir senyuman. Cuba untuk terima suratan ini. Selama ini bukan dia tidak berusaha untuk melupakan Kasyaf. Sejak dia tahu Kasyaf suka Medina, Dhiya langsung tidak pernah menghubungi Kasyaf.

Apabila mereka pulang ke Malaysia, memang Dhiya akan elak untuk bertemu dengan Kasyaf. Kali terakhir dia jumpa di Kuala Lumpur sewaktu melawat Medina. Waktu itu tiada apa-apa hubungan lagi antara mereka.

Tapi Kasyaf waktu itu sudah lain. Seperti dia, Kasyaf juga mengelak darinya. Langsung tidak bertegur, langsung tidak bertukar pandangan.

Malam itu juga dia menangis mengadu pada Iman yang memang sudah tahu. Bukan hati tidak mahu menerima, cuma dia ingin menangisi penantian selama ini yang sememangnya Dhiya sudah tahu tidak akan membuahkan hasil.

Lamunan Dhiya terhenti. Kad undangan itu kembali dimasukkan ke dalam sampul. Dia menuju ke katil lalu baju kurung itu diambil.

Medina sendiri yang membeli kain ini dan sudah memberikan amaran supaya Dhiya hadir ke majlis perkahwinannya kerana sewaktu majlis pertunangannya, Dhiya tidak pergi.

Mengelak? Ya.

Dia masih belum mampu untuk terima sewaktu itu, sekarang perlahan-lahan dia sudah redha. Dia dan Kasyaf memang tiada jodoh.

Apa yangpenting sekarang ini, adalah kawan-kawannya untuk bahagia dan Dhiya mencapai cita-citayang diinginkan.

Continue Reading

You'll Also Like

219K 14.7K 39
[ ON- GOING] Dia... Leftenan Zar Uzair, pemegang amanah yang teragung, pada fikiranya ini jalan yang dipilih, tanggungjawab yang dipikul asbab mengap...
85.2K 4.8K 57
'I was enchanted to meet you' Pertemuan yang tidak diduga, walaupun hanya sementara namun memberi kesan kepada Qaira Alana, seorang perempuan yang be...
636K 5.7K 8
๐๐„๐– ๐•๐„๐‘๐’๐ˆ๐Ž๐! [SLOW UPDATE] #1 ๐“—๐“ฒ๐“ผ ๐“ข๐“ฎ๐“ป๐“ฒ๐“ฎ๐“ผ ๐™ƒ๐™–๐™›๐™ž๐™ฎ ๐™‡๐™ช๐™ฉ๐™›๐™–๐™ฃ | ๐˜ผ๐™ช๐™ก๐™ž๐™ฎ๐™– ๐™‡๐™ช๐™›๐™ฎ๐™–๐™– Empat tahun Hafiy Lutfan memendam ras...
393K 34.3K 56
Series 1 Keseronokkan jalan cerita tidak bergantung pada nilai pembacanya, tetapi pada si penulisnya. Dia bukan sesiapa, Dia tiada agama, Dia dahagak...