[C] Tertulis Di Luh Mahfuz

By nu_haina

1M 42.4K 2.2K

Dhiya tidak pernah menyangka perasaannya terhadap Kasyaf akan sedalam itu. Sedangkan Kasyaf milik sahabatnya... More

TDLM - teaser
TDLM - prolog
TDLM - bab 1
TDLM - bab 2
TDLM - bab 3
TDLM - bab 4
TDLM - bab 5
TDLM - bab 6
TDLM - bab 8
TDLM - bab 9
TDLM - bab 10
TDLM - bab 11
TDLM - bab 12
TDLM - bab 13
TDLM - bab 14
TDLM - bab 15
TDLM - bab 16
TDLM - bab 17
TDLM - bab 18
TDLM - bab 19
TDLM - bab 20
TDLM- bab 21
TDLM - bab 22
TDLM - bab 23
TDLM - bab 24
TDLM - bab 25
TDLM - bab 26
TDLM - bab 27
TDLM - bab 28
TDLM - bab 29
TDLM - bab 30
TDLM - bab 31
TDLM - bab 32
TDLM - bab 33
TDLM - bab 34
TDLM - bab 35
TDLM - bab 36
TDLM - bab 37
TDLM - bab 38
TDLM - bab 39
TDLM - bab 40
TDLM - bab 41
TDLM - bab 42
TDLM - bab 43
TDLM - bab 44
TDLM - bab 45
TDLM - bab 46
TDLM - bab 47
TDLM - bab 48
TDLM - bab 49
TDLM - bab 50
TDLM - bab 51
TDLM - bab 52
TDLM - bab 53
TDLM - bab 54
TDLM - bab 55
TDLM - bab 56
TDLM - bab 57
TDLM - bab 58
TDLM - bab 59
TDLM - bab 60
TDLM - bab 61
TDLM - bab 62
TDLM - bab 63
TDLM - bab 64
TDLM - bab 65
TDLM - bab 66
TDLM - bab 67
TDLM - bab 68
TDLM - bab 69 [tamat]
epilog

TDLM - bab 7

14K 620 12
By nu_haina

Pakaian yang bersih dan kotor diasingkan dalam plastic yang berlainan lalu disimpan ke dalam beg bagasi yang kemudiannya dizip dengan rapi. Yakin dengan semua barangnya sudah dikemas, beg ditolak ke depan pintu.

Iman yang baru keluar dari bilik air dipandang sekilas. Dia membaringkan tubuhnya ke atas katil. Feri mereka untuk ke kuala besut pukul 12 tengahari nanti. Sekarang sudah pukul 9 pagi.

Mereka berjanji untuk mengisi perut yang kosong terlebih dahulu kerana nanti tidak sempat untuk makan tengahari bila sampai di Kuala Besut.

Bas mereka ke Kuantan pukul 2 nanti manakala penerbangan Medina dan Hanan ke Kuala Lumpur pukul 4 petang nanti.

"Nak main kamus kejap." Kamus bestari milik Hanan yang sudah dicas malam tadi diambil.

"Okay, tapi nanti cas balik before pergi makan. Nanti nak main dalam bas." Rambut yang basah dikeringkan dengan pengering rambut.

Dhiya ralit bermain dengan kamus sementara menunggu Iman bersiap untuk bersarapan dengan yang lain pukul 9.30 nanti.

"Eh nanti ayah kau ambil kita dekat stesen kan?" tuala disidai pada penyangkut.

Duduknya dibetulkan. "Ya. Nanti dia hantar kau rumah terus. Alang-alang." Sejak berkenalan di bangku sekolah, bukan sahaja Iman dan Dhiya sahaja yang rapat, malahan ibubapa mereka juga.

Cuma yang berbeza Dhiya hanya ada ayahnya. Arwah ibunya sudah meninggal sewaktu dia berumur 10 tahun disebabkan oleh kanser.

Dengan daya berbaki tulang empat kerat, berjawatan sebagai pengetua di sebuah sekolah menengah ayahnya membesarkan Dhiya dengan penuh kasih sayang seorang diri. Dia lah ayah, dia lah ibu, dia lah segalanya untuk Dhiya.

Rambut yang sudah kering disikat. Iman mendekati Dhiya yang duduk di katil. Jam tangan yang ada di meja lampu dipakai. Sudah pukul 9.25 pagi.

"Jom." Pinggang Dhiya ditampar lembut lalu Iman menyarungkan kasut ke kaki.

Kamus bestari dimatikan lalu dicas. Dia membetulkan bajunya yang sedikit terangkat lalu membuntuti Iman yang sudah keluar dari bilik.

Kelihatan Medina dan Hanan sudah tunggu di luar. Pelik, jarang mereka berdua siap awal. Seketika mata Dhiya meliar mencari seseorang.

"Kasyaf mana? Tak join kita ke hari ini?" Hanan menghulurkan kepala melihat ke chalet yang diduduki oleh Kasyaf. "Tak ada kasut pun dekat luar."

"Keluar kot." Mereka berempat berjalan menuju ke kedai makan.

"Ke dah balik?" sangkal Medina.

"Eh, tak kan lah. Awal betul dia balik."

"Hah, Dhiya. Takkan tak tahu mana Kasyaf pergi?" Hanan tanya.

Dahi Dhiya berkerut. "Mana lah aku tahu. Aku bukan isteri dia pun." Setiba mereka di kedai makan pinggan diambil. Hari ini terasa mahu makan nasi kerabu pula.

Muka Iman mencebik mendengarkan ayat Dhiya. "Kalau korang nak tahu kan, Dhiya kan..."

Mata Dhiya dijegilkan memandang Iman, mengugut supaya jangan memberitahu. Ini bukan masa yang tepat juga bukan tempat yang tepat.

"Kenapa?" Medina menanti Iman menyambung ayatnya.

"Eh! Tu bukan Kasyaf ke?" serentak mereka memandang ke arah yang ditunjukkan oleh Hanan. Dari jauh Kasyaf melambaikan tangan sambil senyum.

"Tu ada pun dia." Kelihatan Kasyaf membuat isyarat seperti mengajak mereka untuk makan bersama. Selesai mengambil makanan, mereka terus ke meja yang Kasyaf duduki.

Kerusi di sebelah Kasyaf ditarik. "Awal keluar. Pergi mana?" soal Iman. Dhiya duduk di sebelahnya. Semua mengambil tempat masing-masing.

"Tengok sunrise. Lepas tu saja jalan-jalan tepi pantai, ambil gambar siki."

Iman angguk faham.

Dengan hujung anak mata, Dhiya mencuri pandang melihat Kasyaf. Namun perbuatannya diketahui oleh lelaki itu yang kemudiannya memberikan senyuman.

Senyuman tipis diukir untuk membalas. Dia terus menyuakan makanan ke dalam mulutnya. Jujurnya dia merasa seperti digantung.

Kasyaf langsung tidak menyentuh soal semalam. Adakah apa yang Kasyaf ucapkan semalam itu betul dan jujur dari hati? Atau sekdar untuk mengusik hatinya?

"Korang balik pukul berapa?" Kasyaf memecahkan suasana sepi di antara mereka.

"Pukul 12 feri, Dhiya dengan Iman balik Kuantan naik bas pukul 2. Saya dengan Dina naik flight pukul 4 nanti." Air tembikai disedut oleh Hanan setelah menjawab soalan Kasyaf.

Kepala diangguk faham.

"Balik pukul berapa?"

"Feri pukul 2. Lepas tu kawan datang ambil duduk rumah dia sehari dua baru balik KL." Soalan Iman dijawab.

Perbualan mereka disambung dengan beberapa topik. Dhiya hanya menghabiskan makanannya. Tidak berminat untuk menurut serta dalam perbualan mereka.

DHIYA sedikit ketinggalan daripada kawan-kawannya. Mereka sudah jauh ke hadapan tapi Dhiya masih lambat-lambat berjalan.

Sedar-sedar sahaja mereka semua sudah masuk ke dalam chalet masing-masing. Masih ada 1 jam setengah sebelum pukul 12. Mereka berempat sudah berjanji akan bertolak ke jeti pukul 11.30 nanti.

Naik ke balkoni chalet, terus dia berdiri sambil tangannya bertongkat pada jeriji kayu balkoni. Ini lah tempat pertama kali dia bertemu dengan Kasyaf.

"Hai."

Sapaan itu mengejutkan Dhiya dari lamunan. Terus dia pandang Kasyaf yang berada di balkoni bahagian chaletnya, dengan pakej senyuman sekali.

"Hai." Agak kekok tapi dia balas juga.

Jeda. Dhiya hanya memandang ke hadapan. Sesekali apabila angin menolak rambutnya, dia sisipkan pada telinga.

Tidak lama selepas itu, sedikit sebanyak jantungnya mulai berdebar. Lebih-lebih kali apabila seperti ada sesuatu yang Kasyaf ingin katakan.

"Dhiya."

"Ya." Kasyaf dipandang dengan hujung anak mata.

"Saya nak minta maaf pasal semalam. Saya tahu ianya agak tergesa-gesa jadi saya harap awak lupakan. You don't need to give your answer." Tangannya dikepal. Ada sesal yang dirasa kerana jujur.

Gigi atas menggigit bawah bibirnya. "Macam mana kalau saya cakap ya?"

Mereka berdua saling berpandangan.

"Maksudnya?

"Saya setuju."Kasyaf kaku. Masih tidak percaya namun lama-lama dia senyum lalu dibalas oleh Dhiya sehingga menimbulkan lesung pipitnya.

"Bagi saya telefon awak." Tangan kanan dihulur.

Dhiya pelik tapi tanpa menyoal kenapa telefon yanga Da dalam seluar jeans diletakkan ke atas tapak tangan Kasyaf.

Tidak tahu apa yang lelaki itu buat dengan telefonnya tapi dia biarkan sahaja sebelum telefon dipulangkan kembali.

"Saya dah bagi nombor telefon saya. Nanti awak bagi mesej email awak sebab gambar awak semua saya nak hantar. Nanti bila dah balik nanti, kita boleh mesej."

Telefonnya Dhiya pandang lalu berganti kepada Kasyaf. Adakah ini lelaki yang dia cari selama ini?

TUBUH Medina dipeluk erat seperti tidak mahu dilepaskan. Air mata mula berkumpul dan dia tidak mencuba untuk menghalau ianya dari datang.

"Nanti dah sampai mesej aku tau." Pelukan dilepaskan. Mereka sedang berada di stesen bas kuala besut. Lagi 10 minit mereka akan menaiki bas yang sudah sampai.

Terasa berat untuk melepaskan sahabatnya. Apabila semakin meningkat usia, bukan makin rapat. Makin berjauhan makin ada lah. Lagi-lagi dengan Medina.

Untuk berjumpa bukan senang kerana masing-masing mempunyai komitmen sendiri.

"Dah lah, naik cepat. Nanti tertinggal bas." Selepas bas Dhiya dan Iman bertolak nanti, dia dan Hanan akan naik bas untuk ke Kota Bharu.

Tangan dilambaikan kepada Hanan yang sudah dia peluk tadi. Dhiya dan Iman masing-masing menaiki bas yang sudah dipenuhi dengan orang lain.

Dari luar bas mereka masih melambaikan tangan dan apabila bas itu sudah hilang dari pandangan Medina dan Hanan, mereka menuju ke bas yang bergerak ke Kota Bharu selang 1 jam.

Continue Reading

You'll Also Like

807K 53.1K 52
"𝙮𝙤𝙪 𝙧𝙚𝙩𝙪𝙧𝙣 𝙡𝙞𝙠𝙚 𝙖𝙪𝙩𝙪𝙢𝙣 𝘼𝙣𝙙 𝙞 𝙛𝙖𝙡𝙡 𝙚𝙫𝙚𝙧𝙮 𝙩𝙞𝙢𝙚" Aku menantikan Harraz memujuk aku tapi tak, dia terus menghidupkan...
85.2K 4.8K 57
'I was enchanted to meet you' Pertemuan yang tidak diduga, walaupun hanya sementara namun memberi kesan kepada Qaira Alana, seorang perempuan yang be...
101K 18.3K 31
Saat kau merasakan dirimu adalah sebuah beban, ada lagi yang merasakan dirinya adalah beban untuk segala-galanya. Darjat dan angka adalah segala-gala...
23.1K 2.2K 30
[KARYA PERTAMA | COMPLETED] Disebalik wajah bersahaja Inspektor Adyan terselit seribu satu rahsia yang disimpan kemas selama dua tahun. Kejadian yang...