A M 8

1.1K 54 2
                                    

ANGGUN MADEANNAH membuka pintu bilik bernombor 101 dengan menggunakan kunci yang diberikan oleh wanita perancis di kaunter bawah tadi.

Klik!

Pintu terbuka.

Mereka berdua terus masuk ke dalam bilik yang sudah terbuka luas oleh Anggun Madeannah. Sempat Anggun Madeannah mengakseskan kad untuk menghidupkan lampu dan penghawa dingin sebelum Dayang Syairah menarik beg bagasinya masuk dan terus meletakkan begnya ditepi almari lalu berlari masuk ke ruang bilik tidur terus ke arah katil empuk.

"Wah! Finally... aku dapat baring pun dengan selesa" kata Dayang Syairah tersenyum sambil memejamkan matanya berbaring di atas katil.

"Yes finally, Dayang. Tapi kau jangan pula nak tidur dulu. Kita perlu cari restoran makanan halal disini" balas dengan suara sedikit kuat oleh Anggun Madeannah yang menutup pintu bilik lalu menarik beg bagasinya ke sebelah beg Dayang Syairah sebelum mendekati tingkap yang berada di dalam ruang bilik tidur. Langsir dibuka luas sehingga pancaran matahari masuk ke segenap ruang bilik mereka.

Bilik mereka cukup serba mewah. Dua katil untuk Anggun Madeannah dan sahabatnya. Sebuah meja solek dan cermin besar. Terdapat meja kecil dan dua sofa empuk. Mungkin untuk minum petang. Macam orang putih kata tea time.

Permandangan menara Eiffel Tower dari bilik mereka kelihatan sangat jelas dan indah.

Anggun Madeannah pergi ke ruang tamu kecil yang bergabung dengan sebuah tempat seperti dapur. Ya itu dapur.

Hotel Pullman ini seperti sebuah tempat tinggal mini untuk para pelancong. Boleh menonton television di ruang tamu dan juga boleh memasak sendiri serta ruang bilik tidur yang selesa.

"Anggun, aku rasa nak makan daging lah!" jerit Dayang Syairah kuat lalu duduk di birai katil.

Terkejut Anggun Madeannah mendengar jeritan sahabatnya. Baru saja ingin melangkah ke tandas, kedengaran pula suara langsuir.

"Petang sikit kita keluarlah cari makan" balas Anggun Madeannah turut menjerit.

Dayang Syairah tersengih lalu keluar mencari sahabatnya. Ketika itu Anggun Madeannah berdiri di depan pintu tandas melihat ruang di dalam.

Tanpa disedari Anggun Madeannah..

"BUWARGHH"

" Eh! kucing ku hidung besar" terlatah Anggun Madeannah seketika terus menoleh memandang Dayang Syairah yang sudah pun mengetawakan dirinya.

"Kau ni, Dayang! Terkejut aku" marah Anggun Madeannah terus menampar bahu Dayang Syairah yang masih tidak berhenti ketawa.

"Hahahahaha! Seriously? Hidung kucing kau besar? Macam mana besar tu?" Usik Dayang Syairah lalu ketawa lagi. Malah makin kuat dan nyaring.

Anggun Madeannah hanya mampu menutup telinganya dengan tapak tangan lalu masuk ke dalam tandas. Pintu tandas ditutup kuat sehingga Dayang Syairah terhenjut bahu dan matanya terkelip dua kali.

"Woi kau merajuk ke, Anggun?" soal Dayang Syairah lalu mengetuk pintu tandas dua kali.

"Eii kau pergilah sana aku nak bersihkan diri pun tak tenang!" Marah Anggun Madeannah lalu ketawa kecil. Kedengaran ketawa Dayang Syairah semakin kuat diluar tapi diabaikan saja. Makin dilayan makin menjadi-jadi.

***

ANGGUN Madeannah bersama sahabatnya akan memulakan percutian mereka di Perancis dengan mencari makanan halal. Mujur saja waktu disini berbeza dengan di Malaysia. Jika sini pagi, di sana pula malam.

Anggun MadeannahWhere stories live. Discover now