Bab 38

268 49 19
                                    

"Nah, makan."

            Aku yang sedang leka menyembat leher baju kurung, terus mendongak. Memandang tuan punya suara yang memang aku kenal sangat-sangat.  Suara daripada tubuh yang tiba-tiba muncul duduk di hadapan aku.

            "Tak payahlah pandang.  Nanti aku ajak nikah terus baru kau tahu."

            Aku tersenyum, menggeleng.  Sikap dan kata-kata Najmi ni kadang-kadang melucukan.  Aku ambil roti krim berperisa jagung daripada tangan Najmi lalu aku letak di atas meja.  Dia mengalihkan pandangannya ke sisi.  Entah kenapa dia takut nak pandang muka aku.

            "Terima kasih.  Mana awak tahu saya tak puasa?"

            "Tu ..." Dia tunjuk ke arah botol air berwarna biru yang kupenuhkan dengan air masak.  Botol satu liter itu memang sering aku bawa setiap kali aku 'cuti'. Aku tak boleh tak minum air masak bila dalam haid. Aku akan rasa melayang dan rasa macam nak pengsan.  Aku ni jenis manusia yang kurang darah merah.  Tapi masih belum sampai kategori anemia.

            Aku tersenyum.  Dah berapa lama agaknya dia memerhatikan rutin hidup aku. Sejak mula kenal?  Sampai boleh tahu bila waktu aku puasa dan tidak.

            "Tak payahlah menjahit dulu.  Isi perut tu dulu.  Nanti nak masuk kelas balik.  Bila masa kau nak makan?" Dia mula membebel.

            "Sekejap.  Saya nak habiskan jahitan sembat ni.  Sikit je lagi.  Kalau berhenti separuh jalan, nanti tak cantik."

            Najmi diam.  Dia hanya memandang aku yang meneruskan jahitan.  Sesekali aku dengar dia menghela nafas.  Aku teruskan menjahit.

            "Mira ... kenapa kau buat semua ni?"

            "Maksud awak, menjahit?  Kenapa saya menjahit?" Aku bertanya sambil tangan masih lagi meneruskan jahitan.  Hanya mengerling sekali lalu pada dia.

            "Hmm ..."

            "Saja, suka.  Menjahit ni kalau ditinggalkan, lama-lama boleh lupa." Saja aku mengelak daripada memberikan jawapan sebenar.  Tapi aku tahu, Najmi bukan jenis boleh ditipu.

            "Kenapa ..." Dan kata-kata itu tergantung.  Tidak diteruskan.

            "Ya?" Aku yang dah selesai menjahit, dan mematikan jahitan terus menyimpan benang dan jarum ke dalam bekas. Baju kurung yang sudah siap disembat aku lipat elok dan masukkan ke dalam beg plastik sebelum kusumbat dalam beg sandang.

            Aku keluarkan dompet duit. Sehelai duit seringgit aku tarik keluar. Aku simpan semula dompet duit ke dalam beg sandang.  Duit seringgit itu aku genggam.

            Dua tiga orang rakan sekuliah aku juga ada duduk di dalam kelas, berbual.  Sementara menunggu kuliah yang seterusnya.  Mereka sudah tidak lagi berbicara tentang aku dan Najmi.  Dah biasa agaknya melihat kelibat Najmi yang sering datang dan masuk ke kelas aku sesuka hati.  Dan, duduk di hadapan aku, memerhati apa yang aku lakukan.

            Mentang-mentang kakak dia salah seorang pensyarah di fakulti ini, dia buat selamba badak dia je nak masuk dan duduk bersama kami.

            "Tak ada apalah.  Kau nak buat apa dengan duit tu?"  Duit seringgit di tangan aku, menjadi fokus Najmi.

"Nah. Nak bagi awak. Terima kasih belikan saya roti."  Aku tolak duit tu pada Najmi.  Takkan aku nak tarik tangan dan letak duit tu dalam genggaman dia pulak.

Dia panah mata aku dengan pandangan berapi.  Terbakar rasanya jiwa. Aku tahu dia marah.  Aku hanya tersenyum, melawan pandangan matanya.  Mana tahu, kalau-kalau senyuman aku boleh menyejukkan api yang menyala.

Amar AmiraWhere stories live. Discover now