Bab 34

222 39 26
                                    

"Kau tak kerja?" Kakiku melangkah laju, menyaingi langkah Amar.

"Aku ambil time-off dalam tiga jam."

"Tak apa ke?" Aku bertanya sambil kaki terus melangkah. Entah apa khabar mak yang aku tinggalkan dengan Imran.

"Tak apa. Aku risaukan mak. Tengok muka mak semalam, sakit sangat. Takutlah pulak. Kau dah jumpa doktor? Apa kata doktor? Banyak ke, pendarahan kat dalam perut mak?"

"Doktor kata normal untuk pesakit kanser tahap empat yang baru mula ambil Sorafenib."

Amar mengangguk.

Aku bertembung dengan Amar sebaik aku selesai solat duha di surau. Dari jauh sudah kukenal susuk tubuh abang kembarku itu. Dan dia terkejut bila aku beritahu keberadaan Imran di awal pagi. Dan Imran yang menguruskan mak. Yang menyuapkan mak bubur ayam yang disediakan oleh pihak hospital.

"Pelik."

Aku pandang Amar dari sisi sambil kaki terus melangkah. "Apa?"

"Imran."

"Kenapa?"

"Datang menziarahi mak."

"Kenapa nak pelik? Orang datang ziarah orang sakit pun pelik ke?" Aku menggeleng. Tak ada apa yang pelik pada aku.

Amar diam tidak menjawab.

Dari jauh, aku sudah nampak mak dan Imran. Rancak nampaknya Imran berborak dengan mak. Mak hanya senyum dan sekali-sekala mengangguk. Entah apa yang Imran cerita. Wajah mak nampak ceria.

"Assalamualaikum, mak. Macam mana mak rasa?" Amar terus bersalam dan mencium tangan dan dahi mak.

"Alhamdulillah. Dah kurang sikit sakitnya. Dah boleh makan."

Amar angguk. Dan pandangannya terus kepada Imran. Imran tersenyum sambil menghulur tangan, bersalam.

"Imran."

"Amar."

"Banyak ke mak makan?" Aku tanya pada Imran.

"Alhamdulillah. Banyak juga. Tapi masih berbaki dua tiga sudu dalam mangkuk. Tapi saya dah habiskan. Tak baik membazir."

Aku dan Amar saling memandang. Terkejut! Dan aku pandang mak. Minta mak mengesahkan apa yang baru dikatakan oleh Imran sebentar tadi. Mak hanya tersenyum dan mengangguk sedikit.

Aku telan liur. Aku dengar Amar menghela nafas sebelum pandangannya terarah pada aku.

****

Mak hanya dibenarkan pulang pada esoknya. Aku terpaksa ambil teksi sebab Amar tak ada. Amar kerja. Kalau Amar tak kerja, boleh juga pinjam kereta Kak Ana. Kak Ana dah bagi 'lampu hijau' bila-bila nak guna kereta pakai saja, katanya. Aku pula masih belum ambil lesen kereta yang mahal betul yurannya sekarang.

Apa pun, aku bersyukur dengan kemudahan yang Allah kurniakan. Bersyukur dalam keadaan sesak begini ada kenalan yang baik hati macam Kak Ana. Ini dikira rezeki juga. Rezeki yang Allah dah atur sebaik-baiknya.

Sampai di bawah flat, aku pimpin mak keluar daripada teksi. Sebelah tangan menjinjing beg baju mak dan di belakang tubuh, aku menyandang beg galas untuk barang-barang aku sendiri. Tubuh kurus mak aku pimpin. Lambat-lambat mak melangkah.

"Zaharah!"

Langkah kaki aku terhenti. Begitu juga dengan mak. Dari dalam kedai runcit Pak Mat, kelihatan tubuh Mak Cik Senah yang rendang, menghampiri.

"Kau macam mana Arah? Maaflah, aku tak sempat nak pergi jenguk kau kat hospital. Baru tahu semalam. Itu pun Ana yang bagi tahu bila aku tanyakan kereta dia yang 'hilang' daripada parkir." Bahu kurus mak, Mak Cik Senah, sentuh.

Amar AmiraTahanan ng mga kuwento. Tumuklas ngayon