Musnah.!

2.6K 209 4
                                    

"Saya jumpa dah.!" Zuhail menjerit gembira. Dia menunjuk ke bawah rumah. Terdapat sebiji botol di ikat dengan benang hitam tergantung di celah-celah papan lantai. Tok Arif mengangguk dan tersenyum.

"Ada di sentuh botol ini?" Soalnya.

Zuhail menggeleng.

"Tak berani,Tok." Jawab Zuhail. Dia melangkah ke tepi bagi memberi jalan untuk Tok Arif mengambil botol itu.

Tok Arif mengeluarkan sehelai kain hijau dari poketnya lalu membalut botol itu. Sekali rentap benang hitam terus terputus. Zuhail tiba-tiba di serbu rasa seram. Berdiri bulu romanya. Dia memandang ke sekelilingnya. Gelap gelita dengan bau busuk mayat Jugam menemani mereka semua.

"Mari kita tinggalkan tempat ni." Kata Tok Arif. Matanya juga meliar ke segenap kawasan. Toriq dan Helmi di panggil lalu segera meninggalkan kawasan belakang rumah itu.

BAMMM!!! BAMMM!! BAMMM!!!

Bunyi dinding di tendang mengiringi langkah mereka berempat. Zuhail yang terkejut segera memaut lengan Tok Arif.

"Cepat!" Kata Tok Arif.

Mereka mula berlari-lari anak dan akhirnya sampai di halaman rumah. Bunyi tendangan masih lagi kedengaran.

"Berapa botol dan di jumpai?" Soal Andika.

"Satu ja,ayah." Jawab Toriq.

"Bagus. Patutlah ada yang marah di belakang sana." Kata Andika berserta senyum kecil. Toriq turut tersenyum.

Botol berbalut kain hijau di letakkan di atas meja. Terdapat empat botol kaca di atas meja. Semuanya berbalut kain hijau.

"Kita rasa tiada lagi botol di luar rumah. Bagaimana?" Tok Mahmod memandang wajah Andika.

"Kalau begitu kita naik." Jawab Andika.

"Kita hapuskan ini dahulu baru kita naik atas. Bimbang tuan rumahnya datang lalu mengambil kembali jika di tinggalkan begitu saja."kata Tok Mahmod. Yang lain mengangguk setuju.

Tok Arif melangkah ke depan. Mendekati meja. Dia menyusun botol itu rapat-rapat. Sebiji botol kaca sebesar tapak tangan di keluarkan dari poketnya. Tangannya di gawangkan ke atas botol-botol tadi.

"Tolong jauh sedikit. Bimbang pecah terkena kalian semua." Katanya. Mereka melangkah beberapa langkah ke belakang.

Ayat kedua terakhir dari Surah Yasin di baca tiga kali. Dan apabila sampai kepada perkataan "Kun" Tok Arif akan berhenti seketika. Dan bila dia menyebut "Fayakun" tapak tangannya akan menepuk botol-botol itu. Pada kali ketiga Tok Arif semakin menguatkan suaranya.

"Fayakun!!"

PRANG!!!

Botol-botol tadi pecah serentak. Dan serentak itu juga Tok Arif bagai menarik sesuatu di hadapannya lalu di masukkan ke dalam botol kaca di tangannya.

"Allaahu Akbar!!" Jeritnya serentak itu terdengar bunyi seperti lembu yang di sembelih. Tudung botol di tutup dengan kayu yang di bentuk muat-muat lubang tudungnya. Kemudian di balut semula dengan kain hijau yang di gunakan untuk membalut botol yang pecah tadi. Tok Arif membacakan sesuatu lalu botol itu di letakkan di atas meja semula.

"Tunggu sebentar." Pintanya.

Angin sejuk berbau wangi menerpa ke setiap wajah di situ. Bagi Toriq dan Andika itu perkara biasa. Tapi tidak bagi Ustaz Zul dan kumpulannya. Mereka kelihatan bingung dan tercari-cari.

"Assalamualaikum!" Seorang lelaki berjubah hijau muncul tiba-tiba. Rambut ikalnya panjang hingga ke bahu. Wajahnya putih bersih. Urat-urat merah terserlah di pipinya.Munculnya berserta bau wangi yang menenangkan. Hilang bau busuk mayat Jugam seketika.

PewarisWhere stories live. Discover now