Bab 39

20.6K 723 25
                                    

Buku dihadapannya langsung tidak menarik perhatiannya.
Dia memandang sekilas ke arah isterinya yang sedang ralit membaca.Kejap buka buku tu,baca kejap then ambil buku lain baca.Hasrat hatinya ingin meluahkan perasaan tidak sedap hati yang bertandang dari tadi kepada isterinya terbatal apabila melihat isterinya mula menutup buku dan berlalu ke bilik air.
Dia kembali termenung.

'Ya Allah! Apa yang akan terjadi lepas ni.Aku mohon kepadamu jauhkanlah perkara-perkara yang tidak elok terjadi antara kami Ya Allah.Sesungguhnya hanya mu yang tahu apa yang bakal terjadi '

Tiba-tiba pintu bilik air dikuak perlahan oleh Ryna.Laju sahaja kakinya melangkah ke arah penyidai kain tuala.Sejadah dan telekung sembahnyang di capainya.Izz mengecilkan matanya.Takkan mengigau.Takdi kan dah solat.Izz hanya membiarkan isterinya dengan tingkah lakunya sendiri.

Usai menunaikan solat hajat.Ryna kembali bangun dan berlalu ke arah penyidai kain tuala.Kain telekung dan sejadah kembali di sidai.Baru sahaja dia ingin keluar dari bilik,Izz sempat menarik tangannya.Ryna mengangkat keningnya.Pelik.

"Abang ni dan kenapa?"

"Sepatutnya abang yang kena tanya awak,awak ni dah kenapa? Asal tingkah laku awak pelik harini?".Tangan Ryna di tarik menuju ke katil.

"Sekarang,explain.What's going on?" Izz mengusap tangan isterinya.

Ryna tertunduk.

"What do you mean?" Tanya Ryna sambil mendongakkan kepalanya memandang Izz.

"Kenapa,Sayang tiba-tiba senyap dari tadi? Kenapa sayang buat solat hajat tadi?" Izz menjongket keningnya.

"Oke,kalau Ryn cakap ni.Abang jangan risau eh?".Tangan suaminya ditepuk-tepuk.

"Semenjak dua menjak ni kan.Ryn selalu rasa tak sedap hati.Yang Ryn diam tu sebab Ryn takut la apa-apa akan jadi antara kita.Maybe dengan kata-kata Ryn ke apa kita boleh gaduh ke apa kan.Baik Ryn diam.Then,yang abang nampak Ryn solat hajat tadi sebab nak suruh tenangkan hati Ryn ni,mintak jauh-jauhkan hal yang boleh rosakkan masjid yang kita bina,sekaligus untuk kita nak Final Exam nanti." Terang Ryna panjang lebar.

Izz angguk.Kemudian tangannya mengusap-ngusap pipi isterinya.

"Oke now.Ryn nak abang pulak story .Kenapa abang duk gelisah dari tadi?" .

"Turn abang??"

" ye lah,mana aci Ryn sorang aje yang story." Renget Ryna.Pipinya dikembungkan.

"Ye la ye la.Abang story.Baby! Tengok your mum ni.Every time nak merajuk.Baby jangan ikut perangai mama tahu? " Izz mengusap-ngusap perut Isterinya yang sudah membesar seperti Belon.Huhu.

Ryna menjeling tajam.

"Oke,abang start sekarang.Abang pun rasa apa yang Ryn rasa.Abang nak tanya sayang tadi.Baru ja nak tanya ,Sayang dah bangun masuk toilet.".

"Ouh.Hmmmm.Harap-haraplah takda apa yang jadi antara kita.".Ryna melentokkan kepalanya di dada bidang Izz.

---------------------------------------

2 minggu kemudian.

"Yeayyyyyyy! Dah habis zaman universiti.Lepas ni dah boleh kawen!!!!!!" Teriak Elin di dataran kolej.Ryna dan Aina saling berpandangan.

"Ada ka orang nak kawen dengan hang?? Confirm merana jantan tu." Aina mula menyampuk.

Ryna sudah ketawa terbahak-bahak.Kelakar weh! Hahahahahahaha .Kesian Elin! Muka merah dah macam belacan! Hahahahahaha.

"Alaaaaa,aku gurau ja.Hang ni pun!" Aina menarik rambut Elin.

"Sakit la itik! " bentak Elin.Kemudian tawa mereka bertiga bersatu."

"Serious ,nanti kan.Aku akan rindu kan korang" .Ryna mendepakan tangannya meminta untuk dipeluk.Pantas Elin dan Aina berlari memeluk Ryna.

"Ye la.Aku pun,lusa kena pergi Istanbul dah.Stay kat sana.Aku kena take over butik mommy aku dekat sana." Elin sudahpun menyekang air matanya.

"Eh,apa ni! Asal kau baru bagitau?" Serentak Aina dan Elin bersuara tanda tidak puas hati."

" aku pun baru tau semalam.Daddy aku call.Nak buat macam mana kan? Abang aku dah take over syarikat daddy aku dekat jepun.Kakak aku pulak dah handle dekat Korea.Aku? Terpaksa la jaga butik mama aku.Lagipun adik aku cakap dia dah buka cawangan baru untuk butik mamanya di Malaysia." Terang Elin panjang lebar.Teserlah air mukanya yang redha akan keputusan daddy dan mommynya.

"Iya la,nanti sementara majlis graduate .Korang take care tau? Ada apa-apa jangan lupa bagitau antara satu sama lain.Faham?" Pesan Ryna.Matanya sudah merah dek menangis.

Serentak mereka mengangguk.Maka berakhirlah zaman perjuangan mereka di zaman pengajian tinggi.Lepas ni,masing-masing dengan haluan masing-masing.Nanti masing-masing dah berkeluarga.Hmm.Confirm nanti day lain.And paling tak tahan! Confirm akan rindu diorang!

Isteriku Minah StyloWhere stories live. Discover now