Bab 36

20.3K 702 14
                                    

Kamesraan Rayqal,Airis dan Ryna menarik perhatian Puan Zahara,Dato Arsyad dan ibu bapa Airis dan Rayqal.
Sedikit pun tidak nampak kekok melayan karenah Rayqal dan Airis.

"Jom,Rayqal nak tolong Mak usu tiup belon kan?"

"Ye la mak usu.Mak usu mana boleh tiup belon,nanti kesian baby dalam perut mak usu tak boleh nafas".Ryna tergelak mendengar jawapan yang keluar dari mulut anak buahnya.Pandai nya budak ni.

"Hahahaha.Jom" .Ryna memimpin tangannya.

"Isya! Ni anak buah saya.Awak layan dia tiup belon eh? Sebab kita orang orang ada raptai.Sambil- sambil tu awak and yang lain boleh settle kan belon-belon ni.Awak boleh jaga dia kan?" tanya Ryna meminta kepastian.Bimbang juga nak tinggalkan pada orang yang baru dikenali.Bukan berfikiran negatif.Cuma beringat.Kan kan kan.Huhu.

"Boleh aje kak.Hi comel, nama awak apa?" tanya Isya kepada Rayqal.Badannya direndahkan sedikit untuk bercakap bersama anak kecil itu.

"Hai,my name is Rayqal."lancar sahaja Rayqal menutur bahasa English nya.Walaupun itu hanya sekadar benda ringkas.Tapi bagi budak seumur 4 tahun dah pandai speaking beb. Memang tabik lah.

"Mak usu? Ni kawan mak usu ke?" tanya Rayqal.Tangan Ryna yang dipegang di goyang-goyang.

"Ye sayang,kawan mak usu.Tadi Rayqal cakap nak tolong mak usu tiup belon untuk pak usu kan? Rayqal ikut kakak isya oke?" .

"Oke mak usu.Take care" .Rayqal sudahpun melepas tangannya dari memegang tangan Mak usu nya.Kini dia memegang tangan Isya.

"Rayqal pun take care tau.Jangan nakal-nakal.Kalau kakak Isya cakap Rayqal nakal.Mak usu taknak bagi Rayqal jumpa Pak usu.Faham?".Ryna cuba mengugut anak kecil itu.Budak-budak,dengan cara ugut pun boleh takut.Tapi ada la jugak setengah budak tu yang tak makan saman LANGSUNG! . Si Rayqal pula hanya takut dengan ugutan " taknak kasi Rayqal jumpa Pak usu" .Dia takut dengan ugutan tu sebab,bedasarkan cerita Kak Hani.
Selepas Abang Im dan Kak Hani berkahwin.Mereka terus berpindah ke luar negara.Dan Rayqal di lahirkan di negara luar.Semasa umur Rayqal 3 tahun, Abang Im sudah mengingatkan Rayqal bahawa dia mempunyai seorang bapa saudara dan ibu saudara dengan menunjukkan gambar mereka sekeluarga.Mama,papa,Izz,Kak Hajar dikenalkan dari dalam gambar.Apabila Rayqal semakin memahami,Abang Imran cuba mencuri masa lapangnya untuk membuat video call bersama keluarga di Malaysia.
Setelah berita yang disampaikan oleh Mama Zahara yang menyatakan Izz sudah pun berkahwin.Abang Im cuba meminta gambar perkahwinan mereka untuk ditunjukkan kepada Rayqal.
Sekarang umur Rayqal 4 tahun dan tidak sekali dia pernah berjumpa dengan Pak Usu nya.

*entah ape aku merapu macam buat karangan.Adeh.Sorry gais*

"Okay la kalau semua dah faham kan? Malam ni,pukul 8 yang mana datang terus berkumpul belakang dewan tau?" Pesan Ryna sebelum mereka semua pulang.

Mereka semua angguk.

Pada malam itu,Ryna mengenakan dress bercorak bunga kecil dan long cardigan.Tudung pula,dia hanya memilih warna hitam.Phonenya yang terletak di atas katil dicapai.Sekeping massage ringkas dihantar ke account WhatsApp Akid.

Kid.Kau tengah drive er? Dah sampai kat ner? Jangan lupa plan kita tau.Lepas kau gerak dari letak Izz dekat bus stop,terus Call aku. -Ryna

Sent.

Tinggal lagi setengah jam sebelum pukul 8.30 waktu majlis itu berlangsung.Berdasarkan report daripada dua orang PA nya,iaitu Elin Dan Aina.PA la sangat.Hahahahahaha.Kesemua makanan dan segala persiapan sudah siap.

Ryna hanya menyalitkan mekap ringkas pada mukanya.Natural beb.Asyik Tangan Ryna lincah mencalit mekap pada mukanya,phonenya yang berada di atas katil menjerit tanda untuk di jawab.Tertera nama si pemanggil ' Akid '.Sebaik sahaja panggilan di jawab,phonenya pantas dilekatkan ke telinga.

"Hello,Assalamualaikum.Ha? Kau dah tinggal dia dekat bus stop ke ?"Ryna memulakan bicara.

"Waalaikumussalam.Dah.Jap gi dia call lah kau,suruh ambil dia.Aku dengan Faris Ada dekat station isi minyak ni.Nak salin baju and terus pergi dewan."

"Okayh,thanks beb.Nanti kau sampai terus pergi belakang dewan tahu?Cari Aina dengan Elin.Berkumpul kat situ."terang Ryna.Ye lah,mamat dua orang ni bukan tahu apa-apa.Karang dia masuk ikut pintu utama naya!

"Okey".

Talian dimatikan.Baru sahaja Ryna meletakkan handphonenya di atas meja solek.Handphonenya kembali berdering.Izz.

"Hello,ye bang.Kenapa?".Ryna berbuat tanya.

"Sayang,boleh tak sayang datang ambik abang dekat bus stop depan Seven Eleven Jalan Dato tu?"

"Ya.Kenapa? Akid dengan Faris?".Ryna meneruskan agenda pura-pura tak tahunya.Kejam dapat bini macam ni.Adeh.

"Ala sayang ni. Tak payah banyak soal boleh tak.Ada pondan entah dari kampung mana duk senyum-senyum tengok abang dari tadi lagi ni" .

"Hahahahahahahahaha, nyah ke bang?hihihihi.Lawa tak?"

"Nur Arryna,saya tak melawak.Kalau awak taknak suami awak kena goda dengan NYAHHHH KAU.Haaa datang cepat ambik abang.

"Oke,abang jeling sikit dengan Nyaaaahhh tu bang.Kalau rajin bagi tazkirah."

"Sayang,nak kena marah ke apa ni?Abang dah merenyam mata ni duk tengok dia senyum-senyum dari tadi.Bertambah bulu mata abang"

Ryna tergelak dengan kata-kata suaminya.Suaranya seperti di tahan agar tidak terlalu kuat.Maybe taknak pondan atau Nyaaaah tu dengar,Huhuhuhu.

"Oke bang,Ryn sampai sekarang jugak".

"Hang jangan nak cuba bawak kereta macam orang gila nah?"

Tuttttt tuttttt tutttttt.

Kuang asam nya bini ,Suami duk bebel dia letak phone.Hesh.Nasib Sayang,kalau tak dah lama aku lipat-lipat macam kain batik.

Isteriku Minah StyloWhere stories live. Discover now