Mine (Always & Forever) ✔️ Co...

By anissyaaa

276K 15.8K 871

Adwa Sofea dan Aakiff Muhammad Cliche! Do. Not. Read if you Hate Grammatical Errors and Typos More

Prologue
Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
Bab 20
Bab 21
Bab 22
Bab 23
Bab 24
Bab 25
Bab 26
Bab 27
Bab 28
Bab 29
Bab 30
Bab 31
Bab 32
Bab 33
Bab 34
Bab 35
Bab 36
Bab 37
Bab 38
Bab 39
Epilogue
NOTICE eBook
Tumpang Promote
Appreciation giveaway
I need your opinion pls
LAST DAY PROMO
Promo ebook
Aydan Haqq's
CNY ebook promo
10 ebooks RM20 sahaja
PROMO RAYA
CONTEST VIDEO MENARIK

Bab 10

7.3K 369 3
By anissyaaa

Rule 10 :

Love is powerful for it can either make us strong or weak.

Adwa kalut.  Jam tangan dipandang untuk sekian kalinya.  10 minit lambat.

"Matilah aku.  Aku janji kat Doktor pukul 10. Sekarang dah 10.10 minit, " gumamnya.  Adwa mempercepatkan langkah.  Risau kalau-kalau tidak sempat nak consult dengan Doktor Aidil.

Tiba di pintu depan bilik Doktor Aidil, Adwa berhenti untuk menarik nafas. Dia menarik dan menghembus nafas berkali-kali sebelum mengetuk pintu dan memberi salam.

"Masuk, " laung Doktor Aidil dari dalam.  Adwa terus masuk.

"Adwa,  you are 10 minutes late, " kata Doktor Aidil sebelum sebaik mengangkat wajah dari kertas yang bertimbun di atas meja.

"Sorry Doktor, " Adwa mempamerkan riak bersalah.

"It's okay.  You may seat, " pelawa Doktor Aidil dengan senyuman kecil di bibir.  Adwa terus duduk dan mengeluarkan bahan-bahan kerja yang ingin ditunjukkan kepada pensyarahnya.  Adwa menerangkan dari A-Z dan sesekali D. Aidil akan membetulkannya.

"Thank you for your time Doktor, " ujar Adwa kembali memasukkan buku dan kertasnya ke dalam beg. 

"Anytime,  my pleasure," balas D. Aidil.  Mujurlah dr. Aidil seorang yang sangat supportive dan selalu menolong student.  Mungkin umurnya yang masih muda membuatkan dia lebih mesra dengan pelajar-pelajarnya.

"Nice ring, " Dr. Aidil tiba-tiba mengomen.  Matanya tertumpu pada cincin yang terletak elok di jari manisnya.  Adwa mengerut dahi. Her eyes follow Dr. Aidil gaze. Oh. 

"Ummi bagi," Adwa menarik tangannya dari pandangan Dr. Aidil.  Good job!  Quit thinking!  Adwa puji diri sendiri. Dr. Aidil hanya mengangguk.

"Sebelum I lupa,  can you do me a favor Adwa? " Dr.  Aidil bertanya sebelum mengeluarkan sekeping kad daripada laci mejanya.

"Sure, "

"Confirmkan dengan restaurant ni tentang event class this weekend, "

"Baik doktor, "

"Aidil! "

Adwa dan dr. Aidil berpaling ke arah tetamu yang baru muncul.  Adwa mengerutkan dahi.  Aidil?  Siapa yang sesuka hati panggil pensyarah dengan gelaran nama sahaja. 

Mata Aakiff sedikit meluas melihat Adwa.

"Doktor,  I see that you are a bit occupied there, " ujar Aakiff. Wajahnya menunjukkan sedikit riak menyampah.

"Aakiff.  I dengan Adwa baru habis berbincang.  You may come, " kata Dr.  Aidil dengan satu senyuman hinggap di bibirnya.

Aakiff melangkah masuk.

"Doktor, saya minta diri dulu.  Thanks again, " Adwa terus bangun tanpa menyapa Aakiff. 

"Most welcome, "

Adwa dengan perlahan-lahan menutup pintu.  Namun sebelum pintu tertutup rapat, dia sempat mencuri dengar beberapa ayat.

"What was that? " suara Aakiff serius.  Adwa mengerutkan dahi. Itu bukan nada yang sepatutnya digunakan kepada pensyarah.

"We need to talk, " Aakiff bersuara lagi. Suaranya serius, dingin dan tegas.

Itu sahaja yang sempat didengarkan oleh Adwa.  Lagilah mengundang perasaan pelik dan hairan dalam diri. Persoalan demi persoalan timbul. Siapa sebenarnya kau Aakiff Muhammad?  Hampir 3 tahun lebih Adwa kenal Aakiff.  Ini kali pertama Adwa rasa Aakiff betul-betul lain.  Mungkin ini kali pertama dia kisah tentang Aakiff.

Adwa menghela nafas berat.

"Jauh termenung? " sapa satu suara di sebelahnya.  Hampir sahaja Adwa menjerit.  Dada digosok  perlahan.

"Zul! " Adwa menjeling geram.

Zul hanya tersengih.

"Kau dari mana? " Zul menyoal berjalan seiringan dengan Adwa.

"Jumpa doktor Aidil. Kau okaylah,  dah lepas speech kau, " Adwa merungut.  Zul dah hilang satu beban kerana gilirannya sudah selesai.

" Kau takyah risau sangat.  Sebelum ni pun kau tak ada masalah apa-apa.  Lancar je kan? " ujar Zul dalam masa yang sama cuba menaikkan semangat Adwa. 

"Harap yang ni pun lancarlah, " Adwa berharap.  This speech really contribute a lot to her carry marks.

"Aminn, "

"Thanks do.  Ni lah member yang supportive, " Adwa bersenda.  Mereka berbual kosong sehinggga tiba di kelas.

**

Habis kelas,  Adwa,  Mawar dan Syifa terus mengorak langkah untuk ke kafe.  Adwa membelek barangan dalam beg. Namun barang yang dicari tidak ada.

"Alamak! "

Mawar dan Syifa yang ralit bersembang berhenti melangkah apabila Adwa mula panik.

"Kenapa Wa? "

"Phone aku, " ujar Adwa kalut, tangannya masih meraba isi dalam beg sandangnya.  Namun telefonnya tetap tak ada.

"Kejap aku call, " Syifa mengeluarkan phonenya. 

"Tapi phone aku silent, " Adwa masih tidak berputus asa mencari dengan harapan ada phonenya didalam beg.  Dia sendiri lupa bila dia keluarkan objek segi empat itu daripada beg.

Syifaa mendail nombor Adwa. 

"Vibrate tak? "

Adwa menggeleng kepala.  Wajahnya mula muram.

"Mungkin kau tinggal kat kelas? " kata Mawar.  Adwa berfikir sejenak
Besar juga kemungkinan itu.

"Jomlah cari kat kelas, " usul Mawar.

"Eh,  takpa.  Korang gerak dulu.  Nanti kesian yang lain tunggu lama.  Aku patah balik kejap, " belum sempat Mawar dan Syifa membantah,  Adwa terus mengorak langkah ke bilik kuliah tadi.

Melangkah masuk ke bilik kuliah itu,  Adwa terus memulakan pencarian.  Dari tempat dia duduk, sehinggalah satu kelas.  Dia bertambah gelisah apabila telefonnya tidak kelihatan di mana-mana.

"Mana pulak phone aku ni, " Adwa memicit dahi.. Sedaya upaya cuba mengingati. Takut takut silap letak.  Adwa teruskan lagi misi mencari.

"Cari apa? " suara di muka pintu membuatkan Adwa terkejut. Adwa menjeling geram kepada pemilik suara.  Adwa buat tak endah dan terus mencari.

Bunyi tapak kaki menandakan lelaki itu berjalan mendekatinya.

"Cari ni ke? " Aakiff mengeluarkan sesuatu daripada begnya.  What?

"Macam mana? " Adwa memandang telefonnya yang berada pada Aakiff.  Dengan geram,  Adwa mengambil phonenya dan berlalu untuk keluar. 

Belum sempat Adwa membuka pintu bilik kuliah itu,  Aakiff terlebih dahulu menghalang.

"We need to talk, " Adwa menelan air liur. Keluar dah suara tegas si Aakiff Muhammad ni. 

"Sit down, wife, " ujar Aakiff lagi apabila apabila Adwa masih tidak berganjak.  Adwa mencebik.  Dasar.  Nak tak nak, Adwa melangkah ke arah kerusi yang berdekatan.  Aakiff menarik kerusi dan duduk berhadapan dengannya.

Wajah Aakiff masih serius. Walaupun begitu,  ada sedikit rasa gelisah yang terpancar matanya. 

"I used to-"

Belum sempat Aakiff menghabiskan ayat, telefonnya menjerit lantang.  Automatik wajah Aakiff berubah annoyed.  Dia mencapai phone yang teletak di atas meja.

Adwa sekadar sabar menanti Aakiff untuk menyambung bicara setelah perbualan tamat nanti. Namun Adwa perasan riak wajah Aakiff berubah sebaik melihat nama pemanggil yang terpapar di skrin. Aakiff tidak membuang masa, panggilan terus dijawab.  Adwa memberi ruang kepada Aakiff untuk bercakap.

Tidak sampai setengah minit,  Aakiff kembali.

"Come, " Aakiff menggamit Adwa.  Adwa melemparkan pandangan hairan tetapi dia tetap bangun dari duduk dan membututi Aakiff.

Dari jauh,  Adwa melihat seorang lelaki yang segak memakai kemeja di satu tempat duduk tidak jauh dari bangunan kuliahnya. Aakiff mempercepatkan langkah membuatkan Adwa terkial-kial untuk ikut.

"Uncle, " Aakiff menyapa.  Lelaki yang lebih kurang 40-an itu bangkit dari duduk.  Adwa yang melihat tiba-tiba gelisah.  This man scream everything,  cold, power and charms.  Intimidating.

"Aakiff, " sepatah sahaja lelaki itu bersuara namun ketegasan nada dalam suaranya sangat jelas.

"I heard everything's going well, " kata lelaki itu menggamit mereka berdua untuk duduk.

"Alhamdullilah.  You played the biggest role uncle, " balas Aakiff.  Penuh professional. Adwa yang berada di situ rasa macam orang ketiga pulak.

"Its all on you," kemudian lelaki itu mengalihkan padangannya ke arah Adwa membuatkan Adwa tiba-tiba kelu.  "Siapa? "

"Uncle,  this is my wife. Adwa Sofea, " Adwa tidak dapat menyembunyikan perasaan terkejutnya apabila Aakiff memperkenalkannya sebagai isterinya.

"Adwa,  this is my idol,  Danish Arshad, " Adwa mengangguk. Mengukir senyum. Adwa dapat agak kenapa Adwa menjadikan lelaki di hadapan mereka sebagai idolanya.  Adwa juga percaya,  Danish Arshad bukan calang-calang orang.

"You should come visit sometimes.  I think Danial miss his bestfriend though  He will never admit that, " kata Danish tanpa secalit senyuman bibir.  Namun matanya menceritakan segala-galanya.  Proud of his son.

"I will.  I miss Aunty Qira and the twinss.  Hows Damia? I miss her a lot, " kata Aakiff.  Bibirnya mengukir senyum apabila ingat tentang memorinya bersama keluarga Danial.  Danial dah dianggap seperti adik beradiknya sendiri. Wajah Adwa berkerut.  Miss her a lot?  Likes seriously? 

Adwa dont be judgemental.  Danish tiba-tiba ketawa kecil membuatkan Aakiff dan Adwa terkesima. 

"I know that look, " Danish memandang Adwa.  Adwa mengelipkan matanya berkali-kali.  What look?  "My wife did that all the time, " tambahnya lagi membuatkan Adwa makin keliru.  Aakiff turut memandang Adwa.

"Dont worry,  Damia 's like a little sister to Aakiff.  Besides,  I know him.  Believe him.  Hes all yours, " kata Danish serius.  Adwa sekadar mengangguk.  Takut untuk menjawab apa-apa.  Even his voice scared the shit out of people. Aakiff disebelahnya sekadar diam.

"My wife birthday is next week.  She wants you there.  Both.  Dont make her upset by not coming.  Or i will personally drag you there, and you better prepared good explanation" kata Danish sebelum bangun dari duduk.  Wajahnya serius.  Adwa menelan air liur.  Dia sempat mengerling ke arah Aakiff yang kelihatan tenang di sebelahnya. Macam mana lah mamat ni boleh tenang saja.

Setelah itu,  Danish Arshad terus meminta diri.

"Hes kidding right? " Adwa berpaling ke arah Aakiff yang sedang berpeluk tubuh dan bersandar tenang pada kerusi.

"I have known him for 10 years. Hes man of his words, " balas Aakiff. Jelas terpancar rasa bangga di wajahnya. "Besides,  dont mess with his wife, " kali ini Aakiff memandang Adwa.  Adwa merasakan jantungnya semakin berdegup laju. Bukan takut,  tapi disebabkan panahan mata Aakiff.

"Okay, " balas Adwa cepat-cepat mengalihkan pandangan.

"So, your uncle datang hanya untuk jemput kau ke majlis dia? " Adwa bertanya lagi.

"Nah..  That is his way to congratulate me, " balas Aakiff.  Hanya orang yang betul-betul kenal Danish sahaja dapat memahami caranya.  Aakiff beruntung menjadi salah seorang daripadanya.  Itu semua kerana perkenalannya dengan Danial Arshad. 

Adwa semakin pening.  Tapi dia tak bertanya lanjut.  Saat itu juga,  Adwa teringkatkan kawan-kawanya yang menunggu di kafe.

"Alamak.  I have to go, " Adwa mula mengorak langkah untuk bekejar ke kafe.  Namun beberapa langkah, dia berhenti sebelum berpusing mengadap Aakiff yang sedang memandangnya.

"We will talk later, " dengan itu,  Adwa terus bergesa-gesa ke Kafe.

Continue Reading

You'll Also Like

34.2K 3.4K 46
Book 2 (Masih edit dan tak digalakkan baca kerana cringe) 8 tahun yang lepas Nama aku Khalif. Bekas pelajar agama tapi makin lama makin terpesong dan...
41K 4.9K 19
RAAIF MATEEN | RAIHANA MIKAILA Peluang tak pernah wujud untuk manusia sejelek dia. Peluang tak pernah hadir untuk manusia yang tak sempurna seperti d...
378K 19.8K 78
[ 𝓛𝓸𝓿𝓮 𝓼𝓮𝓻𝓲𝓮𝓼 𝓿𝓸𝓵 1 ] "We're getting older and the love is still here." Ariana Qalisha , nama secantik tuannya menjalani kehidupan yang...
110K 7.2K 30
[Completed] 𝙸𝚗𝚝𝚛𝚘𝚞𝚍𝚞𝚌𝚒𝚗𝚐... Danish Lee bin David Lee. The Sweet Playboy. "I know why you fell. Because it's a warning before you fall in...