Holiday!

589 40 0
                                    

Suasana pagi di Pulau Ardel agak dingin. Pengunjung di kedai bakeri itu juga berkurangan berbanding biasa. Kot tebal berbulu dikemaskan pada tubuh. Sejuknya oii. Laura merengus geram sambil merenung cawan di meja.

Air dah habis. Budak bertuah ni tak sampai lagi. Heh. Laptop dikeluarkan dari beg sandang. Baik dia mula buat draf kira-kira. Dah masuk hujung bulan. Waktu untuk tutup akaun kedai keknya!

Suasana di tebing sungai biru itu sangat tenang. Bunyi air sungai mengalir perlahan diselangi dengan bunyi angsa yang riang di permukaan air.

Oh mak kau! Meja bergegar dilanggar seseorang.

Laura mengangkat muka sambil mengurut dada. Arissa muncul dengan jaket tebal merah bersama jeans biru. Nafasnya termengah-mengah.

"Sorry i'm late" Dia tersengih memohon ampun. Laura mencebik. Jangan harap dia nak maafkan. Bukan sekali dua minah ni lambat!

"Kenapa kau tinggalkan aku? Makan seorang eh?" Arissa merenung muka sahabatnya lembut. Terlajak tidur tadi. Jam tak berbunyi pula tadi! Wajah Laura masih masam mencuka.

"Aku dah kejut. Kau yang tidur mati! Aku tinggal jelah!" Laura menjeling sahabatnya yang tersengih.

Arissa mengeluh. Dari kecil mereka berkawan, dia tahu yang Laura amat menepati masa. Lambat seminit, naiklah muncung itik tu.

Kedua tangannya digosok perlahan. Sejuk betul pagi ni.

"Okay. Sory tak sedar masa kau kejut tadi. Seriously aku penat. Kan semalam aku launch kafe baru aku kat Allysium. Penat tak habis lagi. Kau nak apa? Aku ambikkan." Sepatutnya dia yang merajuk sebab kena tinggal, ini dia pulak yang merajuk?

"Croissant satu. Scones dua. Bagel satu. Teh panas satu" pinta Laura menjeling sahabatnya yang tersengih dari tadi. Dia kembali menekur laptop di hadapan.

Amboi! Arissa membulatkan mata. Nak breakfast ke melantak ni? Laura..laura tak padan dengan jaga badan! Donut pelbagai perisa terlintas di kepala. Dia bangun dari kerusi dan melangkah menghampiri rak yang menempatkan berpuluh jenis roti, kek dan pastri.

 Dia bangun dari kerusi dan melangkah menghampiri rak yang menempatkan berpuluh jenis roti, kek dan pastri

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


❤❤❤

Bandar Metropolis sesak dengan kenderaan dan asap yang menyesakkan dada. Bahang matahari terik juga terasa memancar sesiapa yang berada di kota ini.

Pluto terbatuk-batuk. Asap kenderaan memenuhi ruang udara amat menyesakkan dadanya. Begini ke suasana bumi? Penuh dengan pencemaran? Sesak dada dibuatnya.

 Begini ke suasana bumi? Penuh dengan pencemaran? Sesak dada dibuatnya

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Lagenda Kerajaan Reutus Where stories live. Discover now