BAB 47

11.7K 280 3
                                    

Lima tahun kemudian~

HANNAH mengah mengejar Ariada yang nakal sangat berlari-lari. Nur Emalisa Ariada, anak yang lahir atas dasar cintanya dan Ethan. Nakalnya ya ampun. Tidak terjaga Hannah seorang diri. Ariada sangat kuat bersamanya saat dia sulit. Anak itu tetap membesar sihat didalam rahimnya.

"Biarlah dia Hannah. Kau tu, nanti penat," tegur Sofea. Disisinya ada seorang lelaki yang setia mengiringi walau kemana pun Sofea berada. Hari ini, hari berbahagia buat Sofea dan pasangan pilihannya.

Cuba teka siapa?

Abang Ayip. Yahoo. Nasib baik Sofea boleh terima diri abang Ayip yang dulu seadanya. Sofea kata, tiada manusia yang dilahirkan sempurna. Hannah juga sudah memaafkan Sofea. Walaupun terlihat keji, namun itulah caranya jodoh Hannah dan Ethan bertemu.

"Dah pengantin baru pergi sana. Kalau aku tak cari anak aku nanti tu mulalah dia buat onar." Nakalnya si Ariada ni tahap nauzubillah. Tak terucap dengan kata-kata. Tapi anak itulah yang kuat bersamanya. Anak itulah yang langsung tidak mempunyai ragam sepanjang didalam kandungan Hannah. Sungguh tumpah kasih Hannah pada anak kecil berusia empat tahun itu. Wajah Ariada yang saling tidak tumpah dengan Ethan, menguatkan lagi rasa sayangnya.

"Ari pergi mana tadi?" soal Hannah lembut. Kepala anaknya yang berikat reben itu diusap sayang.

"Dekat abi." Adam senyum manis. Ariada memanjat naik keatas dukungan Adam. Suka betul Ariada dengan Adam. Adamlah yang banyak membantu Hannah sepanjang dia mengandung. Banyak budi yang sudah ditabur Adam hingga Hannah rasa malu.

Alhamdulillah, Adam sudah berubah sepenuhnya. Makin handsome Adam rasanya. Dan Hannah baru tahu, Hakim yang dulu tu. Alah yang dia jumpa dekat India dulu tu rupanya cucu Nek Pah. Kecil betul dunia. Juga orang yang sama turut ada sekali di Manchester. Patutlah Ethan macam kenal.

"Meh sini Ari dekat mummy. Terima kasih ya Adam." Hannah tertunduk, berterima kasih.

"Sama-sama. Ari kan anak I juga." Adam ketawa kemudian menyerahkan Ariada kembali pada Hannah. Dia ada kerja yang perlu dibuat.

Hannah tertawa kecil. Sungguh Hannah terasa bahagia sekarang. Tiada apa yang dia perlu kesalkan lagi. Segalanya sudah selesai. Sudah selesai lima tahun lepas lagi.

"Ami, jom jumpa edi."

Hannah menitiskan air matanya. Ariada rindukan daddynya kah?

"Jom sayang."

"MANA cupcake dengan sugarplum pergi? Penat bie cari tau." Ethan memuncung. Tertawa kecil Hannah dan Ariada dibuatnya. "Sugar meh dekat daddy. Kesian adik dalam perut mummy tu nanti. Penyek adik." Ariada sudah bertukar tangan. Ethan mengucup dahi Hannah.

Sekarang Hannah hamil anak mereka yang kedua. Alhamdulillah. Syukur kepada Mu. Doktor kata kemungkinan anaknya kali ini lelaki. Hayden Adamy, nama yang sepakat Ethan dan Hannah pilih. Tapi tu semua ramalan manusia. Tiada siapa yang dapat menyangkal yang Maha Kuasa. Siapa tahu rezeki mereka untuk mendapat puteri lagi.

Lima tahun dulu. Ethan koma tidak sedarkan diri selama berbulan-bulan. Adamlah yang membantu Hannah menguruskan Ethan. Hinggalah hari Ariada dilahirkan, Ethan masih juga belum sedarkan diri. Genap usia Ariada sebulan, Ethan bangun dari tidurnya yang lena. Jauh lebih lena dari Sleeping Beauty yang memerlukan ciuman dari seorang putera raja. Doktor kata, Ethan sangat bertuah. Sangat sukar untuk seorang yang ditembak tepat didada untuk selamat hidup begini.

Rahsia Allah siapa untuk dustakan. Kalau sudah memang ditetapkan jodoh Ethan dan Hannah masih panjang, maka berjodohlah mereka. Sesungguhnya pada waktu itu Hannah sudah berserah. Dia reda apa pun yang berlaku.

Dia, Limited Edition! [C]Where stories live. Discover now