part 48

30 1 0
                                    

Sementara tu saki baki orang lain yang masih tinggal di bangunan perlindungan telah keluar beramai-ramai di jalanan apabila terdengar bunyi runtuhan bangunan yang menakutkan.

"Waaah??? apa bendanya tu?! ada empangan air pecah ke? atau tsunami?"

Dari kejauhan kelihatan debu-debu tanah telah naik ke udara bagaikan tsunami gergasi. Ada sesuatu yang merempuh dan melanggar bangunan-bangunan kota hingga runtuh menyembah bumi.

"Roda raksasa! itu macam roda raksasa! alamak! ia menuju ke mari! habislah kita semua akan di lenyek nya!" jerit pekik mulai memecah kesunyian.

"Cepat lari selamatkan diri! ia semakin hampir!" kata Gorga yang di tugaskan menjaga keselamatan kawasan bangunan tersebut. Bertebaran orang ramai melarikan diri.

Kangga dan Opet membantu beberapa orang tua yang tidak berupaya masuk ke dalam pedati.

"Gorga! kau juga kena selamatkan diri kau! ayuh lari!" teriak Kangga.

"Kau pergi dulu!" balas Gorga.

Kangga melompat naik ke belakang kuda. Opet pun memacu kuda itu pergi dari situ.

Ketika 'roda' gergasi bersisik setinggi bangunan itu hampir, barulah Gorga nampak jelas apakah sebenarnya benda itu.

"Ini..ini tenggiling besi! tapi kenapa sampai sebegitu besar?!" fikir Gorga. Raja tenggiling itu menggulung-gulung tubuhnya dan bergolek bagai sebiji bola raksasa. Lumat bangunan-bangunan yang di langgar nya.

Gorga si gergasi hijau yang berani dan kuat itu melompat di permukaan badan raja tenggiling yang bersisik-sisik itu. Lagak nya bagaikan orang berlari di atas tayar raksasa yang sedang bergolek-golek.

"Tak peduli besar apa pun engkau!aku Gorga tak pernah gentar!" teriak gergasi hijau itu. Dengan sepenuh kekuatan di kopak nya salah satu sisik raja tenggiling.

Tiba-tiba terlepas keluar suatu pancaran lazer yang sebesar batang kayu balak.

"Arghhh!"

Sekelip mata Gorga mencair seperti yogurt.

Sementara itu di puncak sebuah bukit di pinggir kota huru-hara,pak Akob bersama ketua-ketua puak alam Pari dan lain-lain tercengang-cengang melihat pancaran lazer tadi.

"Nampaknya Gorga dah tewas!" kata Poka.

"Gila ah..macam mana kita nak hadapi raja tenggiling tu? macam bola raksasa" kata Zupri.

Dari puncak bukit itu mereka dapat melihat bangunan-bangunan kota ranap dan tumbang. Debu-debu naik ke udara. Suara makhluk itu mendengkur dan garau.

"Kita dah takde pilihan. Lebih baik mati melawan daripada mati sia-sia je"kata pak Akob.

"Huhu aku dah tak risau pasal mati. Kita kan terperangkap dalam dimensi je. Jali dan Combi pasti dah senang-lenang kat dunia manusia. Aku nak ikut sekali" kata Ham.

Nita,Shikin dan Zira menangis lagi. Walaupun takut menguasai diri,tapi mereka tahu lambat laun mereka akan 'mati' jugak. Jadi mereka juga tekad untuk berjuang bersama.

"Kalau benar seperti apa yang di kata oleh si Ziegfeld tu,nanti kita semua kumpul dan bertemu semula kat kafe aku ya?" kata Encik Musa. Yang lain-lain bersetuju.

Sementara itu,orang ramai yang bertempiaran lari menyelamatkan diri dari bangunan kediaman tadi kesemuanya telah mati di langgar 'roda' gergasi itu.

"Ah? orang lain dah mati!" kata Kangga yang sempat menoleh ke kota yang berada di bawah ketika kuda ajaib yang di pacu oleh Opet itu terbang di langit.

Turmoil KotaWhere stories live. Discover now