part 38

57 1 0
                                    

Dalam banyak-banyak kenderaan yang tersadai di sepanjang jalan kota,ada sebuah kereta jenis Toyota Vios yang masih dalam keadaan baik dan hanya kemek sikit di belakang.

"Wei keta ni cam ok je" kata Nita. Pintu sit pemandu di buka. Kunci pun masih ada. Nita terus menghidupkan enjin. Kereta berjaya di hidupkan.

Ham,Shikin dan Zira melompat gembira. Tak perlu lah mereka berjalan kaki pergi ke kilang sejauh dua kilometer tu.

"Ham,kau nak pandu ke?" tanya Nita.

"Huhu kau bawak je lah Nita" kata Ham yang masih mengah mengambil nafas. Combi terus melompat masuk bila sit sebelah pemandu di buka.

"Okey"

Mereka masuk ke dalam. Nita berhati-hati memandu sementara Ham duduk di sebelah tunjukkan jalan. Zira dan Shikin yang duduk di belakang sentiasa berawas melihat ke luar tingkap, takut-takut makhluk tenggiling itu muncul pula di mana-mana.

Waktu kereta tu tiba di sebuah roundabout mereka di kejutkan dengan bunyi bising dari satu arah jalan.

"Alamak! benda tu ada kat mana ek?" Nita berhenti seketika. Zira keluar sebentar dan memasang telinga. Seekor tenggiling besi sedang mengejar mereka dari belakang.

"Teruskan je kak,benda tu dari arah belakang" kata Zira masuk semula dan menutup pintu. Terus Nita tekan minyak. Kereta meluncur laju. Mereka menarik nafas lega bila bunyi itu kian jauh di tinggalkan.

Kereta Toyota Vios yang di pandu Nita tiba di perkarangan sebuah kilang makanan ringan. Lengang kawasan kilang yang dah berbulan di tinggalkan tu.

Combi di tinggalkan saja dalam kereta. Mereka berempat melangkah berhati-hati ke pintu masuk kilang. Pintu besi nya tidak berkunci. Mungkin pekerja kilang tergesa-gesa meninggalkan kilang tersebut sewaktu bermula nya tragedi serangan makhluk tenggiling besi itu dulu.

Tatkala suis lampu di buka. Menyala terang di dalam bangunan kilang. Bersusun kotak-kotak penuh dengan bungkusan makanan ringan dan minuman. Gembira mereka usaha mereka berjaya.

Stok makanan dan minuman itu di masuk ke dalam troli.

         
                          ∆~∆~∆~∆

Setelah yakin makhluk tenggiling itu telah menjauh pergi,Jali dan Zupri melangkah keluar dari pintu farmasi. Sambil berjalan di kaki bangunan, mata mereka sentiasa awas depan dan belakang.

Jali meraba koceknya.

"Aduh ko nak buat apa bro?" tanya Zupri berbisik. Jali sengih-sengih.

"Takkan lah nak 'balut' lak kot keh keh" kata Jali sambil mengeluarkan geliga sakti pemberian pak Akob.

Tanpa berfikir panjang,Jali menggosok geliga tersebut. Cahaya hijau mulai terpancar darinya. Dia dan Zupri kagum.

"Setiap kesaktian kita berbeza-beza,apa maksud pak Akob?" tanya Zupri.

Jali tak menjawab pertanyaan tersebut. Cahaya hijau geliga sakti di tangannya mulai membesar.

"Alamak bro,terang sangat dah ni. Satgi datang tenggiling tu" Zupri cuak. Di pandangnya kiri kanan depan belakang.

"Adoi,aku pun tak tau nak wat camne ni?" Jali panik. Geliga tu di simpan semula ke dalam poket. Tapi cahayanya tetap menembus keluar. Makin lama cahaya hijau itu menyelubungi terus badan Jali.

Zupri terduduk ketakutan.

"Errk...bro..apa dah jadi kat kau ni?"

Bunyi robot merangkak semakin lama semakin hampir.

Turmoil KotaWhere stories live. Discover now