part 21

40 2 0
                                    

Mereka pun masuk melalui pintu yang telah terbuka. Di dalam kelihatan begitu ramai pekerja-pekerja berbaju uniform kilang sedang duduk menghadap komputer masing-masing di atas barisan-barisan meja yang memanjang.

"Apa ni? cyber cafe ke?" tanya Jali.

"Bukan" jawab Lemmy.

"Habis tu?"

Lemmy meronta-ronta cuba melepaskan diri.

"Lepaskan aku lah bodoh. Camne aku nak bercakap kalau camni?" makinya pada orang-orang nya yang dah membelot tu.

"Dah,lepaslah hamlau tu" arah Pak Akob. Orang-orang Lemmy menurut. Lemmy pun di lepaskan. Dia bangun sambil membetul-betulkan rambut dan suit yang di pakainya.

"Ini lah bilik simulasi" sambung Lemmy.

"Simulasi?"

"Ya. Lepas siap model tenggiling besi kat kilang,pekerja akan di hantar ke sini untuk menjalani latihan mengawal model tersebut. Kemudian barulah mereka di beri lesen memandu robot tenggiling besi tu" jelas Lemmy.

"Fuh! siap dapat lesen. Lepas tu mereka kena buat apa pulak?" tanya Encik Musa.

Lemmy tersenyum.

"Kemudian mereka akan di hantar ke luar sana berlawan dengan tenggiling besi yang buat kacau kat kota kita ni"

"Pergh..ke lu saja bikin cerita sebab dah kantoi buat sindiket haram menghuru-hara kan kota?" Jali cuba menyangkal.

"Aku tak tipu apa pun. Kamu semua je yang syak aku ni buat sindiket haram lah,orang jahat lah..tak caya? meh ikut aku dan tengok sendiri" kata Lemmy sambil berjalan ke suatu arah. Di hujungnya ada sebuah pintu lain.

Mereka masuk dan muncul di sebuah bilik gudang. Kelihatan model-model tenggiling besi yang sudah siap tersusun rapi di dalamnya.

"Tapi kenapa bentuk model ciptaan kau ni kecik je? tak sama pun macam tenggiling besi yang mengganas kat luar tu?" tanya Zupri.

"Hahaha tau pun. Itulah bezanya model aku dengan tenggiling besi yang real tu. Bukan tu je,tengok kakinya. Mana ada mata lazer merah tu. Sebalik nya kami pasang pelancar roket"ujar Lemmy.

Sementara tu kelihatan beberapa orang pekerja kilang masuk ke dalam badan model tenggiling besi melalui satu pintu. Kemudian robot tu pun merangkak-rangkak pergi dan keluar dari satu pintu yang menyambung ke dunia luar.

" Mari tengok sini"kata Lemmy.

Ada sebuah skrin tayangan besar. Dari situ semua orang dapat melihat bagaimana pekerja-pekerja kilang yang memandu model tersebut bertempur dengan makhluk tenggiling besi sebenar.

"Mereka yang pandu model tu rasa macam main video games je. Seronok" seloroh Lemmy.

"Tapi,itu masih belum jawab persoalan kenapa makin ramai pekerja kilang berkurangan" celah Nita pula sambil matanya terus terpaku menonton tayangan pada skrin.

"Sebabnya ialah kita kekurangan penunggang yang betul-betul mahir dan berbakat. Jadi bila ada orang-orang baru yang di hantar oleh kapten Misrun kemari,sebahagian yang kerja kat kilang kami kerah terus belajar simulasi. Mereka pun sukakan cabaran" jawab Lemmy.

"Dalam masa yang sama, ramai juga yang cuai dan overconfident sewaktu bertempur dengan makhluk-makhluk tenggiling besi tu hingga mereka temui kecelakaan"

Kebetulan dalam tayangan yang sedang bermain ada beberapa orang pemandu model tenggiling yang teruk di humban dan di belasah makhluk tenggiling besi. Letupan model robot itu mengejutkan setiap orang.

Turmoil KotaWhere stories live. Discover now