part 42

34 1 0
                                    

Makhluk tenggiling besi yang terhumban masuk ke dalam pintu kaca sebuah bangunan tadi terus merangkak-rangkak keluar semula. Lazer yang di lepaskan dari tentakel nya satu pun tidak mengenai sasaran.

Zira yang di selubungi kesaktian geliga itu terlalu pantas mengelak sambil terbang dengan sayapnya. Seronok pula dia mempermain-mainkan makhluk tersebut. Bangunan dan tingkap di kiri-kanan jalan berlubang-lubang cair terkena lazer.

"Sini!" kata Zira sambil berdiri di depan sebuah pintu masuk bangunan yang berkunci. Ketika lazer meluncur laju ke arahnya, sepantas kilat Zira berganjak mengelak. Akibatnya pintu di belakangnya berlubang cair.

"Terima kasih" kata Zira tersenyum. Anak panah dari busur sakti di tangannya lalu di tarik dan di lepaskan. Ia berpecah menjadi banyak. Seluruh tubuh makhluk tenggiling besi tu di tembusi anak panah bercahaya. Meronta ia kesakitan. Tersembam ia jatuh tidak bergerak-gerak lagi setelah padam cahaya lazer di tentakel nya.

"Syabas Zira" kata satu suara sambil bertepuk tangan. Gadis itu menoleh.

"Abang Jali" Zira tersenyum. Cahaya sakti yang menyelubungi tubuhnya pun menyusut hilang. Geliga di simpan semula.

"Ayuh kita cari kat mana ada bekalan makanan" kata Jali.

"Zira tau ada kat mana. Dah jumpa pun" ujar Zira. Jali tercengang-cengang.

"Aik? sini kan kem tentera. Camne Zira boleh jumpa?"

"Ayah Zira kerja tukang masak kat sini. Dah biasa ikut dia pun ke kem tentera area 12 ni" jelas Zira. Wajah Jali bercahaya-cahaya.

"Wah biar betul?"

"Betul lah. Mari ikut Zira" kata gadis tu. Jali menuruti nya. Rupanya sengaja Zira mengalihkan tumpuan makhluk tenggiling tadi hingga ia melepaskan tembakkan lazer ke sebuah pintu masuk bangunan. Di situ adalah pintu masuk ke ruang dapur tukang masak kem tentera.

Jali tersenyum. Tak sangka Zira secerdik itu. Mereka masuk. Ruang dapur memasak memang ada di dalamnya. Zira juga tahu di mana letaknya stor simpanan bekalan makanan.

Dalam sebuah bilik pintu besi yang tidak berkunci,berguni-guni kotak makanan dan minuman di temui. Alangkah gembira tidak terkata. Semua di susun atas troli beroda yang agak besar sebelum di usung keluar dari dapur kem tentera.

Hujan renyai-renyai sudah berhenti. Suasana agak sejuk sedikit. Ketika Jali dan Zira tiba di sebatang jalan,mereka terdengar suara orang bercakap-cakap. Troli makanan di letak sebentar. Telinga pun di pasang sambil berjalan mendekati suara tu.

"Waaa..entah apa lah dah jadi kat kedai menjual mesin penyedut hampagas aku di pasar. Dah lama kita terperangkap kat kota mengerikan ni"kata satu suara dengan nada sedih.

"Habis kau ada cara ke bagaimana nak pulang keluar dari kota ni?" kata suara lain pula. Garau dan besar bunyinya.

"Ada.."

"Apa caranya? bagi lah tau kat aku"

"Kita bunuh diri je lah Gorga..huhu"

"Bangang kau ni Kangga. Malas aku layan kau"

Jali dan Zira ternampak kelibat suatu gergasi hijau dan seekor makhluk kaggaru sedang duduk tersandar tepi sebuah bangunan.

"Eh? laa dorang ni rupanya" kata Zira.

"Zira kenal ke?"tanya Jali. Zira angguk.

" Encik kaggaru tu peniaga mesin vacuum dan gergasi tu tukang kasut kat pasar alam Pari. Mereka berdua pun terperangkap kat dimensi ni gara-gara robot pengintip tu "ujar Zira.

"Oh camtu ke..jom kita jumpa mereka" ajak Jali. Zira mengangguk setuju.

Terkejut Kangga dan Gorga bila lihat kelibat dua orang manusia yang muncul.

Turmoil KotaWhere stories live. Discover now