Suamiku yang aku sayang #SYAS

penulis_moniralily által

20.8K 240 12

Ini kisah antara Zaim dan Maisarah Syifa. Mereka pernah putus tunang angkara fitnah dan dendam Maizurah. Teta... Több

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
20
Bab 21
Bab 22
Bab 23
Bab 24
Bab 25
Bab 26
Bab 27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
Part 58 - EPISOD AKHIR SYAS

19

271 4 0
penulis_moniralily által


Afiq geleng kepala melihat Maizurah di depannya. Boleh pula perempuan itu menelefonnya malam-malam buta sebab nak melepaskan tekanan. Eh! Kalau nak lepaskan tekanan pergi bersujud! Berdoa pada Allah bukan dengan cara begini. Afiq rasa mahu tutupkan kedua matanya bila Maizurah sudah sendawa buat lima kalinya sebab melantak burger yang dibelinya. Afiq pun tidak terkecuali membelinya sekali sebaik menghidu bau yang menyelerakan tekaknya malam-malam begini.

"Dah puas?" Soal Afiq. Kalau tak puas, tak tahulah nak cakap apa. Memang dasar bela saka! Makan banyak tapi tak gemuk-gemuk. Aku tak tahu nanti kalau kahwin macam mana lagaknya kalau makan dengan sendawa bagai! Memang minta simpanglah kalau aku kahwin dengan dia! Eh! Dah kenapa aku melalut ini? Macam kebulur sangat aku nak minah obses ini.

Maizurah mengecilkan matanya yang sudah sembab kepada Afiq yang ralit merenungnya makan. Ada yang tidak kena ke dengan muka dia?

"Kenapa you pandang I macam itu?" Soal Maizurah yang belum menjawab soalan Afiq. Perasaan yang sedang marah dan sedih ini, dia rasa mahu menambah pesanan burger lagi. Biarpun dia sudah bersendawa banyak kali. Dia sudah tidak kisah dengan semua itu lagi lalu dia pergi menuju kedai burger yang tidak jauh dari tempat mereka makan. Melopong mulut Afiq dibuatnya. Betul ke Maizurah ini manusia ke saka jadian?

Sekembalinya Maizurah di tempat duduk dengan tangan yang sudah ada sebungkus burger, dia menangkap renungan milik Afiq. Dia tahu mesti Afiq terkejut melihat cara dia melantak. Sebenarnya inilah cara dia melepaskan geram dan marah.

"You tak takut gemuk ke?" Soal Afiq selamba. Maizurah menyuap lagi burger itu. Soalan Afiq dibiarkan sebentar. Dia masih mengenangkan perbuatan Zaim yang meminta putus dengannya. Lebih tepat putus kawan.

"Apa yang you emosi sangat malam-malam ini? Siap call I ajak keluar? Bila I dah teman, you pulak tak layan I. You ingat I saja-saja nak bazirkan masa dan tenaga I semata-mata nak tengok you makan? Huh! Tak faham betul!" Geram pula Afiq melihat Maizurah yang tiada perasaan. Melihat muka sembab Maizurah pun Afiq sudah tahu. Pasti ada perkara yang membuatkan gadis itu menangis.

Maizurah menghentikan kunyahan. Bernanah telinganya mendengar Afiq membebel. Sama sewaktu Afiq memberi ceramah kepadanya sewaktu di hotel dulu.

"Ini semua pasal Zaim!" Jerit Maizurah sekuat hatinya.

Ada beberapa pejalan kaki yang memandang arah mereka.

"Oiii! Tak payah nak jerit sangat. I belum pekak lagi. Kejap-kejap! Dah kenapa dengan Zaim Pulak? Kalau you tak buat masalah mesti dia tak akan marah you sampai menangis macam ini, kan?" Balas Afiq selamba. Mulutnya memang tiada insuran bila bercakap dengan Maizurah. Dia berandaian Maizurah adalah satu masalah besar dalam hidup Zaim dan tiada perkara yang baik datangnya daripada perempuan itu.

"Hati I sakit bila tengok Zaim dengan perempuan tak guna itu bersembang, berborak. Selepas itu siap suap-menyuap bagai! Eh! Kalau I ada kuasa magik sudah lama I pisahkan dia orang. You ada cara nak pisahkan dia orang tak? Maksud I bercerai?" Kepala Maizurah tidak boleh berfikir lagi. Dia hanya mahu mereka berdua berpisah. Itu sahaja jalan yang dia nampak.

Afiq geleng kepala bila mendengar kata-kata Maizurah. Siap nak suruh Zaim dan Syifa bercerai?

"You ini tak waras ke atau sakit mental? Dia orang itu elok-elok bahagia yang you pulak pergi nak pisahkan, kenapa? You ini kalau I campak dekat tengah-tengah laut, agaknya you mati kebuluran dah sebab tak waras." Kata Afiq selamba.

Mata Maizurah mencerlung memandang Afiq di depannya. Sesuka hati nak cakap aku tak waras, sakit mental. Kalau aku tak waras, tiadalah aku mengajak dia keluar makan malam macam ini. Itu pun tidak boleh beza ke orang normal dengan tidak normal?

"Eh! Mulut you tu jaga sikit. Jangan cakap I yang bukan-bukan."

"I cakap betullah. Dah terang lagi bersuluh yang Zaim tak pernah sukakan you, Zura! You itu aje yang perasan lebih. If Zaim kahwin dengan you pun, belum tentu Zaim akan layan you macam mana dia layan isteri dia sekarang ini. Jadi you buanglah angan you itu nak pikat Zaim. Useless. You know what I mean?" Pesan Afiq. Rasanya dah berbuih mulut dia cakap benda yang sama.

Mata Maizurah dijulingkan ke atas. Muak dengan nasihat yang sama.

"You tak rasa apa yang I rasa Afiq..."

"Rasa sedih bila orang yang kita sayang sepenuh hati tak balas cinta kita? Macam itu?" Tipulah kalau dia juga tidak ada perasaan begitu. Dia pernah bercinta tetapi gagal. Disebabkan itu dia pergi menyambung pelajaran ke Amerika Syarikat. Dan di situlah dia berjumpa dengan Zaim dan berkawan.

"Lebih kurang." Kata Maizurah sambil angkat kening kanannya. Dia tak rasa Afiq pernah terluka disebabkan 'cinta'.

"I pernah terluka sebab bekas girlfriend I kahwin dengan lelaki lain. Masa itu I dah buat segala preparation untuk majlis kami. I memang nak cadang untuk melamar dia. Tetapi tanpa sempat I nak buat macam itu, dia dah kahwin dengan orang lain. You rasa sakit tak? And now, dia nak I balik. I cakap dengan dia please move on sebab dia isteri orang tetapi dia tidak faham. Then I terpaksa berbohong dengan dia yang I sudah kahwin padahal I tak kahwin pun. Its complicated when you love for someone who aren't meant to be together." Kata Afiq. Fikirannya mengimbau tiga tahun lepas.

Maizurah terleka seketika mendengar cerita itu dan tanpa dia sedar hatinya mula memuji sikap positif dan ketabahan lelaki itu berbanding dengan dirinya. Masalah mereka serba-serbi sama. Cinta yang tiada kesampaian.

"Kalau you nak tahu dia ada datang merayu dekat I suruh I dengan dia bercinta balik. Katanya menyesal atas perbuatan dia yang lama. I rasa I akan gila kalau terima dia jadi kekasih I balik sebab dia masih isteri orang. You pun tahukan semua itu berdosa? Berdosa bercinta dengan isteri orang?" Soal Afiq. Sambil-sambil itu dia juga mahu menyedarkan khilaf Maizurah. Berdosa sekiranya menghancurkan kebahagian orang lain.

Maizurah menelan liur. Kerongkongnya terasa pahit lalu dia terbatuk-batuk. Dia tidak berani mahu menjawab soalan Afiq yang seakan menyindirnya secara halus. Dia tahu dia berdosa. Berdosa kerana cuba merampas Zaim daripada Syifa. Namun hatinya berkeras mahu menjadikan Zaim itu sebagai suaminya. Hanya dia seorang sahaja yang layak menjadi isteri kepada bekas teman baiknya. Ya, hanya dia seorang sahaja!

"I rasa sampai sini sajalah I cerita. Lagipun hari dah lewat malam. You okey lagi? Ke nak makan lagi?" Tak larat lagi mahu menemani Maizurah dengan lebih lama. Matanya sudah layu.

"I pun dah kenyang. I belum okey lagi sebenarnya. I mean... I rasa sedih lagi. " Kata Maizurah. Burger yang tinggal separuh dimasukkan elok dalam plastik merah lalu dimasukkan dalam beg.

"I cuma nak pesan sikit. You janganlah kacau Zaim dengan Syifa itu lagi. Dia orang sudah bahagia. You sebagai kawan baik Zaim, you tak suka ke tengok Zaim bahagia?" Soal Afiq tak mahu putus asa menasihati.

Baginya Maizurah seorang gadis yang cantik, muda, berpendidikan dan dia yakin masih ramai lagi yang mahu mengintai. Cuma satu saja masalahnya, sikap ego dan angkuh gadis itu mencacatkan peribadi gadis itu. Sayang sungguh sayang. Kalaulah wajah yang cantik itu juga diwarisi sekali dengan orangnya. Barulah Afiq cuba mendekati gadis itu secara dekat.

"Kalau I cakap you jangan terkejut."

Afiq diam menanti kata Maizurah.

"Zaim dah putuskan persahabatan kami gara-gara perempuan itu. Jadi mulai hari dan saat ini, Zaim bukan lagi teman baik I. Dia tidak kenal I dan I pun tak kenal dia." Luah Maizurah perlahan.

Mulut Afiq melopong.

"Huh?" Terangkat kening Afiq mendengarnya. Zaim kata begitu?

"Yup! Antara kami tiada apa-apa hubungan lagi." Maizurah menghela nafas panjang.

"But... But why?" Afiq tak faham.

"I serang makan malam dia orang. Dan malam itu juga Zaim putuskan persahabatan kami. I ingat putus cinta aje yang sakit, rupanya putus kawan lebih sakit daripada putus cinta. Maafkan I sebab I tak pernah rasa macam mana perasaan putus cinta sebab itu I cakap macam itu." Maizurah bangun dari kerusi tanpa menghiraukan muka Afiq yang terkejut. Dia mengerling jam tangan yang dipakainya. Jarum jam sudah menghampiri dua belas malam tanda waktu itu dia perlu pulang.

Afiq juga bangun dan ada beberapa pesanan ringkas buat gadis itu sebelum berpisah. "Rest well. Kalau you rasa sedih jangan segan-segan call I. Okey?"

Senyuman terukir di bibir Maizurah. Tanggapannya terhadap Afiq mula berubah. Dalam sikap annoying itu ada terselit sikap ambil berat. Kalaulah Zaim punya sifat seperti itu... Keluhnya dalam diam.

"Okey. Kita jumpa nanti. Thanks Afiq temankan I." Ucapnya berlalu pergi.

Olvasás folytatása

You'll Also Like

729K 2.5K 13
LAPAK DEWASA 21++ JANGAN BACA KALAU MASIH BELUM CUKUP UMUR!! Bagian 21++ Di Karyakarsa beserta gambar giftnya. 🔞🔞 Alden Maheswara. Seorang siswa...
16.6M 707K 41
GENRE : ROMANCE [Story 3] Bagas cowok baik-baik, hidupnya lurus dan berambisi pada nilai bagus di sekolah. Saras gadis kampung yang merantau ke kota...
1.6M 77K 53
Rasa cinta terlalu berlebihan membuat Lia lupa bahwa cinta itu tidak pernah bisa dipaksakan. Rasanya ia terlalu banyak menghabiskan waktu dengan meng...
1.8M 26.9K 44
Karena kematian orang tuanya yang disebabkan oleh bibinya sendiri, membuat Rindu bertekad untuk membalas dendam pada wanita itu. Dia sengaja tinggal...