ADRIANA ALISSA ( A Wounded He...

By MrsNeyyy

4.7K 397 10

{ COMPLETE } DULU ADA SINOPSIS CERITA YANG BAHAGIA, SEKARANG TIADA... Tiada apa-apa. Sama seperti sekeping... More

DISCLAIMER๐ŸŒ•โœจ
CAST !! ๐ŸŒ•โœจ
INTRO INTRO ๐ŸŒ•โœจ
Prolog ๐ŸŒ•โœจ
AA 1 ๐ŸŒ•โœจ
AA 2 ๐ŸŒ•โœจ
AA 3 ๐ŸŒ•โœจ
AA 4 ๐ŸŒ•โœจ
AA 5 ๐ŸŒ•โœจ
AA 6 ๐ŸŒ•โœจ
AA 7๐ŸŒ•โœจ
AA 8 ๐ŸŒ•โœจ
AA 9 ๐ŸŒ•โœจ
AA 10 ๐ŸŒ•โœจ
AA 11๐ŸŒ•โœจ
AA 12 ๐ŸŒ•โœจ
AA 13 ๐ŸŒ•โœจ
AA 14 ๐ŸŒ•โœจ
AA 15 ๐ŸŒ•โœจ
AA 17 ๐ŸŒ•โœจ
AA 18 ๐ŸŒ•โœจ
AA 19 ๐ŸŒ•โœจ
AA 20 ๐Ÿ’โœจ
AA 21 ๐Ÿ’โœจ
AA 22 ๐Ÿ’โœจ
AA 23 ๐Ÿ’โœจ
AA 24 ๐Ÿ’โœจ
AA 25 ๐Ÿ’โœจ
AA 26 ๐Ÿ’โœจ
AA 27 ๐Ÿ’โœจ
AA 28 ๐Ÿ’โœจ
AA 29 ๐Ÿ’โœจ
AA 30 ๐Ÿ’โœจ
AA 31 ๐Ÿ’โœจ
AA 32 โค๏ธโ€๐Ÿฉนโœจ
AA 33 โค๏ธโ€๐Ÿฉนโœจ
AA 34 โค๏ธโ€๐Ÿฉนโœจ
AA 35 โค๏ธโ€๐Ÿฉนโœจ
AA 36 โค๏ธโ€๐Ÿฉนโœจ
AA 37 โค๏ธโ€๐Ÿฉนโœจ
AA 38 โค๏ธโ€๐Ÿฉนโœจ
AA 39 โค๏ธโ€๐Ÿฉนโœจ
AA 40 โค๏ธโ€๐Ÿฉนโœจ
AA 41โค๏ธโ€๐Ÿฉนโœจ
AA 42 โค๏ธโ€๐Ÿฉนโœจ
AA 43 โค๏ธโ€๐Ÿฉนโœจ
AA 44 โค๏ธโ€๐Ÿฉนโœจ
AA 45 โค๏ธโ€๐Ÿฉนโœจ
AA 46 โค๏ธโ€๐Ÿฉนโœจ
AA 47 โค๏ธโ€๐Ÿฉนโœจ
SPECIAL CHAPTER ๐Ÿ’๐Ÿ’
MY LAST WORDS ๐Ÿ’Œ

AA 16 ๐ŸŒ•โœจ

52 6 0
By MrsNeyyy

Sotong yang telah dicelur dalam air panas tadi Alissa ambil lalu dimasukkan ke dalam kuali . Sudip diambil semula lalu Alissa menggaul rata sotong bersama nasi di dalam kuali. Pagi ini entah apa yang merasuk fikirannya, lepas subu tadi Alissa sudah turun ke dapur untuk menyediakan bahan Nasi Goreng Tomyam. Alissa menghidu aroma nasi goreng itu sambil tersenyum. Bau sedap !! Niat sebenar dia masak harini adalah untuk Farhan. Tersengih kambing Alissa membayangkan Farhan yang akan makan masakannya buat pertama kalinya.

Ralit Alissa membayangkan hal itu difikirannya terkejut apabila pinggangnya dicuit dari tepi. Alissa pantas menoleh ke belakang wajah mama yang sedang memandangnya hairan dibiar sepi saat dia teringat akan nasi gorengnya yang sudah siap. Punat api dapur ditekan tutup.

"Hai anak dara, awal turun dapur pagi ni. Kena sampuk apa?". soal mama. Alissa yang sedang mencedok nasi goreng dari dalam kuali ke dalam mangkok dan bekas itu hanya tersengih sumbing memandang Puan Anita. Puan Anita hanya menggeleng kepalanya. Namun matanya menangkap satu bekas tupperware di sebelah mangkok kaca besar itu.

"Bawak bekal harini ?". soal Mama. ALissa memandang mamanya.

"Ini Alissa nak bekalkan untuk Farhan". jawab Alissa sambil tersenyum. Senyuman Puan Anita mati saat mendengarkan satu nama yang meniti di bibir anaknya itu. Alissa memandang mamanya pelik. dari haritu mamanya bersikap aneh saat nama Farhan disebut. Apa yang mama fikirkan. Ataukah mama sedang sorokkan sesuatu darinya.

"Kenapa ni mama". soal Alissa. wajah mamanya dipandang lama.

"Tak ada apalah sayang. Dah biar mama yang basuhkan kuali ni. Pergilah depan". balas mama.

"It's okay mama, Issa basuhkan je. Sikit je ni". belum sempat Alissa mengambil kuali ke sinki mama terlebih dahulu menghalang. Bahu Alissa diusap perlahan.

"Pergi je depan, ada hadiah untuk Issa tu. Pergi ambil simpan dalam bilik". Alissa mengerut dahi. Hadiah? Mama mengangguk seakan faham akan hati Alissa yang masih ragu. Alissa meninggalkan kuali itu kepadanya mamanya , lalu kakinya dibawa ke ruang tamu.

Sampai saja diruang tamu mata Alissa terpahat pada sofa di situ, atau lebih tepatnya pada jambangan bunga ros merah disusun bersama coklat Ferrero Rocher di atas sofa itu. Jambangan bunga itu di ambil lalu sekeping kad kecil itu dibaca.

'15 kuntum mawar merah sebagai tanda minta maaf.
I'm sorry sayang if i hurt you before.
Love '

Alissa menutup kad kecil itu dan diselitkan semula di tempatnya. Alissa senyum lebar melihat jambangan yang berada di pelukannya itu tanpa dia sedari ada mata yang galak memerhatikan reaksinya.

"Ehemm, ehemm !! ". Alissa menoleh ke arah suara itu. Alissa sudah menjulingkan matanya ke atas tanda faham apa yang bakal keluar dari mulut puaka itu. Tambahan pula dengan apa yang jadi semalam.

"Uwouuu, harini dapat bunga, semalam kena culik, esok dapat apa pulak kakakku".

"Sibuk la kau. Single duduk diam". bidas Alissa. Adwa sudah pandang tak puas hati. maklumlah tak boleh terima diri digelar single.

"Ehh, aku single sebab jual mahal okay".

"Elehh muka hauk macam kau siapa yang nak haa?". Adwa baru saja ingin membuka mulut terdiam saat ada satu suara garau menyampuk perang mulutnya bersama Alissa.

"Assalamualaikum dan selamat pagi Anakanda-anakanda Beta. Sila berhenti bertekak mulut dan pergi ke ruang makan untuk bersantap. SEKARANG !! ". Alissa dan Adwa menoleh ke arah papa yang sedang memandang mereka garang. Dibelakang papa pula ada Arisya yang sedang menahan tawa. Kurang asam punya kakak. Alissa dan Adwa menjeling tajam ke arah Arisya selepas Tuan Zamarul menghilang ke dapur.

Adwa membawa langkah ke arah Arisya yanng sudah melarikan diri ke dapur. Alissa hanya mengangkat bahu tidak peduli. Jambangan bunga itu diambil , kakinya memanjat anak tangga menuju ke bilik ingin bersihkan badan yang terasa melekit. Maklumlah dia belum mandi , hanya sekadar basuh muka dan gosok gigi sahaja selepas subuh tadi. HAHAHAHAHAHA.

Tombol pintu dipulas. Baru saja Alissa ingin menutup pintu biliknya dia disapa oleh abang keduanya Adzan.

"Tak turun makan ke?".

"Tak, Issa nak mandi kejap lepastu nak siap-siap. Nanti Issa turun makan". Adzan mengangguk mendengar kata si adik.

"Okay". Dia terus turun kebawah untuk bersarapan. Setelah memastikan abangnya Adzan sudah turun Alissa terus menutup pintu dan kunci. Telefon pintarnya di ambil lalu aplikasi kamera dibuka. Beberapa keping gambar bunga tadi diambil.

Setelah berpuas hati dengan gambarnya, Alissa lantas membuka aplikasi whatsapp nya pula. Gambar yang diambil tadi dihantar ke ruang status tanpa mengirimkan terus kepada Farhan. Mesej ucapan pagi dari Farhan sengaja dibiar bluetick.

Alissa memandang sekali lagi status whatsapp miliknya. Caption yang diletakkan dibaca sekali lagi sambil tersenyum.



Banyak bunyi notifikasi yang masuk Alissa hanya balas dengan senyuman saja. Hatinya yang berbunga-bunga itu melonjak gembira. Tuala di ambil lalu Alissa menghilang dibalik kamar mandi miliknya.

.

.

.

.

.

.

.

Alissa melangkah masuk ke dalam syarikat megah milik Farhan. Ini merupakan kali ketiga dia menjejakkan kaki ke sini kerana pada biaanya Farhan yang sering mencemar duli ke syarikat nya dulu ketika dia masih bekerja di sana. Senyum manis Alissa lemparkan kepada perkerja yang berselisih dengannya. Mereka yang sudah mengenali Alissa turut menunduk hormat dan membalas senyum Alissa.

"Ehh, Cik Alissa ini lif biasa untuk pekerja. Cik Alissa boleh saja gunakan lif VVIP di sebelah sana".  tahan seorang pekerja saat Alissa ingin melangkah ke dalam lif untuk pekerja itu.

Tahu lah Alissa bahawa Farhan pernah menyuruh pekerjanya membernarkan Alissa masuk ke pejabatnya bila-bila masa saja dia datang dan lif di bahagian VVIP juga boleh dinaiki Alissa.

"It's okay laaa, saya memang nak naik lif ni pun". balas Alissa . senyuman dan anggukan diberikan kepada pekerja itu meyakinkan dia yang Alissa boleh saja menggunakan lif itu bersama pekerja lain. Beberapa pekerja yang keluar dari perut lif Alissa gamit untuk masuk kembali.

Di dalam lif, Alissa berborak dengan pekerja di dalam itu bagi mengurangkan jurang antara dia dan mereka. Entah apa lah yang Farhan kata lagi kepada mereka hingga mereka mempunyai rasa takut disebalik rasa hormat itu. Tapi fikirannya pula bercanggah memikirkan seakan mereka takut akan orang lain selain Farhan saat berbicara dengan aku.

Keluar saja dari perut lif, meja setiausaha Farhan dituju.

"Ehh, Cik Alissa. Selamat Pagi". tegur setiausaha Farhan saat dia melihat Alissa menghampiri meja nya.

"Good morning too sunshine". ramah Alissa membalas. Maklumlah sudah kenal kan.

"Ehh, jangan macam tu Cik Alissa, dengar dek Big Boss tu nanti habis gaji saya". gurau wanita itu.

"Takpa nanti kahwin saya potong gaji dia pulak, hahahaha". tawa Alissa. namun dia sempat menangkap perubahan riak muka wanita itu. Sama seperti beberapa pekerja yang dia lewati tadi.

Aku ada buat salah ke dekat sini.......

Alissa membuang semua negatif yang sudah berlayar di dalam fikirannya. Alissa meminta izin untuk masuk ke bilik kerja Farhan, wanita tadi hanya mengangguk mengiyakan. Belum sempat Alissa mengetuk pintu bilik itu wanita tadi memanggil Alissa. wajah wanita itu dipandang.

"Yes me".

"Love yourself first before you love others Ms Alissa". jawab wanita itu sambil menunduk . Alissa hairan akan maksud disebaliknya, namun cepat wajahnya dimanis kan lalu mengangguk kepada wanita tadi. Pintu bilik Farhan diketuk lalu dibuka. Dia melangkah masuk ke dalam bilik itu.

"Assalamualaikum Bibiyyy".

"Ehh Waalaikumussalam". jawab Farhan terkejut.

"Sa... sayang buat apa dekat sini. Tak bagitahu pun nak datang". jawab Farhan gugup. Alissa menghulurkan bekal yang berisi nasi goreng tomyam itu kepada Farhan. Lambat-lambat Farhan menyambut hukuran Alissa.

"Thankyou sayang". Alissa hanya mengangguk. Dia semakin pelik dengan semua ini. Dia yang bermasalah atau Farhan ada sembunyikan sesuatu daripada nya.

"You're welcome. Rasalah sayang yang masak tau". wajah Farhan dipandang.

"Ohh, haha rajin masak". balas Farhan pendek.

Alissa yang rasa akan kelainan dari tindakan Farhan itu agak terasa. Namun dibiar saja perasaan itu. Farhan seakan tidak teruja akan masakannya.

"Rasa laaa". rengek Alissa. Alissa perhati saja Farhan meletakkan bekal yang dibawanya itu di meja satu lagi. Hmmmm.

"Ye sayang, nanti biyy makan okay. Sekarang biyy nak bawak sayang pergi ke satu tempat". pujuk Farhan.

Takpe Alissa, sabar kan hati. Kita ikut saja okay.......

"Emm, yela okay". Farhan tersenyum mendengar jawapan Alissa. Namun Alissa tidak lah bodoh. Senyum itu senyuman palsu.

Senyum keterpaksaan.

"Jom". gamit Farhan. Alissa melangkah terlebih dahulu meninggalkan Farhan di belakang. Sampai saja di meja setiausaha Farhan sempat dia toleh ke belakang. TErlihat Farhan mengeluh memandang telefonnya.

Ada apa ?.

"Cik Alissa okay". soal wanita di depannya.

"Saya okay". jawab Alissa lalu meninggalkan meja setiausaha itu saat Farhan menghampiri.

.

.

.

.

.

Rasa Kimchi  Chaa & Jack..

Alissa memandang restoran makanan Korea di depannya itu. Alissa memandang Farhan yang sedang memakir kereta itu.

"NI ke yang biyy nak tunjuk dekat sayang". soal Alissa.

"Yupp, makanan dekat sini sedap tau. You should try ". Alissa hanya mengangguk. Farhan membawanya ke sini hanya untuk makan sedangkan dia sudah memasakkan untuk Farhan tadi. Bekal yang dibawa juga langsung tidak dibuka lihat.

Hatinya yang sakit itu dia tahan. rasa ingin menangis namun cepat dia memujuk hati. Mungkin dia memang plan awal untuk kesini hanya aku yang tak tahu. Pintu kereta dibuka lalu lalu ditutup semula. terus Alissa mengejar langkah Farhan.

Kami memesan menu utama di restoran itu. Restoran itu besar, cantik dan kemas. Namun itu tidak menarik perhatian Alissa. Apa yang menarik perhatiannya kini ialah pandangan pekerja di dalam Restoran itu. Mereka memandangnya tajam. Ada juga yang menjeling ke arahnya. Alissa berasa tidak selesa dengan suasana itu.  Sungguh dia tidak faham.

"BIyy, kenapa diorang pandang sayang macam tu?". soal Alissa kepada Farhan.

"Hmmm ? ". Farhan melihat sekeliling lalu wajah Alissa dipandang semula.

"Tak ada laa, tak ada yang pandang pun. Perasaan je kot".

"Tak lahhh, sayang tahu. Ke ada sesuatu dekat muka sayang.".

"Tak ada pun. Elok je muka tu".

"Dekat tempat kerja biyy tadi pun dior.....". belum sempat Alissa menghabiskan kata-katanya Farhan terlebih dahulu memintas.

"Heyyy, Biyy dah cakap kan tak ada pa. So tak ada apa laa. Makan cepat biyy ada meeting lepasni". jawab Farhan dengan nada suara yang dikeraskan sambil matanya tajam memandang Alissa.

Alissa tergamam mendengarkan Farhan. Tak pernah Farhan berkeras dengan nya apatah lagi menegilnya begitu. Hatinya sakit, hatinya terluka, hatinya ingin menangis. Alissa cuba mengusir air mata yang ingin turun itu. Dikelipkan matanya beberapa kali agar air mata itu hilang. Alissa menghabiskan makanannya cepat. Tak betah lagi untuk berlama-lama dengan Farhan.

selepas makan Farhan terus mengajak Alissa pulang semula ke syarikatnya memandangkan kereta Alissa masih berada di sana.

"BAlik sendiri, biyy ada meeting. See you later bye". ujar Farhan lalu terus meninggalkan Alissa sendirian disitu. Alissa memandang pemergian Farhan dengan ekor mata nya. Air matanya yang menitis itu diseka lembut.

Kakinya pantas dibawa ke arah keretanya. Saat Alissa ingin membuka Pintu keretanya dia terpandang setiausaha Farhan membawa bekal yang dia beri kepada Farhan tadi. laju Alissa bersembunyi dibalik kereta disitu.

"Hye Abdullah, Ini ada bekal nasi goreng boss Farhan bagi. You makan bagi habis lepastu you ambil gambar bagi saya yaa ". ujar wanita itu.

"Baik Puan. Tapi ini bekal mau bagi pada Puan semula ka?".

"Tidak. Awaak buang ja dalam tong sampah. Yang penting gambar tu ingat". pesan wanita itu sekali lagi sebelum berlalu pergii. Lelaki yang bernama Abdullah itu hanya mengangguk.

Ya Allah...

Alissa terduduk di tepi kereta itu. Mulutnya ditekup takut ada yang mendengar tangisannya. Kali ini dia benar-benar tidak tahan. Hatinya kecewa. Sampai hati Farhan. Dimana salahnya. Alissa terus memboloskan diri ke dalam kereta sambil tangisannya yang masih berbisa.

Dia kecewa. Dia sakit. Separuh jiwanya hancur....

.

.

.

.

.

.

.

Continue Reading

You'll Also Like

3.6K 133 18
Athifa Warda - nama yang indah dan sepadan untuk seorang gadis yang ceria. Seseorang yang mampu membuatkan orang di sekeliling senang dengannya. Meg...
1.2M 60.2K 72
Kisah seorang gadis berumur 28 tahun yang ingin berkahwin. "Korang aku nak kahwin! Tapi takde calon lagi. Macam mana ni?" -Adara Sumayyah "Wow! Amazi...
6.7K 392 24
๐‘ ๐‘ก๐‘Ž๐‘›๐‘‘ ๐‘Ž๐‘™๐‘œ๐‘›๐‘’ ๐‘ ๐‘’๐‘Ÿ๐‘–๐‘’๐‘  Elena Zahra - gadis kacukan italian-malaysia yang bekerja sebagai seorang doktor Aariz Louis Kim - lelaki penuh d...
720K 22.9K 75
"kau memang suka buat darah tinggi aku naik ehh?" - Leftenan Karl Syakirin. "hanya Tuan Karl yang selalu buat saya happy! " -Aluna Zinnirah. Kisah...