- ۱۰ -

39.8K 1.2K 122
                                    

تم النشر على الوتباد بتاريخ ٢ سبتمبر ٢٠٢٠

- الفصل العاشر -

⬢ ⬢ ⬢ ⬢ ⬢ ⬢

وأفكر و أفكر و أفكر , لا قلبي يشعر بما أفكر به و لا عقلي يتوقف عن الهيمنة على روحي , كل فكرة قطعة حطب يابسة .. نقطة .


(حسين البرغوثي - الضوء الأزرق) 

⬢ ⬢ ⬢ ⬢ ⬢ ⬢

"راجعة البيت الساعة 12 يا هانم، الشرف يا بنت الكلب.. الشرف" أخبرتها هبة وهي تفتح لها الباب لتضحك فيروز وهي تدلف إلي الداخل "إيه عاملتي مع أبو جلمبو إيه؟" أوصدت الباب خلفها وهي تتبعها بينما حلست فيروز بأريحية على الأريكة بغرفة الجلوس

"بصي، هو فيه تقدم.. بس مش اللي أنا عايزاه" 

"ده اللي هو إيه ده إن شاء الله؟" صاحت من على مسافة بينما كانت بالمطبخ لتنهض فيروز وهي تُفكر ثم انضمت لها لتقوم بصنع بعض القهوة لنفسها "انتي يا بنتي ما تردي عليا!"

"هو اللي طلب من نفسه إنه محتاج يقعد معايا ويتكلم.. بس أنا شايفة إنه فاكر أنه بيستدرجني لحاجة، والحاجة دي أنا مش قادرة أفهمها!"

"قولتلك اخلعي من الأول مسمعتيش كلامي"

"لا بجد يا هبة مش ممكن.. كفاية أكل حرام عليكي" نظرت فيروز لما تفعله هبة 

"ده ساندويتش جبنة غلبان.." قلبت شفتاها وهي تتصنع البراءة

"جبنة!! ما أنا اكيد لو فتحت التلاجة هلاقيها شطبت من كتر اللي بتعمليه فيها.. كان ليه حق والله يبات عند مامته! هياكل إيه يا عيني!"

"وانتي حوش الست الرياضية الجامدة اللي محافظة على صحتها وبتعمل فنجان قهوة بعد اتناشر بليل" أخبرتها بنبرة متهكمة لتطلق فيروز تنهيدة عميقة ثم شردت بالقهوة التي تنتظر نضجها في تفكير 

"أنا محتاجة كده اقعد وارتب كل حاجة جوا دماغي، معنديش استعداد أبوظ الدنيا أكتر من كده" 

"خربتي إيه يا بنت أحمد؟" أخبرتها بفم ممتلئ بالطعام 

"أنا مش هاكدب عليكي، لسه موضوع ماهر مأثر فيا، أول مرة أحس إن مشاعري بتدخل في شغلي بالطريقة دي.. ساعات بلاقي نفسي بحكيله عن علاقتي بماهر بس أرجع وأقول إني بثبتله علشان ميشكش فيا.. والنهاردة مثلاً لما أنا وانتي شدينا مع بعض لقيتني بعامله بمنتهى العصبية وزي ما أكون نسيت أنا عرفته ليه أصلاً.. مش عارفة ليه بكون قدامه كده ولا علشان من ساعة ما ماهر ما اتوفى دي اول حالة صعبة اقابلها.. أنا جربت مع زينة قبله بس زينة موضوعها ابسط من شهاب بكتير.. وكمان بحس إني متلخبطة أوي، بس لما كنت معاه من شوية حسيت إني رجعت فيروز الهادية الواثقة من نفسها اللي بتحاول تعالج الحالة إللي قدامها"

دجى الليل الجزء الثالث - شهابٌ قاتم كاملةWhere stories live. Discover now