Part 28: Syiling Nasib

198 8 0
                                    

Sang isteri mencubit pinggang ku berkali-kali. Dia benar-benar melepaskan kegeramannya dikenakan aku. Aku hanya mampu tersengih dan mengeliat menahan cubitannya. Aku tahu dia rasa lega dengan jawapan akhir itu tadi. Setelah dia puas kegeraman mencubitku akhirnya dia berhenti. Fuhhh lega.

"Awak kan dapat baca minda sayang, kenapa awak tak yakin yang sayang sedang mengenakan awak?" tanyaku. "Sebenarnya, membaca perasaan dan minda orang lain kena dalam keadaan yang tenang, tidak boleh dalam keadaan emosi berlebihan" jelas isteriku. "Awak tengah beremosi lebih la tadi?" usik aku padanya. "Sayang tahu, awak sengaja usik, tapi tak dapat nak kawal emosi juga sebenarnya" jelas dia lagi.

Hermm macam ni aku kira boleh perkenakan dia lagi la lepas ni bisik hati ku. "oit, jangan nak cuba-cuba buat lagi, sakit hati tau" ucapnya jelas emosinya dah stabil kot. "Aik, dah dapat baca balik ka?" perli aku lagi. "Dahla sayang tak mau main duga-duga macam tu dah" ucapnya selamba. "Awak juga yang mulakan tadi kan?" balasku. "Ye la, maaf ye sayang" ucapnya mengelip-ngelipkan matanya depan ku. Dia sengaja membuat perangai comelnya itu.

"Dah, kita masuk ke dalam, sejuk kat luar ni" aku mengajak dia masuk. Kami pun berdiri bersama. Tiba-tiba dia memelukku dari belakang. "Jangan pernah ada perempuan lain ya sayang" ucapnya dari belakang. "Sayang hanya ada awak perempuan yang disayangi selain ibu" balasku. Aku melepaskan pelukannya dan memimpin tangannya masuk ke rumah.

Dalam rumah, atuk masih berada di meja ruang tamu menyiapkan ramuan apa entah. Atuk menyuruh kami berdua duduk bersamanya di situ. "Cu, atuk akan lambung duit syiling ini, jika yang keluar adalah kepala, maka kamu perlu kekal di dunia ini, jika keluar ekor kamu perlu kembali di dunia manusia dan memutuskan hubungan dengan isterimu" ujar atuk sambil menunjukkan syiling yang ada padanya. Berderau aku mendengar penerangan atuk. Sama juga isteriku tidak berkata-kata juga.

"Perlukan mengikut keputusan lambungan syiling ni tuk?" tanya ku sedikit terdesak. "Syiling ini akan menentukan nasib kamu berdua sama ada kekal bersama atau tidak" ujar atuk lagi. Aku memandang wajah isteriku. Kelihatan airmukanya berubah. "Tiada cara lain ke untuk kami berdua kekal bersama ke tuk?" isteriku bersuara. Dia nampak cemas dengan situasi itu.

"Atuk buat ini demi kebaikan kamu berdua" jelas atuk. "Apa ni tuk, takkan mempertaruhkan hubungan kami berdua dengan syiling tu" ucapku membantah. Baru saja atuk nak melambungkan duit syiling tersebut, serentak kami berdua menghalang tangan atuk. "Tuk, tidak perlu lambung boleh ke tuk?" tanya isteriku. "Tuk aku ambil keputusan untuk kekal di sini" ucapku. Atuk memandang kami berdua dengan muka seriusnya.

Isteriku Siluman Ular IIUnde poveștirile trăiesc. Descoperă acum