Part 21: Keluarga Bahagia

181 9 0
                                    

Makan malam bersama semua orang malam itu sangat meriah. Memerhatikan si Tiko diusik hebat tiga gadis comel manis-manis itu. Atuk pula sibuk dengan makanannya.

Aku pula sempat mengusik tangan isteriku. Isteriku membalas dengan genggaman kemas. Sambil terkadang saling berpandangan. Senyuman isteriku sentiasa membuatkan aku tenang memandang wajahnya. Apatah lagi bila sang isteri membuat senyuman nakalnya. Ia adalah suatu pemandangan Yang luar biasa.

Makanan yang dihidangkan malam tu tidaklah banyak, ia kelihatan cukup-cukup untuk semua. Walaupun keluarga atuk di dunia ini bukan dari darahnya sendiri, namun kemesraan dan keceriaan mereka nampak jelas adalah suatu kebahagian. Aku tumpang gembira untuk atuk.

"Cucu Lana dan cucu menantu, lepas makan nanti ada perkara yang perlu atuk sampaikan kepada kamu berdua" ujar atuk. Aku dan isteri cuma memgangguk. Dalam mindaku sudah mula tertanya-tanya apakah yang atuk Cuba sampaikan.

Selesai makan malam aku mengajak isteriku keluar melihat suasana malam diluar rumah atuk. Rumah atuk diterangi kunang-kunang juga. Suasana sangat menyenangkan.

Di luar rumah tersebut, aku memeluk tubuh isteriku dari belakangnya. Sememangnya dari tadi aku ingin memeluk tubuhnya, tapi belum ada kesempatan. Sekarang kesempatan tersebut aku gunakan sebaiknya. Isteriku memegang kemas tangan ku yang sedang memeluknya dari belakang.

Terasa bahagianya saat itu, bagaikan pasangan kekasih yang lama tidak bertemu. "Sayang tau pandangan dan senyuman nakal tadi jelas memberitahu yang awak ni sedang ingin bermanja dengan sayang kan?" duga ku pada isteri. "Sejak bila sayang dapat baca minda ni?" tanya isteriku sambil memusingkan wajah senyum nakalnya padaku.

Isteriku Siluman Ular IIWhere stories live. Discover now