Part 17: Kemuliaan Atuk

212 10 0
                                    

Sesungguhnya atuk sangat mulia. Dia mengumpulkan anak-anak yatim yang terbiar. Dia sanggup memaafkan salah silap mereka. Namun, atuk juga yang beruntung dapat kawan-kawan menemani dia di dunia ini. Makanya atuk tidaklah bersendirian.

Bagaimana pula dengan kisah si Tiko? Bagaimana mereka bertemu. Tiko menyambung lagi kisahnya pula.

Tiko pula adalah satu-satunya bukan siluman ular. Tiko sendiri tidak mengetahui asal usulnya. Atuk menceritakan Tiko adalah seorang remaja lelaki yang dihanyutkan sungai. Apapun Tiko hilang ingatan dengan apa yang terjadi setelah terjaga dia telahpun berada di rumah atuk. Tiada siapa pun yang tahu dari mana asalnya si Tiko.

Memandangkan atuk melayannya dengan baik,dia memutuskan untuk terus tinggal bersama atuk. Lagipun dia sedang menyukai salah seorang dari tiga gadis tersebut. Demikianlah Tiko menamatkan kisah perkenalan mereka dengan atuk.

Kami berdua terus berjalan-jalan melihat pemandangan yang ada di sekitar rumah atuk. Setelah puas beregar-legar di situ. Kami kembali semula ke dalam rumah. Kami berdua dipanggil ke ruang dapur. Kelihatan di meja ruang dapur sudah dihidangkan makanan yang nampak lazat-lazat.

"Lana ni cucu atuk dari dunia manusia, dan itu Nia isterinya" ujar atuk memperkenalkan kami berdua kepada mereka yang sedang berkumpul di situ. Aku dan isteri hanya mengangguk senyum. "Malam ini cucu berdua akan bermalam di sini, tolong sediakan tempat mereka" tambah atuk lagi. "Baik tuk" ujar mereka berempat serentak dan memberikan senyuman pada kami berdua.

"Apa tunggu lagi, semua dah lapar ni, mari kita makan" pelawa atuk. Semua mengangguk dan mengambil tempat masing-masing. Semua yang ada di situ amat gembira dan sesi makan petang itu penuh riuh rendah bersama gelak tawa kami semua. Suasana itu sangat istimewa. Lagi-lagi bagi aku yang sememangnya merindui atukku. 

Isteriku Siluman Ular IIUnde poveștirile trăiesc. Descoperă acum