Part 18: Nasihat Atuk

188 8 0
                                    

Selesai makan kami bertiga, aku, Tiko dan atuk kembali bersembang di ruang tamu. Manakala yang perempuan entah kemana? Mereka melilau di luar rumah melihat persekitaran agaknya. Kami bertiga pula terus bersembang sebarang topik. Tiko hanya mendengar perbualan aku dengan atuk.

"Tuk, kenapa atuk tak jenguk kami di sana?" tanya ku memulakan topik perbincangan. "Kalau atuk muncul kat sana, akan jadi pelik dan mereka akan sangsi kalau atuk kantoi" balas atuk. "Atuk ada banyak nasihat untuk kamu cu, tinggal di dunia ini, sebolehnya cucu Lana memutuskan hubungan terus dengan dunia manusia" tambah atuk. "Bagaimana ayah dan ibu tok?" tanyaku. Atuk diam sejenak.

"Atuk tahu kamu sayangkan mereka, apabila cucu dah memilih untuk hidup di sini, cucu sebolehnya tidak mencampuri urusan mereka di sana" tambah atuk. Aku termenung mengenangkan ayah dan ibu. Aku memang tak boleh tinggalkan ayah dan ibu macam tu jer. Sudahlah mereka di sana hidup susah. Apapun aku akan cuba bantu mereka dulu.

"Jangan cucu cuba bantu mereka dengan membawa segala benda dari sini, kalau cucu kantoi dengan orang kampung, ia suatu yang bukan senang untuk cucu selesaikan nanti" atuk seperti membaca isi hatiku yang ingin membawa batu permata yang ditukar di pekan tadi. Aku kira, aku cuma nak ayah dan ibu hidup senang. Dalam minda ku, aku tetap akan bantu ayah dan ibu juga. Aku tidak memaklumkan kepada atuk niatku itu. Dan aku sengaja menukar topik.

"Tuk, apa pantang-larang di dunia ini?" tanya ku sengaja memesongkan nasihat atuk. "Banyak juga yang kamu perlu pelajari cu, di sini bukan semua juga baik, ada juga yang jahat, kamu perlu mengenalpasti apa ciri-cirinya" jelas atuk. "Apakah pantang larangnya tuk?" tanyaku ingin tahu. "Atuk cuma mampu ringkaskan saja untuk kamu cu" balas atuk. Atuk pun menceritakan satu-persatu pantang larang di sini.

Antara yang tidak boleh dilakukan di sini adalah, mengubah kesemulajadian alam. Jika ia adalah suatu milik alam, ia harus dikembalikan kepada alam semula. Segala sesuatu seperti plastik contohnya yang dibawa dari dunia manusia, tidak boleh digunakan di sini. Ia suatu yang tidak dimakan bumi jika dibuang. Kesimpulannya ia tidak boleh mengganggu ekosistem di sini.

Seterusnya, tugas makhluk-makhluk di sini bukan hidup untuk kaya raya dan berkuasa. Sebaiknya menjaga kehidupan semula jadi. Oleh itu, di sini tiada raja yang berkuasa, tiada siapa yang mengambil kesempatan dari orang lain untuk diri sendiri. Sangat berbeza dengan dunia manusia, pangkat, darjat, kekayaan, kemewahan dan kuasa yang dipandang. 

Isteriku Siluman Ular IIWhere stories live. Discover now