Part 10: Batu Permata

233 10 0
                                    

Kami berdua terus menyambung edisi pengembaraan. Menyambung perjalanan di pasar itu. Bermacam benda yang dijual, ada yang pernah aku nampak ada yang tidak. Malahan yang pelik-pelik pun ada. Seronok juga 'window shopping' ni.

Dalam pada masa yang sama, pergerakan kami berdua seperti diekori oleh seseorang. Aku memang perasan dari tadi. Wujud kerisauan, mengapa orang tersebut sentiasa mengekori dari tadi.

Langkah aku terhenti depan suatu hamparan yang berkelip-kelip menyilaukan. Aku perhatikan apa benda yang bersinar tersebut. Wow, batu permata. Cantik-cantik belaka. Batu permata bermacam-macam warna ada. Berwarna hijau, biru, putih, lutsinar, semuanya ada. Teringin juga nak beli. Tapi mesti mahal pertukarannya bisik hatiku.

"Sayang berkenan ka?" tanya sang isteri. "Mesti mahal kan?" ujarku, sememangnya rasa tidak mampu. "Kalau nak kita tanya kat makcik yang jual tu" ujar isteriku. "Nak memang nak, cantik la sayang" balasku teruja. Isteriku senyum memandangku.

"Mak cik, kalau tukar dengan akar herba ni, boleh ka?" tanya isteriku pada mak cik yang jual batu permata tu. Makcik itu pun melihat herba yang ditawarkan oleh isteriku. "Herba mahal ni nak, makcik setuju" ujarnya. Aku pun memilih sebutir permata delima yang paling kecil. "Awak suka yang kecik tu je ke?" tanya isteriku. "Ini pun mesti mahal dah kan?" ucapku. Isteri dan makcik tu hanya senyum memandangku.

Makcik itu mencedok tiga cawan batu permata tersebut dan dibubuhkannya di atas sehelai kertas. Kertas itu dibalutnya dan diserahkannya padaku. "Tidak mampu bayar banyak ni makcik" ucapku menyuakan semula padanya. "Itu adalah nilai tukaran dengan akar herba awak" ucap makcik tu sambil menyerahkan bungkusan batu permata itu padaku. Apa? Nilai akar herba yang isteriku bawa adalah sama dengan tiga cawan batu permata? Biar betul ni?

Kalau aku bawa balik kat dunia manusia, memang kaya raya aku macam ni bisik hatiku. Terbayang terus muka ayah dan ibu di sana. Rasa nak bagi kat mereka sebagai hadiah. Lagipun sudah lama mereka hidup susah. Aku pula bukan ada pekerjaan tetap selain kerja nelayan tak bertauliahku. 

Isteriku Siluman Ular IIWhere stories live. Discover now