BAB 27 - Alkisah ...

1.7K 131 29
                                    

" Aku awal - awal lagi dah syak pengetua tu sememangnya ada agenda . " kata Haziq sebelum meraup wajahnya yang tegang . The Blureenz hanya mendiamkan diri .

" Ye bro , that time yang kita dipanggil pengetua tiba - tiba tu pun aku dah 'hidu' sesuatu . " kata Eiman sebelum mengeluh .

" Benda dah jadi ar . Lek je . Aku dengan Dian dah lama jadi ejen dari korang berempat . Redha la kalau kena berkerjasama pun . " kata Lisa . Matanya hanya memandang telefon pintar .

" Kau cakap senang lah ! Aku malas nak berkerjasama dengan dorang tu . " bentak Hariz . Lisa menjeling mereka .

" Aihhhhh asal mesti kita ? " keluh Asha sambil bersandar di sofa .

" Sekarang ni kita ada dua masalah . Ahli The Blureenz yang lain dan The Gold Prince yang tak nak berkerjasama sekarang ni . " kata Shamine sambil mendonggakkan kepala .

" Kalau dorang tahu , habis tho . " Fariha memegang kepala . Pening rasanya .

" Eiii sumpahlah ! Aku taknak berkerjasama dengan dorang . " bentak Hariz kuat . Asha yang terkejut dengan nada suaranya terus menyepak kaki Hariz . Cari naya betul !

" Okey . Dengar eh , ini rahsia , kita berlapan je tahu . Aku tak nak siapa pun tahu pasal ni . Faham ? " tenang Zairiel bersuara . Lisa menggulingkan anak mata .

" Bersembilan weh . Bukan berlapan . Lupa ke aku wujud ? " Lisa menyampuk setelah menjadi pemerhati .

" Aku masih tak faham dengan perangai sebenar kau Fara . " Eiman mengerutkan dahi .

" Panggil aku Lisa . LISA . EL AI ES A ( L.I.S.A ) LISAAAAA . " bentak Lisa .

" Okey , Lisa . Aku masih tak faham apa hal kau berlakon seolah - olah tak kenal Dian dekat pagar sekolah haritu ? "

" Bukan aku nak riak , tapi Dian sendiri mengaku aku ni ada bakat dalam lakonan . Kalau aku tunjuk yang aku kenal dekat Dian , aku rasa kantoi lama dah . " kata Lisa bangga dengan lakonannya .

" Kalau korang masih ingat , berita pasal The Blureenz cari pasal dengan The Gold Prince untuk curi perhatian tu , aku yang buat . Kononnya merapatkan hubungan yang sedia ada . " terang Lisa kemudian memandang Dian yang memandangnya tajam .

"Merapatkan hubungan sedia ada kepala otak kau ! Sampai cari gaduh tu , baik la sangat ? " hambur Haziq geram .

" SAMPAI HATI KAU LISA ! " jerit Dian sebelum berdiri ingin menerkam Lisa . Lisa yang dapat mengagak dengan tindakan Dian itu terus melarikan diri dikejar Dian .

" JANAM ( jahanam ) LISAA ! " Asha yang turut bengang dengan pengkuan Lisa tadi mencampakkan bantal sofa pada muka Lisa yang sedang lari . Lisa terjatuh dengan tangan yang memegang wajahnya yang kemerahan . Dian menyiku kepala Lisa .

" Asal kau tak bagitahu aku , kau la punca utama berita tu ?! " Dian terjerit kecil . Bengang dengan perangai Lisa .

" Dah kau tak tanya !! " Lisa turut menjerit kecil .

" Okey sekarang ni aku nak tanya satu je . " Kata Shamine yang sudah lama mendiamkan diri . Lisa mengalihkan perhatiannya pada Shamine . Keningnya terjungkit sebelah ; memberi isyarat supaya Shamine menyambung kata - katanya .

" Macam mana kau boleh kenal The Blureenz ? Maksud aku , selain dari Dian macam mana kau boleh kenal aku , Asha dan Fariha ? " soal Shamine serius . Lisa duduk bersila di lantai kerana terjatuh tadi sambil pandangan diarahkan pada Shamine . Dian turut duduk bersila di sebelahnya .

" Kau tak tahu ke ? "

" Tahu apa ? "

" Dian buat story pasal The Blureenz dekat wattpad ? Dari situlah aku tahu . Lagipun dia guna nama panggilan korang . Perwatakan korang pun dia terangkan satu persatu . Dari situlah aku tahu . " cerita Lisa . Yang lain terangguk - angguk memahami .

" Dah tu macam mana kau kenal The Gold Prince ? Jangan kau kata dalam story tu ada cerita pasal kitorang sedangkan The PrinEenz baru sahaja ditubuhkan . " soal Eiman . Lisa tersengih .

" Pasal The Gold Prince , aku ada baca dekat website sebelum aku pindah sini dua tahun lepas . Lepastu aku join badan pengawas , dari situlah aku kenal korang . Tu je . " kata Lisa . The Gold Prince terangguk - angguk .

" Ehem . " dehem seseorang . Mereka mengalihkan pandangan . Lisa dan Dian yang duduk bersila terus berdiri . Yang lain juga begitu kecuali Fariha yang tertidur bersandar di sofa . Patutlah diam sedari tadi . Shamine mula mengejutkan Fariha .

" Puan Pengetua . " gumam Fariha perlahan . Terpisat - pisat dia bangun memandang mereka . Melihat yang lain berdiri , dia pun turut berdiri .

" Saya ada berita untuk kamu semua . " ujar Puan Pengetua serius . Suasana sepi sebentar .

" Kamu bersembilan , haruslah menetap di bilik yang disediakan oleh Akademi ACE . " sambungnya setelah melihat tiada seorang pun yang bersuara .

" Apa ?! "

" Eh macam mengarut je . "

" Haih ni padahnya tertidur . Aku mimpi ni . "

" Apa ni Puan Pengetua ? "

" Tiada bantahan . Saya beri masa seminggu untuk berfikir tentang ini . " ujar Puan Pengetua tegas .

" Buat apa nak beri masa seminggu kalau tak boleh katakan 'tidak' . " gumam Hariz perlahan . Puan Pengetua memincing mata pada anaknya itu .

" Kalau begitu , esok kamu semua berpindah ke bilik - bilik tersebut . Dan mulai esok juga , kamu semua akan diberi latihan untuk bersedia di dalam misi . Lisa dan Dian tidak terkecuali ." Puan Pengetua memberikan arahan . Serentak Dian dan Lisa mengeluh .

" Iyelah Puan Pengetua . " akur mereka semua .

" Okey boleh bersurai . " kata Puan Pengetua sebelum melangkah berlalu pergi . Baru sahaja beberapa langkah , dia berpaling semula .

" Mulai esok juga , kamu dibenarkan membawa telefon pintar ke sekolah supaya mudah untuk saya memberi arahan . " dan dengan itu , Puan Pengetua pun berlalu pergi .

Sepatutnya gajet lansung tidak dibenarkan dibawa ke sekolah . Namun begitu ada segelintir pelajar yang masih membawanya seperti yang telah dilakukan oleh The Blureenz dahulu .

Kini , setelah mendapat keizinan membawa gajet atau telefon pintar , entah mengapa rasa tidak gembira pula . Mereka mengeluh mengenang nasib mereka .








♡♡♡

Idea dah kering . Merapu je lebih -,- .
Aih redha je la . Apa ii pun , janganlah lupa vote -_- . Penat author type ( yeye je penat ) .
Kalau rajin , ashile la baca story lain author yang kacak lagikan cute ni . Tak jamin cerita best ke tak , tapi author dah cuba yg terbaik .

Baca cerita dari ShazLexa ni sekali ye . Alang ii vote dia punya cerita .

Sekian , terima kasih .

Dari : author yg hensem dan kiut wkwkwk

THE BLUREENZ'S TROUBLEMAKERS [SU]Where stories live. Discover now