BAB 11 - Buli

2K 133 1
                                    

The Blureenz mengorak langkah lemah menuju ke perpustakaan sekolah . Mereka ke situ atas sebab 'arahan' daripada mentor mereka .Masing - masing menghela nafas lemah .

"Malas ah nak study semua niii !!" bentak Fariha .Dian hanya mengangguk .

"Eeee, aku baru aje cadang balik aje dari sekolah nak tidur .Tiba - tiba diorang suruh kita datang sini .DAHLAH REHAT TADI KENA IKUT DIORANG BERTUGAS !! LEPASTU REHAT TADI KENA STUDY JUGA !! APA KES NI ? TAK LARAT LA WOII !!" jerit Asha lantang .Orang yang lalu-lalang hanya mrmandang pelik .

"Kepala hotak diorang ler nak buli-buli kita suruh study .Semalam dah ah aku tak sempat nak makan sebab kena ikut diorang .Tadi pun sama .Nasib aku dalam proses diet !KALAU TAK MAMPUS DIORANG DENGAN AKU !! MENTANG-MENTANG LAH ADA HAK NAK ARAH-ARAH KITA SUKA HATI AJE BUAT MACAM TU .Erghh !! Dahlah petang ni aku ada date dengan Khairil .Tak pasal-pasal kena batalkan sebab diorang .Apalah nasib ?!" ujar Shamine sambil mendengus geram .Kalau boleh , dia mahu menghentak kepala The Gold Prince kerana telah mengarahkan mereka untuk study pada petang yang teramat mulia ini .Sebab empat orang malaun itulah , dia tidak dapat meluangkan masa dengan boyfriendnya , Khairil .Bukan tu sahaja , semalam mereka terpaksa mengikut empat malaun itu bertugas .Kata mereka untuk belajar berdikari ..HEY APA KAITAN BERTUGAS DENGAN BERDIKARI ?? EYY .Dian hanya mendiamkan diri .

"Woi !! Tunggu apa lagi kat situ !! Masuklah !" kata seorang lelaki .The Blureenz hanya menjeling menyampah .Siapa lagi kalau bukan salah seorang ahli The Gold Prince , Eiman .Ahli yang lain hanya tersenyum sinis . The Blureenz hanya mampu menjeling namun akur sahaja arahan mereka itu .

° ° ° ° °

"Korang study ah dulu .Tak faham baru tanya kitorang ." kata Haziq kemudian berlalu pergi ke satu sudut perpustakaan yang sedikit jauh dari mereka .The Blureenz hanya mengeluh .

"Jom ah 'study' ." kata Dian setelah sekian lama mendiamkan diri seraya tersengih .The Blureenz mengukirkan satu senyuman apabila memahami sengihan Dian itu .

Dian dan Asha mengambil beberapa buah buku rujukan di rak yang disediakan sebelum kembali ke tempat mereka tadi . Sempat Dian mencapai sebuah buku novel untuk dibacanya nanti . Manakala Shamine beralih duduk untuk melindungi dirinya dari diperhati oleh The Gold Prince .

Asha membuka buku rujukan yang diambilnya tadi sebelum dibuka dan di'diri'kan di atas meja mereka sebelum perlahan-lahan lengannya menampung kepala .Beberapa minit kemudian , kedengaran dengkuran halus darinya .Dian hanya menggeleng sebelum melakukan perkara yang sama namun dia membaca novel yang sempat dicapainya tadi . Shamine pula ralit dengan telefon pintar yang dibawanya .Almaklumlah , kedudukannya sedikit terlindung . Manakala Fariha , hanya membuat kerja sekolahnya . Polos orangnya .

Masing-masing membuat kerja sendiri .Sesekali Dian menjeling The Gold Prince takut pula mereka muncul secara tiba-tiba .Setelah hampir beberapa jam 'study' di situ , The Gold Prince sudah terpacak di meja mereka .

"Dah pukul berapa ni ? Dah- "

"OH DAH PUKUL 4:30 P.M LAH !"kata Asha sedikit lantang atau lebih tepat latahnya sesikit lantang .Pengawas perpustakaan mula mengisyaratkan supaya diam .Dian hanya menahan ketawa .Nasib muka dia elok masa melatah tadi , kalau tak , memang kat situ juga Dian berguling mentertawakan Asha .Dian tahu bahawa Asha agak terkejut dengan 'kemunculan' The Gold Prince yang mengganggu tidurnya .Nasib juga The Gold Prince tidak nampak dia tertidur .Kalau tak , nahasnya nanti .Shamine yang juga terkejut dengan kehadiran empat orang jejaka itu mula membelek-belek buku latihan matematiknya yang 'suci' dari sebarang tulisan . Amar yang melihat bukunya yang 'suci' itu mula merampasnya sebeum dibelek pada halaman itu .

" Korang ni study ke tidak ?!"tanya Eiman sedikit bengang .Shamine mula menggelabah .

"Studylah ! Tak percaya tengok muka surat belakang !!" kata Shamine sedikit berani .Amar lantas menyelak halaman sebelumnya .Dia terangguk-angguk melihat jalan kira Shamine yang agak kemas itu .Shamine mula menghela nafas lega .Nasib dia tidak menghantar kerja sekolahnya itu .Atau lebih tepat sengaja tidak mahu menghantar kerana malas .Dan nasibnya juga kerana tidak menulis hari dan tarikh pada latiha tersebut .

"Yang kau pulak ? Dah siap ke belum ? " soal Haziq pada Dian serius .Dian hanya memjelingnya sebelum mencebik .

"Dah siap lama dah !" ujar Dian angkuh .Kukunya dibelek-belek sengaja apabila melihat Haziq membelek buku latihannya .Sebenarnya kerja sekolah matematiknya pada hari ini sudah disiapkan awal-awal lagi . Itulah lansubg dia tidak risau apabila Haziq ingin melihat buku latihannya itu .

"Aik ? Apehal soalan kau tak sama dengan Shamine ?" soal Haziq sambil mengerutkan dahi .Shamine mula menendang kaki Dian .Dian hanya menjeling tajam .

"Aih .  Tu pun salah ke ? Aku saja buat awal-awal .Nanti tak adalah susahkan aku bila cikgu tu bagi homework yang sama .Senang dah aku tak payah nak buat ." kata Dian selamba .Haziq hanya menggulingkan anak matanya .

"Eh , jalan kira yang kau buat ni salahlah !" ujar Zairiel apabila sedari tadi dia mengerling jalan kerja Fariha .Fariha kelihatan terpinga-pinga .

"Haa ? Apa yang salah ? Betullah tu ."

"Bila aku kata salah tu , salahlah ." ujar Zairiel kemudian merampas pensel dari tangan Fariha .Fariha hanya mencebik .Zairiel membuat contoh jalan kira pada soalam yang diberikan .Kemudian ,dia memerangkan satu persatu pada Fariha .Fariha mengangguk-angguk tanda faham .Dian hanya menjeling .Budak ni kalau Dian ajar ,tak adanya dia nak faham .Aiyyo ..

"Dah ah .korang boleh baik .Dah pukul 5:00 p.m. ni ."mendengar perkataan balik itu membuatkan keempat-empat gadis mengemas semua peralatan memulis mereka .Kemudian semuanya berlari-lari anak keluar dari perpustakaan .Pengawas perpustakaan hanya menjeling mereka .

THE BLUREENZ'S TROUBLEMAKERS [SU]Where stories live. Discover now