BMT 90

10.9K 363 8
                                    

"Nama saya Nur Ayra Farhana binti Shahrul Abidin. Saya mengaku yang saya telah- telah membunuh Muhammad Izzat Qusyairi bin Hamzah, Nur Ayna Farwizah binti Shahrul Abidin, dan juga Tengku Alias, Tengku Firdaus, Tengku Martini, Tengku Mukhriz, Tengku Mursyid. Saya terlepas pandang dan tak sengaja bunuh Haji Hamid. Saya terima semua hukuman yang akan dikenakan kepada saya."

• • •

"Saya yang atur kemalangan kereta yang melibatkan Tengku Alias dan Tengku Firdaus meninggal 20 tahun lalu. Macam itu juga saya buat kepada kemalangan baru-baru ini."

"Macam mana boleh Cik Ayra boleh ada kat sini sedangkan Cik Ayra sudah dianggap meninggal bersama arwah Izzat Qusyairi?" tanya Inspektor Farid.

Ayra diam beberapa saat. Disebalik mask warna biru itu, dia mengumam bibir sebelum membuka mulut menceritakan.

"Lima tahun lepas, saya dan abang Izzat cuti dan kami plan nak balik KL. Hanya kami berdua saja. Anak-anak tinggal dengan mak mertua saya. Dalam perjalanan, saya teringat rancangan saya yang nak hapuskan Abang Izzat. Masa tu sudah malam dan kami jalan di satu simpang jalan pintas yang agak sunyi dan tiada orang.

Saya masa tu cuba untuk cari pasal dengan abang Izzat. Kami bertengkar. Saya guna alasan yang Abang Izz ada-"

"Jangan panggil 'Abang Izz'," Izzraf memintas. Dia masih berpeluk tubuh dan memandang tajam ke arah Ayra.

Dia tak nak nama dia keluar dari mulut Ayra meskipun bukan untuknya.

"Semak aku dengar," katanya lagi dengan perlahan.

"Izz, sabarlah," pujuk Maisarah. Izzraf menggolekkan mata ke arah Ayra lagi sekali. Kemudian dia melabuhkan punggung di sebelah Maisarah.

Maisarah bergerak ketepi sedikit untuk memberi ruang kepada Izzraf.

Ayra menghela nafas. Dia sambung bercerita semula.

"Saya marah Abang Izzat. Saya kata dia ada perempuan lain belakang saya sebab dia selalu balik lambat dari kerja. Saya tengking dia, saya caci-maki dia tanpa hiraukan status yang dia tu suami saya. Yang saya fikirkan masa tu, saya nak hapuskan dia cepat-cepat.

Tapi Abang Izzat tetap tak marah dan tenang. Lagilah saya naik angin. Saya cuba kacau dia memandu. Dan tiba-tiba pemanduan dia terganggu dan kereta terbabas masuk dalam hutan. Saya tak sedar apa-apa lepas tu."

"Masa saya bangun, saya ada di rumah saya. Saya dirawat oleh doktor peribadi saya. Lepas saya separuh sembuh, saya tanya pembantu peribadi saya tentang apa yang jadi. Dia hanya kata, yang saya tak perlu risau. Apa yang saya plan semua berjalan dengan lancar. Dia kata lagi yang Abang Izzat dah tak ada, dah meninggal. Saya macam tak sangka yang urusan saya dipermudahkan."

"Habistu macam mana boleh mayat awak ada dalam kereta tu?" soal Inspektor Farid.

"Pembantu saya dah keluarkan badan saya dari kereta tu dan gantikan dengan mayat adik saya sebelum kereta tu terbakar."

"Saya- saya suruh orang bunuh adik kembar saya... Saya suruh orang suruhan saya untuk rogol adik saya secara begilir."

Ayra tunduk. Air mata tidak dapat ditahan lagi.

Kenangan lima tahun lalu bagaikan berulang tayang diminda. Wajah adiknya yang 95% seiras dengan wajahnya sedang menangis dan memujuk serta merayu kepadanya. Namun dia mengendahkan rayuan Ayna.


"Ayra... Apa salah aku, Ayra?" soal Ayna dalam tangisan.

Dia pandang kakaknya dengan pandangan sayu. Dia cuba lagi untuk memujuk Ayra untuk melepaskannya dari pandangan mata. Dia tak sangka Ayra sanggup buat begini kepadanya.

Benci Mr. Tengku √Where stories live. Discover now