23: Pergi

2.6K 99 16
                                    

Kosong. Putih. Tiada arah tuju. Tiada sesiapa. Hanya dia seorang. Pandangan matanya ke sana ke mari mencari sesuatu yang tidak pasti. Lama dia berjalan, tapi masih tidak menemui penamat. Dia penat . Hampir putus asa rasanya. Tiada seorang pun walaupun benda yang dia temui di situ.

" aku kat mana? "

Dia kembali mengorak langkah. Walaupun dia tahu tiada apa yang boleh dia temui di situ. Dia tidak tahu bagaimana dia boleh sampai di tempat tersebut. Yang dia tahu tempat tersebut sangat la pelik.

Satu cahaya muncul menyilaukan pandanganya. Cahaya tersebut muncul secara tiba tiba. Dia menghalang wajahnya menggunakan tapak tangan. Dahinya berkerut. Tiba tiba terdengar satu suara menyebut namanya.

" Qisya.. "

Dia melihat ke kiri dan kanan. Mencari sumber suara tersebut. Tapi masih sama .. tiada apa yang dia nampak di situ.

" Qisya.. "

Sekali lagi suara itu memanggil namanya. Dia cuba mengamati suara tersebut. Dia seperti pernah mendengar suara itu. Suara seseorang yang sangat dia sayang dan rindukan

" Ayah??.. ayah ke tu?? " tanyanya.

Tapi tiada siapa yang membalas. Suara tersebut tidak lagi membalas. Bahkan memanggil namanya. Dia mula hairan. Apa yang berlaku sebenarnya?

" Ayah ! Ayah ke tu? Ibu ! .. Irah ?.. aku kat mana ni? Anyone please help me ! " jeritnya. Dia takut. Takut akan sesuatu yang dia sendiri tidak tahu.

Tiba tiba keadaan yang tadinya serba putih bertukar menjadi sebuah pantai di waktu malam. Dia melihat ke sekeliling. Cuba menghadam apa yang berlaku kepadanya. Dia pelik. Keadaan yang tadinya satu orang pon tiada kini menjadi meriah. Semilir angin menyapa kulitnya. Dari jauh Terlihat seperti pesta sedang di jalankan di sebuah restoran yang berada di sebelah pantai. Terlihat belon dan beberapa hiasan menghiasi restoran yang di perbuat daripada kayu itu.

Di melangkah mendekati restoran tersebut. Rancak lagu ' happy birthday ' di nyanyi oleh mereka yang berkumpul di situ. Lebih kurang 100 orang berada di restoran tersebut sedang mengelilingi seorang perempuan yang sedang tersenyum gembira memandang sebuah kek di hadapanya. Lilin di tiup. Suara tepuk tangan menamatkan majlis.

Kemudian semua yang di situ sibuk mengucapkan tahniah dan beberapa kata lain kepada perempuan itu. Hadiah mula dikumpulkan olehnya. Jelas senyuman bahagia yang di pamerkan olehnya ketika itu. Dia cuba mendekati. Tapi yang membuatnya pelik..dia boleh menembus orang orang yang berada di situ .

' Apa jadi kat aku ni? Apa semua ni? '

Tiba tiba matanya menangkap sesosok tubuh perempuan yang berada di hujung restoran. Sedari tadi perempuan tersebut tidak ikut bergabung menyanyikan lagu selamat hari jadi atau memberikan sebarang ucapan. Yang dia lakukan hanya memerhati dan terus memerhati.

Dia mengamati perempuan itu sambil memicingkan mata. Dia tidak dapat melihat dengan jelas siapa perempuan itu. Tiba tiba perempuan yang sedari tadi diperhatikan itu bangkit dari duduknya. Kakinya berjalan mendekati perempuan yang menyambut hari jadi ke 19 tadi.

Seketika matanya membuntang apabila dapat melihat wajah perempuan tersebut.

" a-aku??! "

Perempuan tersebut adalah dirinya sendiri. Dia melihat dirinya menghampiri seseorang. Dari jauh di melihat apa yang ' dirinya ' itu lakukan.

yours  (gxg)Where stories live. Discover now