Bab 15

252 8 0
                                    

Panggilan daripada Yusof hampir saja membuatkan jantung Yuri berhenti berfungsi.Hasnah dimasukkan ke dalam hospital kerana pengsan di tengah jalan.Yuir tidak tahu perkara sebenar yang terjadi.Namun panggilan itu cukup untuk membuatkan dia bergegas ke hospital dengan air mata yang berjuraian.Kerja di Pizza Star ditinggalkan begitu sahaja. Yuri telah memberitahu Mak Ngah akan hal yang telah terjadi agar mereka tidak tercari-cari akan dirinya.

Yuri tahu Hasnah mempunyai masalah tekanan darah tinggi.Namun,tidak pernah pula dia pengsan kerana penyakitnya itu.Sepanjang perjalanan menuju ke Hospital Kota Tinggi dengan menaiki teksi tidak putus-putus dia berdoa agar keadaan ibunya baik-baik sahaja.Yuri tidak dapat memikirkan apa yang akan berlaku jika sesuatu yang buruk menimpa ibunya.Dia adalah insan yang paling Yuri sayang.

Sebaik saja Yuri tiba di hospital,dia bergegas menuju ke nombor wad seperti yang diberitahu Yusof dalam telifon.Setibanya di wad,abah sedang duduk di sisi katil Hasnah yang sedang tidur.Yuri menghampiri katil yang dibaringi Hasnah dengan hati penuh kebimbangan.Dia menyalam tangan Yusof sebelum mengucup dahi Hasnah yang sedang tidur.Tangan ibunya dipasang dengan tiub air.Yusof bangun daripada duduk dan menepuk lembut bahu Yuri.Mengisyaratkan agar anak daranya itu keluar daripada wad bersamanya.Ada hal yang ingin dibincangkan.

Di luar wad,Yusof menceritakan perkara yang telah berlaku.Kata Yusof,dia dan Hasnah ke Kota Tinggi untuk membeli ubat di farmasi.Mungkin kerana cuaca yang panas terik dan perjalanan agak jauh menaiki bas,Hasnah telah pitam dan pengsan.Mujurlah ada seorang lelaki budiman yang melihat kejadian itu membantu Yusof menghantar isterinya untuk dirawat ke hospital dengan sebuah kereta.Mengikut kata doktor keadaan ibunya baik-baik sahaja.Cuma tekanan darahnya agak tinggi dan dia dehidrasi.Yuri mengucap syukur apabila Yusof memberitahu hal itu.

Yusof meminta Yuri menjaga Hasnah kerana dia ingin pulang ke rumah seketika untuk bertukar pakaian sebelum datang kembali ke hospital.Sebaik saja Yusof pulang,Yuri kembali melihat ibunya.Ibunya masih tidur,jadi Yuri tidak mahu menggangu lenanya.Yuri duduk di luar wad sebelum menghubungi ketiga-tiga orang abangnya dan memberitahu mereka peristiwa yang telah terjadi.Mereka berjanji akan datang melawat Hasnah secepat mungkin.

Yuri menghela nafas panjang dan beteleku seketika di luar wad.Perkara seperti hari ini tidak akan terjadi kepada emak jika aku mampu menyediakan emak sebuah kereta.Emak tidak akan berasa panas sehingga pitam.Emak dan abah boleh berjalan ke mana saja yang mereka mahu tanpa rasa penat jika aku mampu menyediakan mereka seorang pemandu kereta.Emak dan abah tidak perlu ke farmasi setiap bulan untuk membeli ubat jika aku mampu menyediakan seorang doktor persendirian untuk mereka.Mengapa aku sebagai seorang anak tidak mampu menyediakan semua kelengkapan itu untuk kedua orang tua yang paling aku sayangi? Mengapa nasib aku perlu sebegini? Mengapa Allah tidak melahirkan aku seperti Ace?Pasti kedua orang tuanya bangga mempunyai anak sepertinya.Ratap Yuri dalam hati.

Sungguh Yuri akan menyalahkan diri sendiri jika sesuatu yang tidak sepatutnya berlaku kepada Hasnah atau Yusof.Dia merasakan tanggungjawabnya untuk menyenangkan hidup ibu bapanya di atas dunia ini masih belum tertunai.Tanpa sedar air mata yang tadinya hampir kering kembali membasahi pipi.

“Yuri,awak buat apa dekat sini?”

Satu suara menyapa lembut pedengaran Yuri.Apabila dia mendongak,jelas kelihatan wajah seorang pemuda dihadapannya.Wajah yang amat dia kenali dan beberapa hari ini wajah itu yang sering muncul dalam mimpinya.Namun,bagaimana dia boleh berada di hadapan Yuri sekarang?.

“Hei,kenapa menangis ni?”

Ervin berlutut di kaki Yuri dan memandang gadis itu dengan riak penuh kebimbangan dan simpati.Pertama kali melihat gadis kesayangannya mengalirkan air mata.Dahulu sewaktu Ervin memarahi atau mempermainkan Yuri,gadis itu tidak akan mengalirkan air mata.Apa sebenarnya yang berlaku hingga Yuri yang begitu kental menjadi rapuh?.Yuri menjadi semakin sebak apabila melihat wajah Ervin,hatinya berasa semakin sayu.Semakin banyak air mata mengalir keluar tanpa dapat ditahan.

Bila Kuli Jadi ArtisWhere stories live. Discover now