Bab 8

296 8 0
                                    

Seminggu berlalu sejak peristiwa Yuri diperbodohkan oleh Ervin dalam freezer.Sejak hari itu Yuri memang tidak bertegur sapa dengannya.Berpuluh kali Ervin meminta maaf daripada Yuri namun jangan haraplah Yuri hendak memaafkannya dengan mudah.Banyak cara Ervin gunakan untuk menarik minat Yuri agar berbual dengannya,namun tetap juga Yuri tidak layan.Dalam masa seminggu,Ervin sibuk mempelawa untuk membelanja semua staf Pizza Star makan tengahhari dengan niat Yuri akan turut serta.Yuri yang sudah masak benar dengan perangainya itu tidak terpedaya.Bila berhadapan dengan dia,Yuri akan membisukan diri.Jika dia mengarahkan Yuri melakukan apa-apa kerja,Yuri hanya mengikut tanpa bicara atau protes. Kebisuan Yuri mendatangkan seribu satu sesalan dalam diri Ervin.Tidak menyangka gurauannya menyakitkan hati gadis itu.Apa yang Ervin perlu buat untuk mendapatkan kemaafan gadis itu?

“Padan muka kamu.Buat perangai lagi.Eh,dahlah.Makcik sibuk ni.Bye!” Intonasi tinggi suara Kak Nita yang baru saja meletakkan telifon bimbitnya mematikan lamunan Yuri.Daripada tadi dia asyik mengenangkan sikap Ervin yang cuba untuk mengambil hatinya demi sebuah kemaafan.

“Kenapa kak?” Yuri yang duduk di kerusi piano milik perempuan itu bertanya ingin tahu.

“Oh,anak saudara kakak bergaduh dengan buah hati dia.Katanyadah seminggu buah hati dia tu tak nak bertegur sapa dengannya.” Kak Nita menjawab seraya menyusun beberapa keping majalah yang berselerakan di ruang tamu  ke atas sebuah meja.

“Kenapa bergaduh? Kenapa dia telifon akak?” Yuri berbasa basi sambil tangannya mula menekan kekunci piano hitam dan putih kepunyaan Nita.

“Entahlah,anak saudara akak tu,nakal sangat.Dia telifon akak bertanya cara nak memujuk buah hati dia.Akak ni manalah tahu bab pujuk memujuk ni.Teman lelaki pun tiada.Itu yang akak malas nak layan.”Jawapan Kak Nita membuatkan Yuri tersengih.Yuri malas bertanya lebih lanjut.Pedulikanlah hal anak saudara Kak Nita yang Yuri tidak kenal itu.Bukan gaya Yuri untuk masuk campur hal orang.

“Kamu mainlah apa yang kamu nak main.Akak nak mandi dulu.Lepas kemas rumah badan rasa melekit pulak.Lepas akak mandi,akak ajar kamu.” Kak Nita memberitahu.

“Okey kak.” Yuri menjawab ringkas.Sebaik saja Nita berlalu ke tingkat atas Yuri kembali menekan kekunci piano dengan bunyi yang sumbang.

Kak Nita atau nama sebenarnya Dira Anita adalah kakak angkat Yuri.Wanita yang berusia 32 tahun itu masih belum berkahwin dan berkerja sebagai seorang guru muzik.Walaupun umurnya agak lanjut,wajahnya masih cantik dan kelihatan muda.Mengikut cerita Kak Nita yang Yuri kenal hampir setahun lebih itu,dia pernah kecewa dengan cinta pertamanya.Jadi sehingga sekarang,hatinya tidak terbuka untuk berumahtangga.Yuri sentiasa berdoa agar wanita itu akan dipertemukan dengan jodoh yang baik suatu hari nanti.

Yuri kenal dengan Nita kerana sebuah kemalangan.Kemalangan yang hampir meragut nyawa guru muziknya itu.Dahulu,secara kebetulan,Yuri terlihat kereta Nita menghentam pembahagi jalan tidak jauh daripada tempat Yuri belajar.Bahagian depan kereta Nita mengeluarkan asap dan ketika itu dia masih berada dalam kereta tidak sedarkan diri.Mujurlah Yuri sempat mengheretnya keluar sebelum kenderaan tersebut hangus dijilat api.Yuri juga membantu menghubungi ambulans dan menghantarnya ke hospital.Mujurlah kecederaannya tidak parah.

Kak Nita amat berterima kasih kepada Yuri dan menganggap Yuri penyelamat nyawanya. Justeru dia berhubung baik dengan Yuri dan menganggap Yuri sebagai adik kandungnya sendiri.Mereka selalu berbual dan menghabiskan waktu bersama jika Yuri tidak berkerja. Sebelum ini,Kak Nita berkerja di Amerika Syarikat sebagai guru muzik dan kini dia berada di Malaysia untuk merehatkan diri.Oleh kerana Yuri amat meminati bidang muzik,Nita sudi mengajar Yuri bermain alat muzik secara percuma.Setiap kali Yuri bercuti,jika Yuri tiada aktiviti lain Yuri akan bertandang ke rumahnya yang terletak di Johor Bharu untuk belajar bermain piano,gitar atau biola.Rumah teres dua tingkat yang terletak di Taman Gaia itu mempunyai pelbagai kelengkapan muzik.

Bila Kuli Jadi ArtisWhere stories live. Discover now