Bab 3

317 10 0
                                    

Kemunculan mangkuk ayun yang bernama Daniel Ervin sedikit sebanyak menganggu konsentrasi Yuri berkerja.Masakan tidak,setiap minit ada saja mulut staf Pizza Star yang membicarakan tentangnya.Dia hensemlah,kayalah,baiklah dan segala jenis pujian dilambakkan tanpa segan silu.Walhal,Ervin baru saja lima hari menjadi pengurus di restoran itu. Poyo betul semua kawannya itu.Daripada gaya mereka bercakap macam sudah kenal lama saja dengan Ervin.Getus Yuri dalam hati.

“Kak,hensem betullah bos kita tu.Ika rasa macam nak makan dia aje.” Terlopong mulut Yuri mendengar kata-kata Atikah yang muda setahun daripadanya itu.Yuri  menganggap gadis genit bermulut becok itu seperti adiknya sendiri.Kecil kecil dah pandai gatal.Tak patut betul!

“Kau ingat bos kita tu piza? Boleh dimakan? Umur belum masuk 18 tahun dah pandai jadi ulat bulu. ” ujarnya dalam nada menyindir.Ika tersengih sebelum meninggalkan Yuri di muka pintu Pizza Star. Hari itu Yuri bertugas sebagai penyambut tetamu.Jadi,Yuri terpaksalah berdiri di muka pintu hingga jam menunjukkan pukul empat petang.Kerja yang paling membosankan!

Seperti kebiasaan,wajah Ace yang terpamer pada papan iklan di hadapan Pizza Star menggamit pemandangan.Hampir tiga bulan berlalu sejak papan iklan itu dipasang di situ. Namun,tidak pernah sekali pun Yuri jemu memandangnya.Apabila Yuri menatap senyuman Ace pada papan iklan itu,Yuri merasakan seolah olah penyanyi itu tersenyum ke arahnya.Senyuman yang memberikan semangat . Macam inilah agaknya gelagat para peminat fanatik Ace di luar sana.

“Walaupun ramai orang cakap bos baru hensem,bagi aku dia bukanlah hensem mana pun. Ace paling hensem dalam mata aku.Senyuman dia nampak bersinar sangat.Bagaimanalah agaknya kalau dia senyum kat depan aku ya? Mahu pengsan agaknya.” Yuri berkata dengan diri sendiri sebelum ketawa kecil.Jari jemarinya melekap pada cermin kaca lut sinar itu sebelum Yuri menggerakkannya lembut mengikuti bentuk mata Ace.Reaksi Yuri ketika itu seperti dia betul betul membelai wajah Ace yang terpampang pada papan iklan tersebut.

“Ehem,ehem!” Bunyi deheman yang datang daripada arah belakang memeranjatkan Yuri. Cepat saja dia menjatuhkan jari jemarinya yang melekap pada cermin tadi.Berderau darah apabila terpandang seraut wajah tampan sedang merenung galak dirinya daripada jarak beberapa kaki.Dia dengar ke apa yang aku cakap tadi?.Yuri gementar sambil menahan malu.

“Sakit telinga saya bila mendengar ada orang kata yang saya ni tak hensem.Saya rasa saya ni dah cukup segak dan bergaya.” Ervin yang sedari tadi melihat tingkahlaku dan mendengar monolog gadis itu segera menghampiri apabila merasakan Yuri melebihkan Ace yang tidak dikenali berbanding dirinya!

Alamak,dia memang dah dengar kata-kata aku tadi!.Masak kau Yuri!.Yuri cuba menenangkan diri sendiri apabila Ervin menapak mendekati.Dia tidak memandang Ervin tetapi dia melihat pantulan wajah pemuda itu yang terbias di atas kaca lut sinar.Walaupun agak samar,wajah tampannya masih kelihatan di atas kaca itu.Yuri terpaku di situ seperti patung tidak bernyawa.Hanya memerhatikan keindahan makhluk tuhan di hadapan mata. Hilang sudah perihal Ace apabila Ervin begitu dekat.Wangian yang dipakai Ervin kuat menusuk hidung.Bau yang memberahikan.Astagfirullahalazim!.Apa yang kau merepek ni Yuri!.

“Yuri,di mata awak,saya ni tak hensem ke?” Sepasang mata yang bewarna coklat cair itu menikam mata Yuri seolah-olah menembusi kepala.Ervin berpeluk tubuh berhadapan dengan Yuri.Tangan sasanya yang separa terdedah itu kelihatan putih kemerahan dengan bulu roma yang agak keperangan dan beberapa urat yang jelas kelihatan.Maskulinnya dia! Wah,sampai ke situ Yuri menelek!.Mengata Ika gatal,Yuri pun lebih kurang sama saja.Tak pandai jaga mata!

“Kurang hensem jika nak dibandingkan dengan Ace.” Jawapan jujur Yuri jelas buat rupa Ervin berubah. Dia marah ke? Kenapa pula dia nak marah.Suka hati akulah nak beri jawapan yang macammana.Siapa suruh soal aku dengan soalan sebegitu.Protes Yuri dalam hati.

“Ace...” Ervin tersenyum sinis sebelum memerhatikan papan iklan yang Yuri pandang sedari tadi.Tidak menyangka yang gadis itu peminat fanatik Ace.Sama saja dengan mama dan kakaknya.Apa yang bagus sangat dengan Ace itu? Bicara Ervin dalam hati.Cuba menepis perasaan bengang yang bertandang menguasai diri.

“Ya Ace.Bagi saya dalam dunia ni,dialah lelaki yang paling hensem,segak dan bergaya. Takde lelaki yang dapat kalahkan dia.Tapi,bos tak perlu ambil hatilah.Citarasa setiap orang berbeza.Semua staf dalam Pizza Star puji bos hensem.Itu maknanya,bos memang hensemlah.” Yuri berbasa basi untuk menyedapkan hati Ervin.Lelaki itu sudah menunjukkan wajah kelat.Pengurus baru Pizza Star ini jenis mudah sentap ke?

“Saya tak ambil hati,tapi saya makan hati.” Ervin menggumam kecil menahan cemburu.Boleh pulak Yuri hendak membandingkan ketampanannya dengan Ace! Sakit hati betul!

Yuri kurang mendengar kata-kata pemuda itu.Malas hendak bertanya tentang hal yang dibebelkan Ervin seorang diri.Nanti dia kata Yuri menyibuk pulak.Beberapa ketika dia masih merenung papan iklan Ace dan Yuri perasan Ervin menjelingnya dengan ekor mata.Macam tak puas hati saja gaya majikannya itu.

“Kenapa bos tenung papan iklan Ace tu lama lama? Bos pun dah terpikat kat dia ya?” Yuri berseloroh.Cuba menceriakan suasana yang janggal.

“Banyaklah awak punya terpikat.Ingat saya gayboy ke apa? Daripada saya terpikat dekat Ace lebih baik saya memikat awak.” Senak sekejap hulu hati Yuri mendengar bicara selamba Ervin.Jangan cepat melatah Yuri.Buaya darat saja yang suka melemparkan ayat ayat manis seperti itu.Manis ke? Manis berkrimlah buat pendengaran gadis seperti Yuri.

“Ish,tak payahlah bos rajin sangat nak memikat saya.Sebab saya takkan layan punya.Kalau Ace yang datang memikat mesti saya terlekat.” Jawab Yuri bersahaja.Tidak sangka pula jawapan Yuri itu berjaya membuatkan Ervin tergelak kecil.Dia menggeleng geleng kepala seketika sebelum memandang Yuri tunak.

“Jangan cakap besar Mayurie Rosella.Belum cuba belum tahu.Takde maknanya Ace yang duduk dekat Amerika tu nak datang sini untuk memikat awak.Lebih baik dia memikat perempuan mat salleh kat sana.” Ervin membalas .Yuri garu garu kepala yang tidak gatal sebelum turut sama tergelak.Rasanya bos dia ini jenis orang yang suka bergurau.Layan sajalah.Tiada maknanya dia betul betul ingin memikat aku yang tidak cukup feminim ini.Monolog Yuri dalam hati.

“Saya bergurau je lah bos.Dia bintang,dan saya ni lalang.Lalang takkan dapat terbang hingga menggapai bintang.” Yuri cuba menutup perbualan itu dengan pepatah merapu.

Ervin kelihatan terdiam sejenak sebelum melemparkan senyuman manis ke arah gadis yang cukup istimewa dimatanya itu.Senyuman yang bisa buat hati Yuri berdebar tak tentu pasal.

“Baguslah kalau tak dapat gapai.Tolong Yuri,jangan panggil saya bos.Sila panggil saya Ervin atau Vin saja.Boleh kan?”

Sekali lagi Yuri menggaru garu kepala.Setahu Yuri sepanjang lima hari lepas,kebanyakkan daripada staf Pizza Star memanggil Ervin dengan gelaran bos.Jadi mengapa pula Yuri perlu memanggil dia dengan nama lain? Sudahlah dia tua lima tahun daripada Yuri.Macam kurang hormat untuk memanggil nama penuhnya.Jadi,takkanlah Yuri nak panggil dia abang pulak?.

“Tak biasalah bos...”

“Biasakan.Kalau tak saya potong gaji awak!” Ugut Ervin sambil menjungkitkan kening.Tanda dia serius.Tidak mahu membina tembok pemisah antara dia dengan Yuri walaupun gadis itu sekadar kuli di Pizza Star.

Amboi,peraturan kerja mana yang dipakai mangkuk ayun ini?! Sesuka hati dia saja hendak memotong gaji pekerja.Yuri sudah menunjukkan wajah masam mencuka.Mulut terasa ingin memprotes namun dia tahu ia hanya satu tindakan yang sia-sia.

“Okey Ervin.” Yuri membalas perlahan dan kelihatan Ervin berpuas hati dengan panggilan itu.Layankan sajalah Yuri.Dia bos,kau kuli.Kalau dah kuli tu,buat jelah cara kuli.Jangan hendak melawan orang atasan! Teruk padahnya nanti.

“Em,lagi satu hal,daripada awak syok sangat belek muka Ace tu lebih baik awak bersihkan kaca ini yang dah penuh dengan cap jari awak.Jangan tahu nak berkhayal saja.Fokus pada kerja tu Mayurie Rosella.” Pedas lagi berbisa ayat terakhir Ervin sebelum dia berlalu pergi meninggalkan gadis itu.Saja ingin menyakat.Wajah cemberut gadis itu menceriakan hari Daniel Ervin!

Bila Kuli Jadi ArtisWhere stories live. Discover now