Bab 12

306 8 0
                                    

Setelah dua hari bercuti Yuri kembali bekerja di Pizza Star.Kebetulan dia bekerja shift pagi pada hari Sabtu.Sebuah lori besar menghantar stok sejuk beku restoran daripada pengilang molek terparkir di hadapan Pizza Star.Semua stok diletakkan atas tangga untuk dikira jumlahnya sebelum disimpan dalam freezer.Setiap minggu,pada hari sabtu,stok bahan sejuk beku yang baru akan sampai menggantikan stok yang lama.

“Hei Yuri,apa khabar? Kau dah sihat ke?”

Aizul yang baru selesai membuat bancuhan doh di dapur mendapatkan Yuri yang sedang memerhatikan dua orang bangla memunggah barang daripada lori ke atas tangga Pizza Star.Aizul adalah salah seorang daripada staf Pizza Star yang bertugas sebagai rider juga pembuat pizza.Yuri dan dia mula bekerja di Pizza Star pada tarikh yang sama.Jadi mereka berdua bersahabat baik.Tambahan lagi,Aizul jenis periang.

“Alhamdullilah.Sihat Aizul.Aku bukan cedera parah pun.Wei,siapa pengurus bertugas pagi ni?” Yuri pantas bertanya.Rasanya bukan Ervin sebab dia tidak perasan wajah pemuda itu di dapur tadi.Tidak semena-mena terbit perasaan rindu itu menatap wajah yang selalu mencari pasal dengannya itu.

“Kak Ayu.Dia ada dekat belakang tadi buat doh dengan aku.” Jawapan Aizul sedikit mengecewakan Yuri.

“Oh,takpelah kalau macam tu.Hei,kau kena angkat ke semua stok ni?” Yuri pura-pura bertanya soalan yang dia tahu jawapannya.

“Habis,siapa lagi nak angkat.Aku jelah staf lelaki yang kerja pagi ni.” Aizul mengeluh kecil dan Yuri tersenyum sumbing.

Biasalah,staf lelaki yang bekerja shift pagi hari sabtu memang lepak kerana terpaksa mengangkat stok ke freezer.Jarak antara tangga dengan freezer tidak begitu jauh.Masalahnya setiap kotak yang mengandungi stok sejuk beku itu mempunyai berat 20 kilogram setiap satu.Sudahlah stok tersebut melebihi 20 kotak.

“Takpelah Zul,aku tolang kau angkat stok ni.” Yuri sentiasa ingin membantu sahabat baiknya.

“Eh,janganlah Yuri.Tangan kau baru baik.Nanti kalau kau cedera,tak tentu pasal bos kita mengamuk.Kau tu dahlah pekerja kesayangan dia.” Aizul menghalang niat murni Yuri.

Yuri terkejut mendengar ayat terakhir Aizul.Dia pekerja kesayangan Ervin? Pekerja kesayangan yang kena hina dan tengking.Aizul tersalah informasilah ni!

“Pekerja kesayangan kepala kau.Tangan aku okeylah.Bukan koyak pun.Aku nak tolong kau.Kau jangan banyak songeh.Jom kita angkat semua stok ni bersama.”

Yuri tidak mengendahkan Aizul dan terus mengangkat sebuah kotak menaiki tangga menuju ke freezer.Akhirnya,Aizul mengalah dengan permintaan Yuri dan dia turut menjalankan tugasnya.Sebenarnya tugas Yuri pagi itu adalah sebagai staf servis.Jadi,sebelum restoran dibuka,dia perlu menyapu dan mengemop lantai.Oleh kerana,semua tugasnya sudah selesai,barulah dia sudi membantu Aizul.Apa guna jadi sahabat kan?

“Auch!” Tanpa disengajakan kaki Yuri tergelincir pada anak tangga kedua tatkala dia mengangkat kotak stok yang ketiga.Mujurlah ada satu tangan yang menampung bahagian belakang Yuri,menghalang dia daripada jatuh terbaring di atas lantai.Jika tidak mahu dia ke hospital untuk kali kedua!

“Ya Allah,dia ni! Cuba hati-hati sikit waktu buat kerja tu!” Berderau darah Yuri apabila mendengar suara itu.Segera dia mengimbangkan diri dan berdiri tegak.Yuri berpaling ke belakang.Jelas kelihatan sesusuk tubuh tegap sedang memandangnya dengan renungan penuh kebimbangan dan rasa tidak puas hati.

Yuri memerhatikan majikannya itu daripada atas hingga ke bawah.Ervin menggenakan seluar track pendek paras lutut bercorak loreng dengan t-shirt berkolar warna hijau muda.Mata Yuri sempat mengerling ke arah kaki pemuda itu yang terdedah.Mujurlah putih melepak dan tidak berbulu lebat.Jika tidak seram Yuri melihatnya.Dileher Ervin tergantung sebuah fon telinga besar.Rambut dia kelihatan sedikit kusut tapi seksi habis! Ketika itu dia kelihatan santai dan mengancam habis.Yuri tertelan liur sendiri.

Bila Kuli Jadi ArtisWhere stories live. Discover now