BAB 29

9.1K 187 6
                                    

"Ya Allah!" Aku pantas membuka mata. Mata aku meliar-liar melihat sekeliling sedangkan badan aku masih terbaring di atas kerusi. Aku terus berpaling ke sebelah kiri untuk melihat keadaan diluar. Adakah masih berkabus?

Tidak. Semuanya jelas di mata aku. Aku toleh pula ke sebelah kanan dan aku sedikit terkejut apabila mendapati Ammar sedang berada di sebelah memandang aku dengan dahi berkerut.
Aku mencubit lenganku untuk memastikan yang kali ini aku tidak bermimpi.

"Aww." Aku menyeringai kesakitan lalu menggosok lenganku yang sudah memerah. Ternyata kali ini aku tidak bermimpi.

"Lia, awak okay tak ni? Risau pula saya." Kata Ammar lalu menekupkan telapak tangannya di dahi aku.

"Saya okay lah." Jawabku lalu melarikan kepala daripada disentuh oleh Ammar. Pemacu di bahagian tepi aku tarik ke atas. Kerusi yang terbaring itu naik semula ke atas dengan hadlaju yang tinggi sehingga menyebabkan belakang kepala aku terhantuk kuat pada kepala kerusi. Perlanggaran yang berlaku itu menghasilkan momentum yang kuat.

Aku mengaduh kesakitan. Ammar yang memerhati sedari tadi hanya tergelak kecil sambil menarik kerusi itu kebelakang sehingga menghasilkan bunyi 'klak'.

"Itulah lain kali jangan tidur lepas asar.. kan dah mimpi bukan-bukan. Bukan tu je.. package bengong sekali." Kata Ammar tanpa rasa bersalah. Aku menjelingnya geram.

"Dah lama ke awak dekat dalam ni?" Soalku sambil membetulkan tudung yang sudah senget-benget. Aku meraup muka beberapa kali. Setelah itu aku mengesat bahagian tepi mata bagi memastikan tiada tahi mata disitu. Apabila mendapati soalanku sepi tidak berjawab, aku pantas menoleh ke kanan.

Ammar sedang memerhatikan aku. Tetapi menurut pandangan aku, dia mungkin sedang berkhayal.

"Err.. Ammar?" Aku memetik jari di hadapan mukanya. Ammar seperti tersedar dari lamunan. Dia memusatkan pandangan nya tepat ke arah aku.

"Kenapa?" Soalnya polos.

"Awak tu.. dah lama ke ada dalam ni?" Aku mengulangi soalanku.

"Lama tak lama juga lah.. tapi sempat lah tengok awak merengek-rengek." Terkekeh Ammar ketawa setelah itu. Aku menampar lengan nya lalu menarik muncung.

"Aloloo muncung-muncung tu saya gigit nanti baru tahu. Dah lah kita berdua je dalam ni..aum." Ammar menjungkitkan kedua keningnya.

"Eee pervert nya awak ni!" Aku mencubit-cubit lengannya sehingga merah. Ammar mengaduh kesakitan. Setelah tawanya reda, Ammar bertanya lagi.

"Awak mimpi buruk ke? Berpeluh-peluh muka awak tadi." Katanya dengan nada serius. Aku pantas menggelengkan kepala.

"Takde apa lah. Dah jom lah balik. Sejuk pula ayam KFC tu nanti. Perut saya pun dah lapar dah ni. Bau dia ngancam betul." Jawabku cuba berdalih. Ammar tidak memaksa. Dia terus tersenyum lalu mencubit pipiku sebelum memandu keretanya pulang ke rumah sewa.

---------------------------------------

"Lia.. you biasanya tidur suka tutup lampu ke.. tak tutup lampu?" Soal Kyla yang berada di katil bawah. Aku yang sudah hampir terlelap, membuka mata semula.

"I tak kisah.." Jawabku acuh tidak acuh.

"Lia you dah ngantuk ke? baru pukul 12:30 malam. Malam masih muda maa." Kata Kyla.

"Penat lah jalan-jalan tadi." Jawabku lagi.

"Alaa baru jalan sikit. Borak lah dengan I.. I tak boleh tidur." Kyla merengek-rengek di bawah. Aku memejam mata rapat serapatnya sebelum membuka seluas-luasnya.

"Sikit ke? Banyak tu.. habis satu pasar kita pusing." Aku mula mengubah suara aku kepada mood ceria. Terpaksa hahah.

"Tapi best kan pasar dekat Brinchang tu. Murah-murah betul lah buahan dengan sayuran dia." Kata Kyla teruja. Terpejam-pejam mata aku ketika itu.

Rindu Dendam [Completed]Where stories live. Discover now