Sayap Sebelah

Oleh Naureliaa__

262K 5.3K 704

Setiap kisah percintaan pasti akan wujud watak ketiga malah manusia akan sentiasa membenci watak ketiga dalam... Lebih Banyak

prolog
cast
BAB 1
BAB 2
BAB 4
BAB 5
BAB 6
BAB 7
BAB 8
BAB 9
BAB 10
BAB 11
BAB 12
BAB 13
BAB 14
BAB 15
BAB 16
BAB 17
BAB 18
BAB 19
BAB 20
BAB 21
BAB 22
BAB 23
BAB 24
BAB 25
BAB 26
BAB 27
BAB 28
BAB 29
BAB 30
BAB 31
BAB 32
BAB 33
BAB 34
BAB 35
BAB 36
BAB 37
BAB 38
BAB 39
BAB 40
BAB 41
BAB 42
BAB 43
BAB 44
BAB 45
BAB 46

BAB 3

10K 149 3
Oleh Naureliaa__

Terhenti jari jemari Farisya daripada terus menari di papan kekunci laptop berjenama Apple itu. Kerja yang berlambak di depan matanya sedikit pun tidak berjaya menarik tumpuannya untuk terus fokus sebaliknya minda Farisya asyik memikir lelaki yang dia selama ini ingin lenyap dari mindanya.

Farisya mengeluh kecil apabila kejadian 10 tahun dahulu menerjah di benak mindanya. Dia benci dan sangat kesal. Kerana hal tersebutlah yang menjadi punca utama kenapa dia terima tawaran sambung belajar di London dulu secara mengejut sedangkan dia telah menolak secara mentah-mentah.

Dia amat benci dan sangat benci akan lelaki itu. "Aril kenapa kau balik ke sini semula. Kenapa aku perlu hadap benda ni lagi."getus hatinya. Iya, amat jelas di matanya yang Aril sudah banyak berubah dari segi pernampilannya yang amat matang masakan umurnya sudah berganjak ke alam 30-an.

Tuk. Tuk.

Ketukan bertalu-talu di pintu menyedarkan Farisya dari dunia khayalannya. Farisya hanya membuat muka bosan apabila memandang gerangan yang memasuki ruangan bilik kerjanya itu dengan wajah yang bengis.

"Apa yang ada dalam fikiran Farisya sekarang ni. Tak fikir perasaan nenda ke?!" Tegasnya sambil melemparkan surat pengesahan pembelian penthouse mewah itu. Fahmi bukan tidak mengizinkan adiknya membeli tetapi dia tidak mengizinkan adiknya mengambil keputusan untuk menetap di penthouse yang akan dibelinya.

Malah, dia sekarang sudah mulai curiga dengan adiknya semenjak Farisya pulang dari belajar di London. Sering kali Farisya pulang rumah lewat malam malah adiknya juga berturut-turut tidak pulang ke rumah agam itu, kuat melawan dan yang paling ketara orang yang selalu mendamping adiknya adalah rakan sebelajar Farisya sewaktu di London, Amylia. Pada mulanya dia tidak begitu sangsi dengan hubungan persahabatan diantara mereka apabila melihat kemesraan itu seperti pasangan kekasih setiap masa membuatkan dia mula hairan.

"Apa masalah abang ni, ini hak Farisya kalau Sya nak beli rumah tu atau tak!" Naik seoktaf suaranya, angin satu badan dibuatnya dengan perangai abangnya yang tak habis-habis mengongkong kehidupannya.

"Yes, I know very well Farisya ada hak. Tapi abang tak setuju kalau Sya nak terus tinggal dekat sana. Entah apa yang Sya akan buat nanti makin tak terkawal perangai tu. Cukuplah sekarang hidup tu tak terkawal." Tajam panahan mata Fahmi terhadap adiknya ini. Degil dan keras kepala.

"Abang tak ada hak nak mengongkong kehidupan Sya. Tak cukup lagi ke abang asyik nak campur tangan dalam hal peribadi Sya!" Tengking Farisya sudah cukup muak dengan perangai abangnya ini. Dia sudah bangun dari tempat duduknya.

"Abang mengongkong sya sebab abang sayang sya. Abang tak nak Sya dalam bahaya. I want to protect you as well as possible." Fahmi mula mengendurkan suaranya tiada guna dia bertengkar dengan adiknya yang semakin biadap.

"Protect sampai apa yang Sya nak di sekat macam tu ke?! Protect sampai Sya ni hanya mampu jadi tunggul duduk sorang-sorang tanpa seorang faham dengan perasaan Sya ni." Dia amat tertekan dengan apa yang dia lalui selama ini. Penat diabaikan.

"Sudah lah abang, Sya malas nak bincang pasal isu ni lagi. Abang boleh keluar." Katanya sambil dia memeluk tubuhnya tanpa melihat abangnya.

"No abang tak nak keluar selagi tujuan asal abang datang kesini tak sampai lagi." Tegas Fahmi mengutarakan hasrat asalnya. Farisya hanya membisu sahaja sambil menunggu apa yang ingin disampaikan oleh Fahmi.

"Kenapa Sya blah macam tu je bila nampak Aril?" Penuh dengan nada tidak puas hati terserlah diluahkan oleh Fahmi. Farisya amat terkejut akan hal itu menjadi punca utama abangnya bengang dengan dirinya.

"Bukan masalah abang." Dengan pantas Farisya melangkah keluar dari ruangan bilik kerjanya. Dia tidak mahu isu itu menganggu fikirannya.

------------------------

Amylia hanya memakai bathrobe tu asyik menyapukan pelembap ke tubuhnya. Terasa ada lingkaran dia perutnya.

"I miss you." Luah gadis itu dari belakang. Sambil mencium belakang lehernya.

Amylia hanya memberi senyuman di cermin dihadapannya yang memantulkan aksi Farisya.

"Sayang kenapa ni? You nampak macam stress je." Germersik sungguh suara Amylia. Farisya menarik wajahnya daripada terus mencium leher Amylia. Dia mula melabuhkan dirinya di sofa dalam ruangam bilik tidur Amylia. Mujur dia mempunyai kunci pendua penthouse Amylia.

Amylia turut melabuhkan dirinya dia sebelah Farisya. "Kenapa ni cuba you cerita dekat I." Penuh prihatin Amylia terhadap Farisya.

Farisya hanya mengeluh. "I just bosan dengan kehidupan I sekarang ni. Terkongkong." Luah Farisya. Namun, di benak hatinya bagai tidak percaya akan kenyataan Fahmi itu menjadi punca abangnya bengang terhadapnya.

"Sayang I tahu macam mana nak hilangkan stress you." Farisya memandang Amylia yang tersenyum penuh makna itu.

Amylia mula menyeluk tangannya kedalam skirt paras pendek itu dan menyasarkan jari jemarinya ke titik sensitif Farisya.

"Ohh fuck!" Tidak terperi nikmat yang dia alami tika ini.

Laju sahaja jari jemari halus itu mengentel biji kelentit Farisya.

Suatu penambah kenikmatan buatnya. Lalu Amylia memasukkan satu jari halusnya kedalam lubang pantatnya. Amylia tersenyum senang melihat Farisya lemas dalam lautan nafsu songsang ini.

Amylia tidak menafikan hanya satu jarinya sahaja sudah dapat merasakan kesempitan lubang pantat Farisya yang kian mencengkam.

"Ahhhhhh hahhhh Amy love you. Ahhh." Mendesah-desah Farisya. Hanya mereka sahaja yang dapat merasakan kenikmatan sentuhan itu. Mungkin pada orang luar akan memandang mereka dengan jijik.

------------------------------

Farisya menyalakan api lighter ke rokok lalu menghembuskan asap itu dari rongga- rongga mulut serta hidungnya.

Dia benci dengan kehidupannya. Mungkin orang di sekelilingnya mengatakan kehidupannya bahagia dan tenang. Namun, jiwa batinnya terseksa. Dari kecil dia tidak pernah merasakan apa itu kasih sayang. Dari umur Farisya 3 tahun sudah dihantarkan ke taska belajar mengenal erti berkawan dan orang disekeliling tapi sehingga besar dia tidak pernah mengenal apa itu erti persahabatan. Rakan setaska sering mengejeknya masakan dia tidak pernah datang ke taska bersama ibu bapanya kerana meninggal selepas seminggu kelahirannya tidak seperti rakan-rakan yang lain datang bersama orang tuanya. Dia dari kecil sudah mengenal erti kesunyian.

Apabila pulang ke rumah agam itu turut bersendirian duduk dengan pembantu rumah tetapi pembantu-pembantu rumah itu tidak teringin melayannya kerana takut dimarahi Hanum.

Hidupnya diaturkan sehingga remaja. Iya, di mana Farisya mula berkenalan dengan Aril Haidar. Satu-satunya insan yang paling rapat walaupun di mata lelaki hubungan itu sekadar biasa namun baginya hanya dia ingin bergaul dengannya sehingga berlaku peristiwa yang memalukan dirinya.

Tuk. Tuk.

Putung rokok itu dicampak kedalam bekas yang di sediakan.

"Cik muda, maaf menganggu Puan Besar minta Cik muda ikut serta makan malam besar nanti." kata Elly dengan berpakaian seragam sebagai pembantu rumah.

"Nanti saya turun." Balas Farisya.

"Baik Cik Muda." Sebaik sahaja Elly berkata dengan pantas Farisya menutup semula pintu.

'Makan malam besar? Ada tetamu nak datang ke?" Getus hatinya.

Farisya hanya mengenakan jeans skinny dan t-shirt sendat menyerlahkan tubuhnya yang ramping. Manakala rambutnya berstyle messy bun.

Hanum, Aril dan juga beberapa sepupunya yang lain sudah ada dimeja makan. Farisya hanya mengambil tempat disebelah abangnya. Si sebelah lagi kosong.

"Assalammualaikum, maaf lambat Aril baru habis bertugas." Tegur gerangan di belakang Farisya. Bergigil satu badan apabila mendengar suara garau itu.

Aril mengambil kerusi yang kosong disebelah Farisya.

"Tak apalah Aril, kami ni pun baru sahaja berkumpul. Jemputlah jamu makan sempena Aril dah selamat bertugas di Hospital." Jelas Hanum.

"Farisya nak naik. Kenyang." Usai berkata aku bangkit dari tempat duduk. Mereka hanya memandang akh hairan.

"Kenyang? Sudu pun kau tak sentuh dah nak kata kenyang." Tegur Fahmi kerana hairan dengan adiknya ini. Aril merasakan kurang selesa dalam keadaan begni.

"Kenyang sebab ada sampah dekat sini." Luah Farisya dengan selambanya. Hanum amat terkejut dengan kenyataan Farisya.

"Jaga adab tu Farisya." Tegur Fahmi dengan penuh tegas. Apa yang keluar daripada mulut Farisya sudah melampau.

"Once Farisya dah benci selamanya benci. Sya naik atas dulu."usai sahaja dia berkata begitu terus sahaja meninggal makan itu.

"Aril maaf ya dengan sikap Farisya. Mungkin mood dia tak berapa okay." Hanum cuba untuk membuang perasaan yang tidak enak di hati Aril.

"Ehh, tak apa nenda Aril tak ambil hati." Jauh disudut hatinya dapat dia rasa akan sesuatu yang tidak kena dengan Farisya terhadapnya. Tapi kenapa sedangkan mereka tidak bersua selelas dia terbang sambung belajar dalam bidang kedoktoran.

"Ala abang Aril biarkan Farisya tu. Dia selalu sangat mood swing." Sampuk Aulia merangkal sepupu sahabat baiknya ini.

------------------------------

Taman buatan manusia ini tersergam indah di laman rumah agam Fahmi. Aril amat kagum dengan suasana dihadapannya ini. Malah, suasana di sini juga tidak berubah sedikit pun dari dia mula melangkah ke rumah agam ini sewaktu remaja dahulu. Dengan melihat air di kolam memancut-mancut sungguh mengenangkan di fikiran Aril.

"Ril, maaflah dok pasal Farisya tadi." Segan Fahmi dibuatnya apabila diingatkan perangai adiknya yang melampau sebentar tadi.

"Ehh tak apa Fahmi, dia mungkin tak selesa dengan aku kot. Kitorang bukannya rapat lagi-lagi sekarang aku dengan dia dah lama tak berjumpa." Balas Aril cuba menyingkirkan perasaan tidak sedap di benak hati. Aril hanya memampu melihat sahabatnya melepaskan keluhan yang amat berat bagaikan mempunyai masalah yang besar sahaja.

"Tapi sekarang ni yang membuatkan aku tak faham adalah perangai Farisya sejak dia balik dari London." Fahmi mula meluahkan perasaannya terhadap sahabat baiknya. Kerana Aril juga amat mengenali perangai adiknya sejak zaman sekolah lagi.

"Perangai Farisya jadi lain? Apa yang lain. Okay je aku tengok." Hairan juga dia dengan kenyataan Fahmi. Tapi Aril akui, dia memang pelik dengan Farisya semasa terserempak dengannya tempoh hari. Namun dia hanya memandang ringan dengan menyedapkan hatinya sahaja terhadap kejadian tu mungkin Farisya mempunyai masalah lain.

"Dia sekarang semakin kuat melenting bila kena tegur, selalu sangat balik lambat dan yang paling ketara Farisya sekarang berkawan rapat dengan seorang perempuan. Perempuan tu kawan dia semasa belajar dekat London." Luah Fahmi tentang perangai Farisya yang semakin biadap.

Aril sedikit terkejut dengan apa yang diceritakan oleh Fahmi tentang Farisya. Sukar untuk dia percaya kerana dia amat kenal dengan perangai Farisya yang pendiam, kuat menangis malah di sekolah dulu gadis itu sering dibuli oleh rakan sekelasnya sehingga dia tidak mempunyai rakan. Daripada pandangannya, persepsi Fahmi memang jauh beza dengan Farisya kerana Fahmi merupakan pelajar gilaan perempuan namun tiada seorang yang berani untuk mendekatinya kera  Fahmi amat tegas orangnya.

"Biasalah tu, mungkin dia tak suka kau terlalu mengongkong dia itu yang dia semakin memberontak. Tapi part kes kawan dia yang perempuan tu bagi aku tak ada apa-apalah. Yelah kawan je kan. Farisya mana ada kawan beb." Aril cuba memberikan pandangan positif kepada Fahmi masakan dia amat kenal dengan perangai Fahmi yang suka berhati-hati sehingga mengawal kehidupan Farisya.

"No, kau tak faham Aril. Kawan perempuan dia tu macam pelik. Cara diorang bergaul pun macam pasangan kekasih." Fahmi cuba menghadam apa yang dikatakan sahabatnya ini namun akalnya cepat mencantas kerana situasi itu bagai tak boleh masuk dek akal.

"Cupp! Maksud kau lesbian?" Berkerut kening Aril dengan apa yang dia katakan. Fahmi sendiri tidak mahu situasi yang berlaku sekaranv berlarutan.

"Ya, correct. Lesbian. Diorang asyik berkepit je malah berusap-usap lagi." Tambah Fahmi lagi. Kejadian di tempoh hari bukanlah kali pertama dilihatnya malah sudah berkali-kali. Yang lebih dahsyat pernah ternampak nama panggilan sahabat baiknya itu 'Sayang' sewaktu Farisya kedapur kebetulan dia lalu di ruangan makan.

"Kau sure ke dengan andaian kau ni  Yeah, adik kau cantik takkan lah seorang lesbian." Aril sukar untuk menghadam kenyataan yang di terimanya sekarang ini. Fahmi turut sukar untuk menerima realiti sekarang ini.

"But kau jangan risau sebab aku dah hantar orang aku untuk kes ni." Fahmi nekad untuk mendapatkan maklumat terkini tentang Farisya kerana dia tidak mahu adiknya itu terlibat dengan kehidupan begitu. Jauh di sudut hatinya mengharapkan adiknya tidak terjebak dengan gejala seperti itu. Aril hanya mampu menganggukan rancangan Fahmi sahaja.

"Ehh, bila kau dengan Sarah nak langsungkan pertunangan." Fahmi amat teruja yang rakan baiknya akan melabuhkan tirai bujangnya. Dia akui Sarah sememangnya amat sesuai dengan Aril. Malah, dia amat tahu citarasa Aril itu bagaimana.

"Dalam masa terdekat ni, insyaAllah." Aril tersenyum apabila ditanyakan soalan sebegitu. Dia amat tidak sabar untuk menjadikan Sarah sebagai isterinya secara sah dan menjalani kehidupan rumahtangga bersama Sarah. Gadis yang dia suka sejak zaman sekolah dalam diam.

"Aril. Fahmi." Ada satu suara halus yang menegur mereka dari belakang. Pantas mereka memusingkan badan melihat gerangan itu.

"Iya nenda. Kenapa nenda tak tidur lagi." Tanya Fahmi sambil melihat jam yang berada ditangannya menunjukkan 10.30 malam. Agak hairan kerana Hanum pada waktu begini sudah merehat diri kamarnya.

"Tak Fahmi. Nenda dengar tadi Aril dah nak bertunang betul ke?" Hanum tertiba terasa dahaga kebetulan air didalam jag turut kosong. Maka dia turun kebawah. Semasa Hanum kebawah dia terdengar yang Aril ingi  bertunang membuatkan dia terpanggil.

"Alhamdulillah nenda." Tidak salah untuk dia menceritakan kepada wanita yang sudah separuh abad itu.

"Terlepaslah nenda macam ni." Semamangnya dia amat berkenan dengan sahabat akrab Fahmi kerana Hanum terpegun dengan sifat peribadi Aril yang hormat orang tua. Malah, Aril juga pernah menolongnya sewaktu dahulu menyebabkan dia berani menawarkan dengan membayar kos perbelanjaan pelajaran Aril dalam bidang kedoktoran.

Tanpa mereka sedari ada insan yang  mendengar segala perbualan itu cukup membuatkan dirinya tersenyum sinis.

'Bertunang, menarik.'

2098 words

Lanjutkan Membaca

Kamu Akan Menyukai Ini

74.8K 8.8K 16
"Airis dah terlanjur dan sekarang Airis mengandung." Siapakah yang menanggung semua ini jikalau bukan gadis muda ni. Belum sempat Airis memberitahu p...
481K 23.3K 73
"Yang disangka racun rupanya hanya la sekadar penawar" "Selamat datang, adik tiriku." - Tuanku Daeen Mateen Nakal, bebal, miang. Itu yang dapat Bunga...
4.9M 240K 61
In editing process! Meskipun dibesarkan dalam keluarga yang dihormati, Haura Mikayla tidak pernah diajar oleh Dato' Azham dan Datin Suhaila mengenai...
599K 23.7K 81
[COMPLETE] Kehilangan kedua ibu bapanya buatkan Razia rasa hidupnya sudah pun seperti di ambang neraka. Tapi siapa yang menyangka, tiga hari setelah...